Nordica nytt flyselskap i Estland - tidligere Nordic Aviation

Nordica Aviation Group AS, som også er morselskap til Regional Jet OÜ dba Xfly, det virtuelle flyselskapet Nordica og utleieselskapet Transpordi Varahaldus OÜ (eier 7stk CRJ9 som gruppen opererer).

Fra og med 20. november fikk Nordic Aviation Group AS driftstillatelse i Estland, og har mottatt ICAO koden NDA, og selskapet skal heretter operere under Nordica-brandet.
Det første flyet ble samtidig overført til «nye» Nordica, ES-ACD en CRJ900 eiet av Transpordi Varahaldus OÜ.

Samtidig ventes det at LOT selger seg helt ut av «Nordic Aviation Group»-gruppen innen utgangen av november, dermed også bruken av LOT/LO-kodene.
 
Last edited:
En av Nordicas tidligere CRJ-900 maskiner har endt opp på et hotell i Slovenia


https://www.24ur.com/novice/sloveni...lxycXDMwg8ywDWDgBqtqtyM_ZDNBb6FVh13nPF1e1PYEU

5cc04e01d2278cd04e32_62484023.jpg
 
Dette er ES-ACH, en 14år gammel CRJ som tidligere har fløyet hos Air Nostrum før den kom til Nordica. Maskina er/var(?) eid av Regional One Inc..
 
Nordic Aviation Group dba Nordica, har nå fått ND som IATA kode, ICAO koden NDA fikk de i slutten av 2020.
 
Och nu har en domstol i Estland utsett Nordica till Estonian Airs efterträdare och får därför ta över det tidigare bolagets skulder: https://www.ch-aviation.com/portal/...tonian-air-successor-court-says-inherits-debt

Tallinn Circuit Court has legally recognised Nordica (ND, Tallinn Lennart Meri) as the successor to Estonian Air - and must settle unpaid staff wages and return state aid that had been granted to the defunct flag carrier and was ruled as illegal, the Estonian broadcaster ERR has reported.
 
Detta kan vara en stöt för XFly/Nordica.

Det var just för denna orsak som man grundade Nordica i tiderna. Men lite mer diskret kunde det ju ha gjorts, eftersom Nordica började dagen efter att OV gick under.
 
Regional One sine to stk CRJ700 (ES-ACE/-ACF) som har vært med på sagan i Estland (Estonian Air-Nordic Aviation-Nordica/Regional Jet/Xfly), har byttet beite og endt opp i USA.
De to vil nå bli leiet ut til GoJet Airlines og med stor sannsynlighet bli konvertert til CRJ550, og videre tjeneste hos United Express.
Mange «ledige» CRJ700 var på vei over til GoJet Airlines for å bli CRJ550 hos United Express, men det satte SkyWest Leasing stopper for, å flytta dem over til SkyWest Airlines i tjeneste som CRJ700 for American Eagle.
GoJet Airlines sikra seg avtale med leie av Mesa Airlines sine 20 CRJ700, som er blitt konvertert til CRJ550 og skal/blir flydd for United Express.
 
Og da var dagen endelig kommer for Nordica!
Deres førte kommersielle ruteflyvning under ND-rutenumrene ble i dag mellom GEV og ARN via AJR. De har fløyet en del charter allerede da..

Blitt noen forskjellige løsninger og selskaper siden Estonian Air gikk konkurs for drygt 6 år siden, Adria Airways -> LOT Polish Airlines / Nordic Aviation -> Nordica / Regional Jet OÜ -> Xfly.

Nordica (ND/NDA) flyr kun rutefly: GEV-AJR-ARN, ellers en del charter.
Xfly (EE/EST) flyr som kjent med ATR72/CRJ900 for SAS. Men også sporadisk for LOT Polish Airlines med CRJ900 den siste tiden, virker å være mer pga av trafikkøkningen «etter» Korona. Samt noen avganger for NyxAir mellom TLL-URE i ny og ned. Og ikke minst en god del charter.
 
CH-Aviation melder at de skal anskaffe A320, og skal i drift senere i høst hos dem. Antar kanskje ACMI?
 
Nordica sin første A320 ble levert i begynnelsen av juli og er nå alt faset inn i flåten og har fått tildelt fullprogram hele den kommende vinterperioden. På sikt ser Nordica for seg å skaffe 10 stk A320 for å fly ACMI-trafikkprogram i Europa.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14886
 

Attachments

  • IMG_5823.jpg
    IMG_5823.jpg
    260.4 KB · Views: 599
  • IMG_5822.jpg
    IMG_5822.jpg
    292.7 KB · Views: 589
Blir maskinen(e) faktisk malt i disse fargene som vist her, eller kan man heller forvente seg helhvite maskiner?
 
Nordica har ikke registrert sin maskin iallfall, hvis den blei levert i juli…
Spørs om det menes at maskina blei levert til verkstedet for klargjøring. Men på estisk register er den ikke.

Ref. bildet, så er nok dette bare noen har funnet på via en flightsimulator. Er ikke kommunisert at Nordica skal mota 32N, men hadde vært fint.
 
Nordica sin første A320 ble levert i begynnelsen av juli og er nå alt faset inn i flåten og har fått tildelt fullprogram hele den kommende vinterperioden. På sikt ser Nordica for seg å skaffe 10 stk A320 for å fly ACMI-trafikkprogram i Europa.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14886

Ser ut som Flygtorget kanskje var litt tidlig ute?

Første maskin er på vei først nå, men i følge planespotters er denne enn ikke levert

ES-NAB blir registreringen. MSN4347 og en 2010 leaset fra Avolon. Ex-GECAS maskin som tidligere har blitt fløyet av Nouvelair Tunisie og Chengdu Airlines
 
Ser ut som Flygtorget kanskje var litt tidlig ute?

Første maskin er på vei først nå, men i følge planespotters er denne enn ikke levert

ES-NAB blir registreringen. MSN4347 og en 2010 leaset fra Avolon. Ex-GECAS maskin som tidligere har blitt fløyet av Nouvelair Tunisie og Chengdu Airlines

Skal leveres til TLL i dag ser det ut som

Airbus A320 -214 4347 ES-NAB Xfly/Nordica delivery 21oct22 DUB-TLL, all white
 
Ser at PAS Aviation på vegne av Xfly søker ATR crew med base i LIS, så tydeligvis har de fått noe der også
 
Back
Top