Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Uten å spekulere for mye: ser ut som JAL lander 34R, noe som stemmer med vind/metar og landinger Narita. Dash8 er trolig klar for avgang lenger nord/intersection (C5,6,7?).
Om Dash'n er linet-opp/kommet for langt ut, eller om JAL sklir ut mot venstre (asymetrisk reverse?) får tiden vise. Kun spekulasjoner etter å ha sett videoene. Kan selvfølgelig være andre årsaker.

Så skjedde ikke ulykken på NRT, men HND.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

To skal være omkommet og én kritisk skadet.

Edit: oppdatert til 5 omkomne nå. :(

Skal visstnok være besetningen på kystvaktflyet som har strøket med. Uansett helt utrolig at det er så få døde i denne ulykken, dette her kunne defintivt vært mye styggere.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Skal visstnok være besetningen på kystvaktflyet som har strøket med. Uansett helt utrolig at det er så få døde i denne ulykken, dette her kunne defintivt vært mye styggere.

Ser ut til at det tok en stund før brannen utvilket seg, men man kan jo lure på om det har noe med at det var nettopp Japan å gjøre at det ikke er 150+ forskjellige selfie-videoer av evakueringen og at ingen har dratt med seg alt av baggasje - og at det kan ha noe med å gjøre at det har gått såpass bra?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Noen kommentarer til slukkingsarbeidet? Fra klippet over som stort sett filmet babord side, var det så som så. Virket som at det ble lagt et lag med skum til å begynne med (man ser restene på taket og vingene), og så kom han ene karen inn i bildet og kavet med slangen.

Kan det være at de rett og slett tømte tankene på første skumlegging, eller fokuserte på styrbord side, eller prioriterte kystvaktflyet, eller en kombinasjon av alt?

Det er vel ingen vits i å la flyet brenne opp, eller?
 
Ser ut til at det tok en stund før brannen utvilket seg, men man kan jo lure på om det har noe med at det var nettopp Japan å gjøre at det ikke er 150+ forskjellige selfie-videoer av evakueringen og at ingen har dratt med seg alt av baggasje - og at det kan ha noe med å gjøre at det har gått såpass bra?

Min første tanke. De har neppe trøkka og trødd på hverandre heller, men heller med respekt og effektivitet evakuert.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

kulturen på ikke forstyrre andre på offentlig transport er helt annnerledes.
lojalitet og ære er høyt verdsatt der. er bare se på enkelte togvideoer.
 
Last edited:
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Så skjedde ikke ulykken på NRT, men HND.
Fullstendig klar over det. Men Narita og Haneda bruker stort sett samme retning på landinger (begge har 34L/R). 0 fly på F24 Haneda, så kikket derfor bort på Narita...
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Noen kommentarer til slukkingsarbeidet? Fra klippet over som stort sett filmet babord side, var det så som så. Virket som at det ble lagt et lag med skum til å begynne med (man ser restene på taket og vingene), og så kom han ene karen inn i bildet og kavet med slangen.

Kan det være at de rett og slett tømte tankene på første skumlegging, eller fokuserte på styrbord side, eller prioriterte kystvaktflyet, eller en kombinasjon av alt?

Det er vel ingen vits i å la flyet brenne opp, eller?

Et par aspekter kan være at så lenge de evakuerer så vil de kanskje ikke pøse på med skum og vann, da det fort kan skape hindringer for de som holde på komme seg ut?
Og kan være at innen den tid, hadde flammene fått såpass godt tak at det var bare la det brenne?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Hva med CVR og andre svarte bokser? Vil de være lesbare når de eventuelt blir tatt ut av vraket?
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

La merke til at de sa ombord i ANA på Haneda på lørdag at det er forbudt med filming av nødsituasjoner. Så det er nevnt i tråden her. Sikkert det samme hos JAL.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Hva med CVR og andre svarte bokser? Vil de være lesbare når de eventuelt blir tatt ut av vraket?
Det er gode sjanser for det. Disse er konstruert for å tåle brann over lenger tid.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Fantastisk jobb av cabin crewet som fikk 400 pax ut i live.
Japansk disiplin og effektivitet på sitt beste!
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Så kan man bare begynne å spekulere på hvorfor det stod en Dash8 på den rullebanen de skulle lande på ? Denne ulykkene hadde potensialet til å bli over 400 døde. Hva som skjedde i kontrolltårnet og i den Dash8 kommer til å bli fasiten på denne ulykken, tror jeg.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Ja dette blir interessant. Bortsett fra møteulykker i luften så er vel dette det mest basic man skal unngå innenfor flygeleding.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Så kan man bare begynne å spekulere på hvorfor det stod en Dash8 på den rullebanen de skulle lande på ? Denne ulykkene hadde potensialet til å bli over 400 døde. Hva som skjedde i kontrolltårnet og i den Dash8 kommer til å bli fasiten på denne ulykken, tror jeg.

Det som er så fint, er at det kommer en rapport (om ei god stund) med svaret :) Så får vi fakta.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Det som er så fint, er at det kommer en rapport (om ei god stund) med svaret :) Så får vi fakta.
Ingen kommer til og bry seg når fakta kommer på bordet.
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Så kan man bare begynne å spekulere på hvorfor det stod en Dash8 på den rullebanen de skulle lande på ? Denne ulykkene hadde potensialet til å bli over 400 døde. Hva som skjedde i kontrolltårnet og i den Dash8 kommer til å bli fasiten på denne ulykken, tror jeg.

Det mest sannsynlige er vel at kystvakt-flyet feiloppfattet/glemte instruksen fra flyvelederen og unnlot å stoppe før rullebanen. Det skjer jo faktisk ikke rent sjelden, men sjelden det går så langt at konsekvensene blir så katastrofale som dette. Som regel blir det oppdaget av flyveleder eller det andre flyet, som tar en "go around" eller avbryter take-off. Som for eksempel på BOS for under et år siden:

https://www.youtube.com/watch?v=KFruSXNASrY

Eller på JFK for under et år siden:

https://www.youtube.com/watch?v=9N1gDSZJ5s0
 
Last edited:
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Bilde av det som er igjen av Dash'en. At kapteinen kom seg ut av denne er ganske overraskende.

https://twitter.com/nrt_hnd_1112/status/1742117402207486367

Nå vet man jo ikke helt hvordan vraket så ut før det brant opp.

2.png


Det er gode sjanser for det. Disse er konstruert for å tåle brann over lenger tid.

De er vel også plassert i halen, og er jo stort sett bare den og vingene som er igjen.

1.png
 
Re: Japan Airlines A350 krasjet med Japanske Kystvakten ved landing på HND 02JAN24

Min kone leser japanske nyheter og sier tårnet ba kapteinen på kystvakt flyet om å vente, noe han ikke gjorde. Dette fra japanske nyheter.
 
Back
Top