• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Bare å gratulere SAS. Her har Norwegian noe å lære!
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Gratulerer til SAS med god punktlighet. Man får feire det man kan feire. Men det er jo et problem og det er at SAS ikke tjener noen penger på denne punktligheten sin. Kundene virker ikke å ville betale for punktligheten.

Så kan man diskutere hvordan SAS oppnår denne punktligheten og slik jeg ser det gjør man det på to måter:

1. Lav flåteutnyttelse
2. God organisering/fokus i organisasjonenen.

Punkt 1 er et kostbart virkemiddel, hva ville det bettyd for SAS hvis de hadde kjørt enda hardere med en mindre flåte? Jo økt lønsomhet, men litt større utfordringer med punktlighet. Samtidig vil det grunnlaget og den kompetansen de har som følge av punkt 2gjøre at man ikke blir så hardt rammet som andre. Jeg vil påstå at SAS kunne kjørt flyene sine like hardt som NAS og hatt høyere punktlighet. Da ville de trolig også vært nærmere en god økonomi.
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Skaff deg fakta før du kommer med oppgulp som dette. Det har vært tildels store grupper med oppsagte/pensjonerte og frivillige som har forlatt skuta det siste året. Det er faktisk mangel på personell i flere avdelinger rundt omkring.
En betydelig flåtereduksjon er foretatt, og flyene som er parkert, er ikke tilgjengelig på mindre enn to-tre ukers varsel pga manglende forsikringer, luftdyktighetsbevis, etc.

Godt jobbet av alle involverte! På tid? Tyyypisk SAS.

Det imponerer meg lite med høy punktlighet, om man ikke driver bærekraftig butikk.
Selvfølgelig har SAS en fordel av mange fly, kontra Norwegian med for få fly.
Og SAS med for mange ansatte, mot Norwegian for få ansatte.

Uansett, så har jeg respekt for SAS Norge som så vidt jeg vet driver med overskudd.
Bare så utrolig synd at dette overskudd går med på å drifte ulønnsomme IC ruter fra Danmark og Sverge, og ikke til å gjøre tilbudet bedre i Norge. IC ruter som er med på å blokkere Norge som turist destinasjon, da de gjør det vanskeligere for andre selskaper å etablere nye ruter til Oslo.
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Gratulerer til SAS med god punktlighet. Man får feire det man kan feire. Men det er jo et problem og det er at SAS ikke tjener noen penger på denne punktligheten sin. Kundene virker ikke å ville betale for punktligheten.

Punklighet er ikke noe man får betalt for med en gang, men må se på som en langsiktig investering. Et godt rykte tar lang tid å bygge opp og det tar også tid før det gir avkastning
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Akkurat nå mistenker jeg SAS for å mangle lang tid. De trenger å snu skuten nå, ikke om to år, da det fort ikke er noe mer SAS å snu da.
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Punklighet er ikke noe man får betalt for med en gang, men må se på som en langsiktig investering. Et godt rykte tar lang tid å bygge opp og det tar også tid før det gir avkastning

Men det har ikke SAS tid til, samtidig som resten av produktet skiller seg for lite fra konkurentene. Punktlighet alene er ikke en særlig god difrensiatotor. De trenger mer.
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Gratulerer SAS med dette. Dette er hard jobba og fortjener respekt, siden ingen her nede er i nærheten av dette.

Som sagt før, så må man nå endelig snu den dødelige yield-trengen. Rett nå er ingen kunde villige a betale noe ekstra for en meget punklig selskap, dette er den klare budskap som traffiktallene fra Oktober, November og Desember viser.

Jeg håper SAS klarer seg a finne veien tilbake til sunn økonomi. En god punklighet alene er ikke god nok. Kombinere dette med en konkurranse-verdig Business Class produkt så har SAS en klar vinner og CoreSAS vil begynne a virke. Ellers vil SAS går konk som verdens mest punklige selskap...
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Det er egentlig ikke noe overraskelse at SAS klarer dette. Årsaken er i stor grad overkapasitet på fly og personell.
SAS er et selskap som er så priviligert å driver med "ekstra motorkraft" fra oven, og da gir jo dette utslag som dette.
Men for all del, man skal ikke av den grunn ta fra de æren for dette faktum, men man bør nok sette det inn i en større sammenheng.

Ukens EddikkPris...gaar til Mr Base Jumper
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Av de tre på verdenstoppen så er det to som sliter hardt finansielt. Er det noen sammenheng?
 
Re: Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også

Av de tre på verdenstoppen så er det to som sliter hardt finansielt. Er det noen sammenheng?

Tror ikke det.
Japanere er jo kjent for å være effektive.
Ikke rart at de besitter de to første pallplasseringene
 
Back
Top