Re: Å fly meg nå baklengs inn i Amer'ka... - The Julebord, 2011
Ved ankomst SFO, hadde altså 1,5 timer transfer, blitt til to timer, og jeg fant vegen ut av det sikre området, og ombord på Aitrain, som tok meg til T1.
Har alltid likt amerikanske flyplasser, fordi man slipper ny security ved bytte fra innenriksflighter. Det skulle dog vise seg at på SFO, fungerte det dårlig, da T2 som lå i mellom terminalene jeg skulle bytte mellom, var stengt. Anyway, jeg havnet på T1, og fulgte skiltingen mot Alaska sine skranker for å skaffe meg boardingkort. De hadde noen slike hendige automater, så det var gjort unna ganske kjapt. Deretter var det å finne scurity hvor det tom. var fast-track for bl.a. AS sine F-passasjerer. En kar så på BP og pass, fant ut at jeg het Martin Foss, og ønsket meg en gos dag videre. Så gjorde jeg en interressant observasjon:
Etter BP-sjekken, kunne jeg velge mellom to sluser. Den ene hadde kun vanlig gammeldags metalldetektor, mens den andre hadde vanlig gammeldags metalldetektor, og en slik nakenscanner. Jeg har tolket reglene jeg har lest slik, at om det finnes en nakenscanner, og du ikke vil gå gjennom den, må du bli befølt på vel så edle, sm uedle deler. Dersom det IKKE finnes en nakenscanner, kan du gå rett gjennom metalldetektoren, uten beføling. Og her kunne jeg altså velge mellom å gå dit man kunne velge, eller dit man ikke trengte å velge. Jeg valgte da der jeg ikke trengte å velge, fikk lagt tingene på båndet og gikk gjennom den gammeldagse metalldetektoren, uten et pip, og ble vinket videre, og jeg var på nytt innenfor det sikre området på SFO.
Når jeg var igjennom security på nytt, var klokken 11:35, som var da vi egentlig skulle ha landet.
Kikket meg litt rundt, før jeg fant det som skulle være AS sin lounge - hvor de faktisk slipper inn passasjerer med F-billetter, uten noen form for loungemedlemskap eller noen ting. Der var døra dog stengt, så jeg gav kjapt opp, fant meg et sete ved gaten, og testet det gratise trådløse nettverket de hadde der.
På en skjerm kunne man forøvrig følge med på standbylisten for de som evt. ble oppgradert ved ledig plass. Det var en tolvseters kabin, det var 12 bookede passasjerer, og 19 mennesker på Standbylista. Han på 19. plass var sikkert optimistisk mtp. oppgradering ^_^.
Det ble boarding, og det ble tiltale ved navn - og denne gangen var jeg og gatedamen allerede på fornavn

.
Sete 3C ble lokalisert - jepp, 3C. Billetten var bestilt gjennom AA som en codesharelfight, og der var det ikke mulig å endre noe sete på den flighten. Så det ble midtgang på meg, i denne 737-400-maskinen, fra 1998 - antageligvis en av de aller siste classicene?
Vi pushet, og sikkerhetsdemo ble holdt. Her la jeg merke til at hun som skulle stå foran og vise hvordan man festet setebeltet, hvor maskene falt ned, etc. etc, måtte gjøre dette to ganger per gang - en gang for oss i F, og så bak og gjøre det en gang til for de som satt fremst i Y. Jaja

.
Tina som serverte i F, holdt så en liten introduksjonstale nder hun forklarte hva hun skulle servere, og litt annet småtteri. Var forøvrig noe laksegreier på noe salatblader som ble servert.
Pushback, taxi, og så litt kø for å få liv til å ta av, men vi kom oss etterhvert avgårde, med Dopwntown San Francisco på venstre side etter avgang. Kjente nesten at jeg fikk lyst til å ta en tur dit igjen.
Tina kom etterhvert rundt og tok drikkebestillinger, og etter at jeg hørte at sidemannen bestilte Alaskan Amber, kom jeg på at det var et øl jeg hadde smakt en gang, så da tok jeg det også. Ble faktisk tiltalt ved navn gher også, og stusset litt på at jeg ikke var av de siste som ble spurt, enda jeg satt bakerst. Bl.a. ble toseteren foran oss spurt aller sist. BA-status slår vel ikke ut på noen måte hos AS? Eller...?
Takket også ja til laksegreia, som var helt... grei. Ble også en cola etterhvert, og vi begynte sånn smått om senn, på descent. Ble en sving rundt flyplassen på vestsiden, og landing fra nord. Tror forresten jeg kun har landet fra, og tatt av mot nord på den flyplassen :8:. Et sted i approachen, holdt Tina også en takketale, noe ala velkomsten vi fikk før avgang. Hun var bl.a. klar over at vi hadde flere alternativer, og var glad for at vi valgte å fly AS. At jeg satt der mest tilfeldig, fordi det var den enkleste måten å komme seg fra LAX til SEA på, på en måte som inkluderte flyving med AA-metall, gadd jeg ikke å nevne ^_^
Det ble parkering på men gate på N-satellitten, så det ble dermed en togtur inn til hovedterminalen. Her fant jeg bagasjebåndet, fant et punkt på båndet som jeg gikk mot, og da jeg kom fram dit, dukket min koffert opp rett foran meg

.
Hadde fundert på om jeg skulle ta en taxi, eller satse på toget/trikken. Bestemte meg kjapt for det siste, da jeg ikke hadde det travelt. 2,50 for en billett, som ingen noen gang sjekket om jeg faktisk hadde på meg. Etter ankomst endestasjonen, var det å lete etter Westin, som skulle ligge et sted på 5th Avenue, og heller ikke så langt fra Westlake Center 8endestasjonen). Fulgte dermed skilter mot 5th avenue, og kom ut på gate på.. ja, var det Pike eller Pine street? Nuvel.. Så til høyre, der jeg fant 5th Avenue, en kjapp kikk til venstre: Nada Westin.. En kjapp kikk til høyre: Bingo! To store tårn, med Westin-logo på toppen.
Gikk så dit bort, og fikk sjekket inn hos en hyggelig dame som "syntes det så ut som om internett var inkludert". Flott

. Fikk nøkkelen, og fant heisen til 34 etasje, der nøkkelkortet passet fint i døra til et knall rom. Type Deluxe, med utsikt rett på Space Needle. For å forklare, så er bygget helt rundt, og rommene blir dermed som pizza stykker - eller kanskje mer kakestykker, der du har igjen rundingen i midten? Nuvel. Det banket også plutselig på døra, og der stod en kar med et brett til meg. Spurte lettere forfjamset om det var noe jeg hadde bestilt, men det hadde jeg ikke. Dette var tydeligvis en "del av rommet" når man bodde på deluxe. Der var det noe som lignet på flatbrød, litt ost, noen druer og et par tørkede aprikos - og en helflaske rødvin! Riktignok noe gamle greier fra 2008, men :lol:
Etter å ha slappet litt av, begynte jeg å lure på hvor det ble av gjengen fra UA-flighten fra ORD. Forsøkte å ringe Speedy, men uten hell. Så jeg bestemte meg for at istedenfor å sitte på rommet og blomstre, kunne jeg gå ned i resepsjonen. Hadde heller ikke ventet lenge da Speedy og Håvard (Zico77) dukket opp. Stod så og holdt de med selskap mens de sjekket inn, før vi bestemte oss for å møtes om fem minutter, for middag.
Vi møttes så rett etterpå, og forsøkte å navigere oss til HRC. Jeg innbilte meg at den lå langs 6th ave. På veg fra 5th til 6th, møtte vi på en uteligger, som lurte på om vi var gått oss vill. Da vi kom til neste kvartal, var det 4th, så vi snudde. Da møtte vi samme uteligger, som denne gangen fikk bekreftet at vi var lost. Han forklarte oss så vegen til HRC - det viste seg forresten at vi var på riktig veg da vi gikk mot 4th. Han fultgte oss så et par kvartaler, og var forsåvidt hyggelig - hadde faktisk hatt en norsk roommate da han gikk på college en gang i tida. Da vi var nære nok til at han kunne peke på HRC, takket vi for hjelpen, og han fikk noen dollar (etter å ha hintet litt selv først

). Jaja. Snulat av han, og han fikk sikkert også litt selskap de 5 minuttene vi "tilbragte" sammen.
Maten der var ok som vanlig, og vi tuslet etterhvert mette og fornøyde tilbake til hotellet, og straks er det kveld.
Nå venter noen dager i Seattle, før det blir mer flyving for søndag, og denne tråden får mest sannsynlig en liten dvale (hvertfall fra min side..) fram til da.
Snakkes plutselig!