Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????

Re: Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????

Mulig jeg har sovet litt i timen, men hva er dette CNO for noe?

Akuratt det har du nok gjort da, CNO er ATC prefixen for SAS Norge, eller "SCANOR" som de heter på "flyveleiarspråket" :D

[OT]Jeg har faktisk jobbet for SCANOR. Ikke SAS Norge, men SCANOR Parts. Detalj-leverandør til hvite- og brunevarer, i alle fall tidligere brukt av Expert i Hamar :)[/OT]

Mangel på informasjon i IRR situasjoner er noe som pax over hele kloden klager på. Og det blir klart værre jo større flyplassen er. Problemet ligger på flere ting bl.a. at paxen ikke får den informasjonen den vil ha og lukker ørene eller oppfatter det som ingen informasjon, det eksisterer ikke noen informasjon og gi ut, det som blir annonsert blir ikke oppfattet, fordi det enten blir gitt ut for mye eller at det for noen blir vanskelig å oppfatte og når folk blir stresset eller opphisset så mister man konsentrasjonen til hva som skjer rundt seg til fordel for det som er rett fram for en. Dessuten er mennesker forskjellige på hvilken måte man tar til seg informasjon. Videre så består flyvirksomhet av veldig mange ledd og faktorer i driften, og hvis noe informasjon blir gitt ut uklart til videre ledd så ender det iblant med ren feilinformasjon til "sluttbruker". Osv. Dessuten sist men ikke minst så er det et faktum at en organisasjon som bemanner opp til enhver tid kunne takle ekstreme situasjoner uten problemer, stort sett det eneste de trenger å informere er skifteretten...

Sånn nå fikk jeg sagt det! :)

Til de som synes situasjonen på OSL i går kveld/natt var
ille, så kan de jo trøste seg med - at det finnes steder
hvor det er LANGT verre. F.eks. i Kina ved Guangzhou
jernbanestasjon, slik så det ut der på Fredag - etter at alle
tog har vært innstillt i store perioder - pga. ekstreme snøstormer og uvær:

400.000 stk. pax venter på toget:

1201940971344_923.jpg

Foto: Reuters

1201940971344_923.jpg

Foto: Reuters

Slik så køen utenfor billettskanken ut i går også inntill alle gullkortkundene var ferdig med å okkupere alle tre skrankene!

Selv holdt jeg humøret oppe helt til den siste av de 6 timene på Værnes, da jeg så at de brukte ALLE TRE skrankene i bruk til Gullkort-kunder. Kanskje jeg skulle sagt jeg var ScanFlyer Gold? :)

Førstemann som klarer å telle korrekt antall hoder i den hallen får en flaske champis...

Førstemann som klarer å telle korrekt antall hoder i den hallen får en flaske champis...

På det bildet er det nøyaktig 121.346 personer. Det kan sikkert være flere utenfor bildet. Hvordan har du tenkt å verifisere mitt tall.....?:D Send meg PM så får du adressen min for mottak av champis....

Punktligheten dagen derpå er fæl....SAS 18%, Norwegian 15%

Egentlig ikke riktige dagen å telle punktlighet på, er sikker på at alle som jobber i bransjen står ekstra nå for å få folk avgårde. Synes mye av kritikken mot flyselskapene og Osl generellt er overdrevet når man vet årsaken, og at det er sikkerheten det er snakk om her. Norge er ett sutreland, er flyene forsinket eller kanselert pga av værforhold går folk amok, klaging og syting- overdriver i media osv.. Stakkaren som fløy KLM`s fligt som fikk nesehjulet utenfor rullebanen lagde store fete krigstyper i tabloidavisene, han var max uheldig med fullastet fly ogmye cargo og bags. Skal noe til å stoppe når været er som det var. Vi vet enda ikke om hvilken informasjon flygeren hadde fått om forholdene, men KLM er ikke de som gambler med vanskelige forhold. Tenk om dette hadde vært en fullastet A330...hadde vel ikke stoppet før Eidsvoll Verk den da?? Egentlig det samme, synes det har vært mye usakelig kritikk om Osl og trafikkpunktlihet siste døgnet. Slikt må man regne med når det er i begynnelsen av februar, og på en flyplass som har norges største flybevegelser. Hva med informasjon til paxen?? Hvem skal gi informasjonen? Flyselskapene? Hva vet de? ingenting mer enn alle andre! Her er det kommunikasjon mellom tårn-pilot-handlinselskap. De som styrer dette jobbet nok mer enn høygir i går, de har nok ikke mulighet å gi informasjon da det ligger masse fly på hold, noen må sendes til andre flyplasser osv. Og til slutt, stakkars Kristin Halvoren som måtte avlyse et møte i Trøndelag da hun ikke kom med flyet i går kveld iflg VG, tror ikke mange hadde savnet deg.. Og til slutt, været kan ingen gjøre neo med, så man får glede seg til sommeren og varmt fint vær..

På det bildet er det nøyaktig 121.346 personer. Det kan sikkert være flere utenfor bildet. Hvordan har du tenkt å verifisere mitt tall.....?:D Send meg PM så får du adressen min for mottak av champis....

Her blir det ord mot ord, og du har feil! :colgate:

Egentlig ikke riktige dagen å telle punktlighet på, er sikker på at alle som jobber i bransjen står ekstra nå for å få folk avgårde..

Tok med statistikken for å vise hvor store følger Fredagen fikk! Jeg jobbet på gate i går for Norwegian og kan love deg det var den tyngste dagen jeg har hatt på Gardermoen. De fleste passasjerer hadde forståelse, men selvfølgelig noen forventet at vi skulle vite alt og kunne svare på alle spørsmål....
De ansatte på Gardermoen synes jeg gjorde en utmerket jobb med tanke på den håpløse og uvisse situasjonen vi stod ovenfor.
I dag var det faktisk ingen av mine passasjerer som klaget på forsinkelsene. Virket som de fleste var klar over hva som var skjedd og viste stor forståelse for at vi ikke var i rute idag.

Last edited:

Følgende ekstrafly ser ut til å ha kommet til Torp så langt i kveld:
19:00 BA 8271 Århus Landet
19:20 SK 0466 København
19:50 M3 0994 Landet
20:20 SK 0466 København Landet
22:00 NVR0140 Lanzarote Landet
22:44 SK 4698 Las Palmas Landet
23:00 SK 0819 DUS Landet
23:15 SK 0836 Paris (kommer vel?)

Hva skjer med pax'en på Torp? Bussing eller avgårde på egenhånd?

Det blir selvsagt satt opp busser ved slike anledninger...

Da er vi omsider ferdig med årets årsmøte i LFF ved Radisson SAS Scandinavia hotell i Oslo.
Skal reise hjem fra OSL i morgen og kofferten er pakket!

Men... Et par kolleger som deltok på årsmøtet kom direkte fra Las Palmas, SK4698, og landet på TRF.
De kunne melde om alt annet enn tilfredsstillende service/informasjon på Torp!
Noen fikk beskjed om at de kunne ta toget inn til Oslo, men går det tog mot Oslo så sent på kvelden? Nei...
Noen fikk beskjed om at det sto busser klart for å transportere passasjerer til Oslo, men var det noen busser der? Nei...
Det ble taxi fra Torp til Oslo Sentrum, Nok 2600,- og alt annet en godord til mine kolleger på Torp :(

E!

Merkelig... Såvidt jeg hørte, dagen derpå, så ble Vestfold tømt for ledig busskapasitet for å få folk nordover, og det ble det satt opp ekstratog til Oslo...

Kanskje bussen ikke sto akkurat der de ville, eller at den kom etter 10 minutter.. dårlig at den ikke var der umiddelbart (ironi). Folk må regne med kaos når hovedflyplassen må stenge og man får ikke en personlig informasjonskonsulent. "Det er stengt, vi vet ikke hva som vil skje" får holde!

Da er vi omsider ferdig med årets årsmøte i LFF ved Radisson SAS Scandinavia hotell i Oslo.
Skal reise hjem fra OSL i morgen og kofferten er pakket!

Men... Et par kolleger som deltok på årsmøtet kom direkte fra Las Palmas, SK4698, og landet på TRF.
De kunne melde om alt annet enn tilfredsstillende service/informasjon på Torp!
Noen fikk beskjed om at de kunne ta toget inn til Oslo, men går det tog mot Oslo så sent på kvelden? Nei...
Noen fikk beskjed om at det sto busser klart for å transportere passasjerer til Oslo, men var det noen busser der? Nei...
Det ble taxi fra Torp til Oslo Sentrum, Nok 2600,- og alt annet en godord til mine kolleger på Torp :(

E!

Det er nå ikke helt sant det dine kollegaer sier da egil. Det var opprop hvert 30min om at det kom busser fortløpende(men hvem hører egentilig etter hva som blir sagt under opprop). Det er var meget vanskelig å skaffe busser til 960 personer på ett blunk, men det klarte gjengen på Torp. Det var ca 20 busser og 6 minibusser i drift den natta. Siste bussen gikk klokka 0130. Og den var nesten tom. Paxen kan ikke kreve at bussen skal stå klare når flyet lander, når man får beskjed om flyet 10 min før.

Hva SK personalet sa til paxen før flyet landet, kan jeg ikke stå for.

Så Egil sjekk fakta neste gang før vi uttaler oss.

Jeg antar at Egil har fått informasjon fra kollegaene som ankom Torp, og at han videreformidler denne informasjonen slik han mottok den. Om det er folk som er ansatt i bransjen (jeg antar at LFF er noe luftfartsfunksjonærsaker...) som ikke klarer å få med seg essensiell informasjon i en kaotisk situasjon så kan det vel være at ting ikke fungerte helt optimalt (..hvem ankommer et sted som er i kaos for så å stå opp ned og vente i 30 minutter for å få informasjon..?). Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å få ordnet med ekstraordinær transport til så mange passasjerer, men det må være lov å klage på manglende informasjon uten at dette blir kalt syting.

Nesten som å høre ekkoet fra torsdag før jul - noen og enhver som blir karakterisert som idioter, selv de som jobber innen bransjen får passet sitt påstemplet her.

Jeg vil bare si to ord: Fy skam

Også denne gang er det mangel på informasjon som er hovedproblemet, og som sagt tidligere i tråden så er dårlig nyheter også god informasjon. Jeg hadde kontakt med slektninger som skulle tilbake fra Las Palmas i går, og der var det null informasjon om grunnen til de store forsinkelsene for flightene til OSL. Fikk sendt avgårde en del SMSer med årsakssammenheng, så i hvert fall mange av passasjerene til Novair og SAS, som ble rundt tre timer forsinket sent i går kveld, visste noe.

Det er nå ikke helt sant det dine kollegaer sier da egil. Det var opprop hvert 30min om at det kom busser fortløpende(men hvem hører egentilig etter hva som blir sagt under opprop). Det er var meget vanskelig å skaffe busser til 960 personer på ett blunk, men det klarte gjengen på Torp. Det var ca 20 busser og 6 minibusser i drift den natta. Siste bussen gikk klokka 0130. Og den var nesten tom. Paxen kan ikke kreve at bussen skal stå klare når flyet lander, når man får beskjed om flyet 10 min før.

Hva SK personalet sa til paxen før flyet landet, kan jeg ikke stå for.

Så Egil sjekk fakta neste gang før vi uttaler oss.

Enig med Dash.

Det å gi informasjon hvert 30 minutt er etter min mening tilfredstillende informasjon. Om pax får det med seg eller ikke, er ett annet spørsmål.

Kan jo ikke forvente at hver og en pax skal få informasjon "personlig levert", ei heller en flyer levert ved ankomst som inneholde informasjon, som pax VIL vite..

Og, det kom altså, etter Dash sitt utsagn 960 personer til TRF som ikke skulle kommet dit. Og på det tidspunktet som disse flyene divertet, var det vel heller ikke tilstrekkelig med folk på jobb, som heller ikke gjør arbeidet lettere...

Stå på Torp!!!! Og Torp som blir beskylt for ikke å ta imot diversion.....
:::ref en tidligere tråd her på forumet.

Back