Re: Lago di Como, Maggiore og andre steder i nord-Italia?
Det er fritt frem for å betale mere for å komme lengere unna for de som ønsker det. Desenzano del Garda og Sirimone burde uansett også være mulig å nå for de som reiser til Malpensa så mine tips er uansett aktuelle.
Feil. Skal man komme naert Gardasjoeen, flyr man inn til Verona. Det ligger ca. 25 minutter, eller 30 km unna flyplassen. Du kan ogsaa fly til Linate, det tar ca. 20 minutter lengre enn Bergamo. Bergamo er enkelt og flott, (Lufthansa floey dit tidligere) men er Ryanair uaktuelt, er Bergamo uaktuell. Verona er kun ett lite hopp fra MUC eller FRA med herlige Air Dolomiti (eid av Lufthansa) tar deg enkelt dit. BA flyr ogsaa, men fra Galtevik. Du kan feks fly inn til Verona og ut av Linate.
Jeg og familien har feriert i omraadet siden tidlig paa 80 tallet, har ogsaa feriert ved Maggiore og Como, men av en eller annen grunn, trives jeg suverent best ved Gardasjoeen.
Sirmione er min favorittplass aa bo rundt Gardasjoeen (som mange andre paa forumet her). Desenzano som by er hverken vakker eller har noe aa by paa, men det er lettere aa finne ett billig hotell siden byen er litt stoerre. Jeg ville ikke bodd der. Dersom dere skal i mars, er prisene ikke gaerne paa hotell uansett.
For det foerste: Leiebil er ett must. Ja, det gaar baater paa Gardasjoeen, men det tar tid og du kommer ikke til alle stedene med baat. Skal man en tur til Verona, maa man da ta bussen. Vingaardene (og dem finnes det mange av) faar man ikke besoekt uten bil. En utrolig flott biltur nordover forbi Peschiera, Lazise, Bardolino, markedet i Garda (loerdager), opp i fjellene ved Torri Del Benaco, Albisano (med Pizzastopp paa Restaurant Italia rett ved torget i den lille fjellandsbyen), San Zeno, Villanova, foer man tar de bratte bakveiene ned til Casteletto er en herlig dag jeg tar hver gang jeg besoeker omraadet. Stopp gjerne i alle byene underveis. Halv dag stopper man i Casteletto, dersom man oensker aa bruke hele dagen, ta turen til Riva helt nord og ta motsatt side nedover.
Verona er ogsaa verdt ett besoek.
Jeg bor alltid paa Hotel Sirmione, trives best der. Hotel Fonte Boiola er eid av samme selskapet og er litt rimeligere, Grand er det dyreste, alle 3 har enkel og gratis parkering, og har den suverent beste beliggenhet, ett must i Sirmione.
http://www.termedisirmione.com/tds/it/homepage.html
Det finnes 6-7 suverene restauranter i byen. Skal poste litt om dem og om Maggiore og Como senere