Nok en Brusseltur

hanswest

SAS Customer
Medlem
Klart for ny tur til Brussel! Denne gangen er jeg 100% trofast mot mitt selskap, så dette blir en ren SAS-reise.
Det startet med en dag på hjemmekontortet, masse familielogistikk, men litt over klokka 15 steg jeg ut av drosjen på TRD, med koffert og det hele. Jeg hadde før påske fått klistret ,itt nye SMARTPASS bak på mobilen, og keg må si at det fungert 100% i 50% av tilfellene, på vei til Oslo. Her er mobilen på vei ned mot SMARTPASS-leseren for aller aller første gang på en av automatene på TRD:

SMARTPASSpTRD.jpg

Jeg holdt telefonen over leseren, og vips så var bestillingen min på skjermen! Sånn kan jeg like. Innsjekk gikk greit, bagasjeavslevering like så, ingen kø i sikkerhetskontrollen, og rett mot utgang 33. Der var de gang med å sende avgårde flyet før mitt til OSL, jeg fikk jobbet en del før avgang, men så var det klart for å passere porten, men da var ikke SMARTPASSet til noe særlig nytte nei. Jaja, halvparten til full pris er vel ok det også...

LN-TUJ ventet på oss, Erik Blodøks, en eks Braathens-700, 737-705 som ble levert i februar 2001:

LN-TUJpTRD.jpg

Jeg hadde valgt meg sete 11C, som er nødutgang, med helt ok beinplass for 55 minutter:

BeinplassSK371.jpg

Vi ble dyttet ut kl 1610, fem minutt for avgangstid, takset vestover, og det ble avgang klokka 16:15 fra rullebane 09. Flyet var nesten 2/3 fullt, jeg hadde hele tresetern for meg selv, det kan jeg like.
Ble ikke noe bilder fra lufta, men jeg var kjedelig og satt og jobbet. Vi fløy vest for OSL, og forbi, svingte så til venstre og landet klokka 16:55 på rullebane 01L, bremset greit, og takste rett bort til utgang 23 hvor vi parkerte tre minutter senere.

Jeg kom greit av flyet, og opp i SAS sin Scandinavian, og så fortsetter ferden, oppdatering kommer!

Klart for ny tur til Brussel! Denne gangen er jeg 100% trofast mot mitt selskap, så dette blir en ren SAS-reise.
Det startet med en dag på hjemmekontortet, masse familielogistikk, men litt over klokka 15 steg jeg ut av drosjen på TRD, med koffert og det hele. Jeg hadde før påske fått klistret ,itt nye SMARTPASS bak på mobilen, og keg må si at det fungert 100% i 50% av tilfellene, på vei til Oslo. Her er mobilen på vei ned mot SMARTPASS-leseren for aller aller første gang på en av automatene på TRD:

SMARTPASSpTRD.jpg

Jeg holdt telefonen over leseren, og vips så var bestillingen min på skjermen! Sånn kan jeg like. Innsjekk gikk greit, bagasjeavslevering like så, ingen kø i sikkerhetskontrollen, og rett mot utgang 33. Der var de gang med å sende avgårde flyet før mitt til OSL, jeg fikk jobbet en del før avgang, men så var det klart for å passere porten, men da var ikke SMARTPASSet til noe særlig nytte nei. Jaja, halvparten til full pris er vel ok det også...

LN-TUJ ventet på oss, Erik Blodøks, en eks Braathens-700, 737-705 som ble levert i februar 2001:

LN-TUJpTRD.jpg

Jeg hadde valgt meg sete 11C, som er nødutgang, med helt ok beinplass for 55 minutter:

BeinplassSK371.jpg

Vi ble dyttet ut kl 1610, fem minutt for avgangstid, takset vestover, og det ble avgang klokka 16:15 fra rullebane 09. Flyet var nesten 2/3 fullt, jeg hadde hele tresetern for meg selv, det kan jeg like.
Ble ikke noe bilder fra lufta, men jeg var kjedelig og satt og jobbet. Vi fløy vest for OSL, og forbi, svingte så til venstre og landet klokka 16:55 på rullebane 01L, bremset greit, og takste rett bort til utgang 23 hvor vi parkerte tre minutter senere.

Jeg kom greit av flyet, og opp i SAS sin Scandinavian, og så fortsetter ferden, oppdatering kommer!

SMART PASS er nok litt riskosport!! Skulle TRD - OSL - CPH i dag i Y/C, men ingen plasser fikk de frem min resrevasjon, security TRD, Gullstuen på OSL etc., njet, njet, måtte grave fem papirkopien..., det blir vel bedre etter hvert....

Flott rapport bra skrevet og bra bilder. Takker og bukker Brussel er en fin by har vært der selv så skjønner hvorfor folk reise dit, ser ut som du har hatt en bra tur med SAS. Men selv visste jeg ikke om smartpass, virket genialt i mine øyner takk for rapporten.

Hei Hans!

Har også smartpasset, men har ennå tilgode å få det til å virke.. På TRD mandag funket det ikke, og i Stockholm i går var det også "kaputt...", ikke mye å juble for der nei.. hehe.

På OSL fikk jeg vite at de ennå ikke hadde integrert systemet, da dataen der ikke var kompatibel med de nye Smartpassene. (Kan dette virkelig stemme??? Var 2 forskjellige i gaten som påsto dette..)

Savner fingeravtrykkene jeg faktisk, DET var enkelt det...

Kim

Blir LN-TUL (73W) som tar deg hjem til Trøndelag med SK 348 i ettermiddag :) Riktig god tur, så ser vi frem til resten av både utreise og hjemreise!!

Nok en Brusseltur, OSL-CPH-BRU

Etter litt arbeid der oppe i 2. Etasje tuslet jeg ned i avgangshallen. Det er som regel ikke så mange spennende fly på OSL, men denne gangen så jeg en hvit, ukjent en:

YL-LCCpOSL.jpg

YL-LCC er en Airbus 322-211 fra 1992. Denne har fløyet for Air Canada, Air Malta, Travel Service og Smartlynx. Nå viste det seg at den fløy for Norwegian:

DY820flyddavYL-LCC.jpg

Lurer på hvordan Kjos teller alder på slike maskiner når har snakker om gjennomsnittsalder på fly?

Jeg skulle fly ennå bittelitt eldre, SK 1477 var satt opp med SE-DMB, som er en MD82 fra 1991. SAS fikk den levert som ny, og den har vært nede og flydd for Spanair noen år, i Star Alliance-farger. Flotte fly:

SE-DMBOSL.jpg

Det sto nytt og gammelt sammen da, regner med denne telles av hr. Kjos:

GmlognyttpOSL.jpg

Turen var satt opp fra utgang 45. Det var 16 rader med økonomi ekstra om bord, med 45 passasjerer ca, mens økonomiklassen var mer eller mindre full. Vi ble dyttet ut 18:05, takset bort til rullebane 01R, hvor vi tok av på rutetid. Jeg hadde egentlig valgt meg sete 1C på denne turen, men så byttet de fly, til en versjon uten de to første radene på AC-rekka, så da ble det sete 14C, med helt ok beinplass:

BeinplassSK1477.jpg

Om bord fikk vi servert økonomi ekstra-mat, som ikke er så veldig spennende innen Skandinavia, det var laks, som jeg ikke spiser, men presentasjonen var litt over det jeg har opplevd på de fleste slike turer:

MatSK1477.jpg

Turen til CPH gikk helt greit, vi landet på rullebane 05R kvart over sju. Det var litt uvant innflygning til Kastrup, vi fløy til Hälsingborg, så over sundet til Helsingør, og på sørsida av København, og så opp. Men fikk sett ”Broen” da:

Oresundbroen.jpg

Vel nede takset vi bort til B8.

Det var en skikkelig ”bakmotordag” på B-piren, flott syn syns jeg:

BakmotorflyCPH.jpg

Avgang til Brussel var 20:05, fra PirB, så det ble ikke noe besøk hos SAS i 2. etasje på CPH denne gangen, men jeg stakk nesa opp i loungen ved Pir B, etter å ha fått et ”Priority Pass” av Amex kunne dette testes. Var helt greit for en liten halvtime fant jeg ut.

SK 2593 var satt opp med SE-DIP, en MD-87 som SAS fikk i 1991, så på denne turen ble det da litt gammel nostalgi. Jeg hadde D-billett, og sete 1D, og der kunne jeg da ikke klage på beinplassen:

BeinplassSK2593.jpg

Så sovnet jeg faktisk! Og våknet i Brussel, vi landet på rullebane 25L, som vanlig, og takset til terminalen. Turen var sikkert grei, men det burde kanskje Ole Lukkeøye skrive rapport om?

Jeg tok toget til Brussel, og skulle denne gangen bo på Sheraton, det var jammen ikke mange hotellrom å oppdrive for disse to nettene, men det var et flott hotell:

RomSheraton.jpg

BadSheraton.jpg

Rapport fra hjemturen kommer, den inkluderte en spesiell SAS-opplevelse!

Sinnsykt beinplass i sete 1 D der kan du si :) Var det like god plass ved vinduet i 1 F eller? Aldri feil å få en MD-87 i boken da dette definitivt er en utdøende rase...

Last edited:
Takk for fin rapport! Begynner selv å bli litt lei av disse smekkfulle flyene mellom København og Oslo ...

Re: Nok en Brusseltur, OSL-CPH-BRU

Turen til CPH gikk helt greit, vi landet på rullebane 05R kvart over sju. Det var litt uvant innflygning til Kastrup, vi fløy til Hälsingborg, så over sundet til Helsingør, og på sørsida av København, og så opp. Men fikk sett ”Broen” da

Du mener 4R.. det er ikke noe 5-rullebane på CPH ;-)

Back