Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Sysyphus

Newcomer
Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Hei,

...det koster å drifte en Super Cub?
Det er lenge siden jeg har fløyet småfly, men jeg leker med tanken på å gå inn i et sameie om en PA18-150, hvis jeg finner noen i Vestfoldtraktene som er interessert. Fortrinnsvis ENJB.

Vil gjerne vite hva som kreves av vedlikehold, og kostnader rundt dette. Samt hva en må regne med at forsikringspremien vil være pr år.

Hva er det i årlige gebyrer til luftfartsmyndighetene?

Hva er literprisen på AVGAS for tiden?


mvh S.
 
Re: Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Eierskap og drift av fly har så mange variable at det er vansklig å svare. Min kjære LN-BFT ble ifjor solgt til en som har autorisert flyverksted " i familien". De siste 10 år jeg driftet den, lå årlig sertifisering på alt fra 15 til 50 store sedler.
Kjøp for all del ikke Cub uten å ha hangarplass! ( 20-25 sedler til)
Forsikring ca 5 for ansvar og 10 til for kasko.
Avgas Jarlsberg ca 15 kr/l
 
Re: Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Jeg har en Cub, stasjonert på Jarlsberg. Vi er flere eiere.

Send en mail til old.prop@hotmail.com hvis jeg kan bidra med noe.

Hilsen FK27
Friendship Forever!
 
Re: Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Jeg er med på en PA28-140 (vi er tre eiere), og vi ligger på cirka årlige utgifter:
Hangarplass: 25.200,-
Forsikring: 12.000,-
Årskontroll: 18.000,-
Landingsavgifter: 9.000,-
Radiobevis: ~4.000,-
CAMO: ~5.000,-

Altså rundt 73.200,- i faste kalenderbaserte utgifter.
Utenom det ligger vi med budsjett på 25.000,- årlig til ufortutsette utgifter (som spenningsregulator, kunstig horisont, transponder og mye annet som ryker). Generelt vil jeg si at uansett hvor syk og skitten fantasi du har, - så klarer du aldri å gjette hva som er det neste som ryker. Et eksempel var på årlig i 2013, så ble det funnet korrosjon i ene vingen. Dette resulterte i et svært omfattende prosjekt, hvor vi også var i dialog med ingeniørene til Piper om å de kunne finne frem jiggene sine og lage en ny vingebjelke til oss. Enden på visen ble forøvrig at jeg fikk fatt på en brukt vinge fra et kondemnert fly, som ble pusset opp og montert. Første testflighten etter dette - nå i høst etter ett år nedetid, var mildt sagt spennende. ;)

Ellers bør du også sette av følgende (dog ikke begrenset til dette):
Motoroverhaling: 210.000,- / 2400 timer (med 20% flyging on condition) = 88kr/time
Propell: 25.000,- / 2000 timer = 13kr/time
Ellers får du også alternator, magneter, vacuum-pumpe, etc - som vi legger til side 100kr/time på.

Det er mye utgifter med å ha fly, og personlig har jeg et "break even" på rundt 37 timer i året om det "lønner seg" å være medeier i fly. Altså hvor mye jeg må fly for at det økonomisk er rimeligere enn å leie fly i klubb/andre private.
 
Re: Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Flott med dine oppstillinger, Martin !

Var for ca 15 år siden i ferd med å kjøpe en F712, og
ser at kostnadene har vokst NOE siden den gang.

Etter seilflyging, ble det aldri noe PPL av medisinske grunner.
Flyging med venner, og som Klappsetepassasjer veide opp litt.

Fikk en gang et svært godt tilbud om å kjøpe en F172.
I følge en "konsulent" med flere tusen timer på profesjonell
GA, og
mange timer på akrtuelle fly: "en av de beste,stabile F172 noen gang produsert."

Tanken var å være mye"i lufta", og dele kostnader med interesserte - gjerne "timebankere".
Slik ble det av forskjellige grunner aldri, men en og annen luftetur blir det jo.

Og for nysgjerrighet/flyhistorisk skyld > hvilknen PA28 snakker du om ?
 
Re: Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Tusen takk for det! :)

F172, hvor F'en - for de interesserte betyr at de er bygget i Reims i Frankrike - hadde rykte på seg å være bra skrudd sammen - og kom med en korrosjonsbeskyttelse de Amerikansk-produserte ikke hadde.
En av de fineste 172ene jeg har flydd (utfra kontrollharmoni og stabilitet i flyet) var nettopp en Reims-bygget Cessna (LN-NFB).

Jeg prater om LN-BBU:
http://www.airpics.com/pics/public/76333/large.jpg

En fin klassiker fra 60-tallet, som jeg har hatt mange fine opplevelser med. Blant annet i denne TRen jeg laget for en stund siden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=112756
Ta gjerne kontakt om du er i Bergensområdet, - jeg flyr relativt ofte og setter alltid pris på en flyinteressert passasjer. :)

Jeg kan forresten på sidelinjen nevne at en PA28-161 Warrior II koster en anelse mer å eie enn den PA28-140en jeg er med på. Min Far har en slik, og ligger på rundt kr. 15.000,- mer i årlige kostnader, mye på grunn av MTOW som er over 1000kg, og dermed utløser høyere landingsavgifter og forsikring.

Edit:
Jeg ser bildene mangler i TRen jeg refererer til over, - men den kan også sees her: http://skaatun.com/?p=41
 
Last edited:
Re: Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub?

Takk for gode opplysninger i denne tråden. Det er ikke billig å like fly... ;)
 
Back
Top