Noen saker fra Flyklagenemnda

Helt enig der. Dette er noe jeg har sett i mitt selskap der vi noen ganger må bruke reserve fly med første klasse for og erstatte fly uten. Og mange tviholder på sin 1A billett og sier de betalte for det. Vi har ikke tilgang på første klasse mat når dette skjer og kabin er ikke trent på første klasse. Derfor vil vi ikke plassere noen der siden de vil få et dårlig bilde av et bra produkt. Og de har ikke betalt for første.
Men om du har betalt for mer plass og ikke kan få det etter fly bytte, så bør du få det tilbake.

Helt enig der. Dette er noe jeg har sett i mitt selskap der vi noen ganger må bruke reserve fly med første klasse for og erstatte fly uten. Og mange tviholder på sin 1A billett og sier de betalte for det. Vi har ikke tilgang på første klasse mat når dette skjer og kabin er ikke trent på første klasse. Derfor vil vi ikke plassere noen der siden de vil få et dårlig bilde av et bra produkt. Og de har ikke betalt for første.
Men om du har betalt for mer plass og ikke kan få det etter fly bytte, så bør du få det tilbake.

Off Topic, ble plutselig nysjerring på hvilket selskap du jobber for ^_^

Jeg har fløyet med Lufthansa på Business fra Denver til Frankfurt(den gang gikk denne ruten uten First) å fått sete 1A som på min flyvning var et første klasse sete - men med business klasse mat. Lufthansa valgte å oppgradere noen HON Circle medlemmer og en litt yngre EB uten at noen av oss var nevneverdig skuffet over å ikke få maten som vanligvis serveres der fremme.

Joda, ofte blir man oppgradert. Business og First er i min spede erfaring ganske like og oppgraderinger skjer mye. F eks i United blir alle med status oppgradert på innlandet. Kanskje og derfor produkter er som det er.
Mitt poeng var at mitt selskap ikke «oppgraderer» noen når flybytte skjer pga den opplevelsen og det produktet du forventer ikke er tilgjengelig. Vi har et veldig bra business produkt men har egne folk som er trent på det. I dag med kameraer og influesing(!) så skal det lite til for og få dårlig reklame.

Delt nemd i dette tilfellet, men det ble ingen kompensasjon når kunden ikke rakk innsjekk etter først ha vært innom automaten som ikke klarte skrive ut bagasjelapper

https://flysmart24.no/2023/09/09/fikk-ikke-sjekket-inn-pa-automat-ble-avvist-i-skranken/

De konkluderte med at det er klagers ansvar å være ferdig innsjekket, inkludert å ha levert bagasje, innen fristen. Selv om det ofte er enkelt og effektivt å skrive ut bagasjetagger og levere bagasjen på bag drop, så mente flertallet at passasjerene må beregne god tid for blant annet å ha tilstrekkelig med tid til å håndtere uforutsette hendelser og kø.

Egene pølsefingre gir ingen grunn til erstattning, når man klarer avbestille billettene.

https://flysmart24.no/2023/10/07/trykket-pa-feil-knapp-og-avbestilte-det-ble-dyrt/

Det er viktig å ha tungen rett i munnen når man bestiller flybillett. Det fikk en norsk flykunde erfare da vedkommende skulle bestille billetter til Danmark med Norwegian.

Turen skulle gå fra Tromsø, via Oslo til Billund i Danmark. Kvinnen har forklart at hun mente å bestille seter på flyvningen, men trykket i stedet på knappen for å kansellere reisen.
Og ikke noe med Flyklagenemda å gjøre, men hvorfor booke Norwegian billetter via Bravofly istedet for rett fra selskapet.....

Leste en hvor klager fikk medhold i rett til EU kompensasjon for forsinkelse.

Det som overrasker meg er at flyet landet 1 time seint i CPH, men grunnet uvær ble de sittende ombord i 4 timer før de fikk gå iland, og det var bakgrunnen for utbetaling.

Synes det virker litt på kanten, fly kan lande i rimelig heftig vind, men der ligger begrensninger på bruk av eksterne trapper og gangbruer som ligger under det som vil være flyets.

Noen med litt mer fingerferdigheter kan kanskje kopiere den:cry: for meg, er fra nå i høst

Synes det virker litt på kanten, fly kan lande i rimelig heftig vind, men der ligger begrensninger på bruk av eksterne trapper og gangbruer som ligger under det som vil være flyets.
Den diskusjonen blir jo egentlig en annen tråd, men på Evenes veltet en trapp en gang og ellers lander jo WF, selv om pax står i fare for å blåse på havet oppe i nord. Og så er det jo veldig forskjell på kastevinder og stabil vind ifht å lande eller å ha en trapp stående ute i 60 minutter.

Kundene faar stadig oftere medhold ettersom selskapene skyver enkle saker over paa klageorganene.
https://www.nrk.no/norge/8-av-10-fa...-apenbart-at-passasjerene-har-rett-1.16675173

Og de skriver:

Men SAS mener at de løser de fleste klagesakene selv.
– Det er ikke mange saker som får medhold i nemnda, sier pressekontakt Tonje Sund til NRK.
Man SAS lar kundene sende klager, og så inngår de forlik rett før nemda skal behandle sakene. :headbang

Og de skriver:

Man SAS lar kundene sende klager, og så inngår de forlik rett før nemda skal behandle sakene. :headbang

Stemmer, det har jeg erfaring med både i Norge og Sverige. Det burde bli ekstra erstatning for slikt pga lang saksbehandlings tid og trenering. SAS (og andre) har definitivt ikke gode systemer for klager, heller elendige.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jukser man og kjøper ungdomsbilletter, så får man ikke dekket tapet, når man blir tatt og flyselskapet kansellerer reisen.

Det hører vel med til historien at klager anførte at dette ikke var en bevisst handling. Flyklagenemnda tilla ikke spørsmålet vekt, men mente manglende oppmerksomhet ifbm. bestilling var avgjørende. Mindretallet mente at DY skulle gi erstatning.

Last edited:
Flyklagenemda

Ref artikkel: https://flysmart24.no/2024/07/11/fortalte-passasjerer-at-flyet-var-innstilt-det-var-det-ikke/

«Nemnda legger til grunn at forklaringen om at flyet ble innstilt, ikke stemmer.

Det som derimot hadde skjedd var at SAS hadde solgt flere billetter enn det var seter på flyet. Avgangen var overbooket.»

Kan noen prøve å forklare hvordan sas tenker her? Det hele minner mer og mer om Ryanair. Kan man stole på det man får som svar fra kundeservice?

Re: Flyklagenemda

Litt uklart hva som har foregått her, men jeg tipper det ble satt inn en mindre maskin av en eller annen årsak. Men dårlig kommunisert i tilfelle.

Back