TOS
ScanFlyer Mile High Club
EDIT: leste bagasje dommen bedre. Den føles rett allikevel
Hva er det i "dommen" som evt gjør at du konkluderer med dette?
EDIT: leste bagasje dommen bedre. Den føles rett allikevel
Hva er det i "dommen" som evt gjør at du konkluderer med dette?
Merk at det her er først og fremst i forbindelse med codeshare
Jo, men informasjonen står likefullt normalt på nettsider og billetter. Det burde være mulig for selskapene å samkjøre dette bedre. Jeg tror ikke det er det siste vi hører om slike saker.
Jeg ser ikke det. Derfor mener jeg at det er urimelig at jeg som kunde til et flyselskap skulle måtte forholde meg til disse. Det er deres "oppdragsgiver" (flyselskapet) som , hvis problemer, må/bør stå til ansvar. Hvis laptop'en min svikter pga feil på harddisken eller CPU, så går ikke jeg til Intel eller Seagate, men til HP så får HP ta dette med sine underleverandører.
Hvis HP ikke klarer å fikse PC'en din innen 2/4/6 timer så eksisterer det ikke lover som gir deg rett til 200-600€ i erstatning heller.
Hadde det kommet slike lover, men som inkluderte en klausul at tilfeller som HP (produsenten) ikke er herre over, så ville det vært tilsvarende. Da ville du neppe fått erstatning siden Intel/Seagate (underleverandørene) påfører HP noe som de ikke er herre over, og de vil ordne tilfellet under ordinær avtalt tidsrom.
Forskjellen er igjen ikke hvem som skal ta ansvar overfor kontrakten (passasjeren har blitt booket om og fått forpleining i den grad det har vært mulig), men hvorvidt man har rettigheter i følge et særskilt regelverk (EC261/2004) - og der står det overhodet ingenting om bagasjehåndtering.
Det er selvfølgelig mulig å mene at regelverket ikke er rettferdig, riktig, el. Men da må det tas opp med lovgiver som må endre teksten, eller i rettsystemet som må vurdere om det er noe som kan tolkes i en annen retning.
Hvis HP ikke klarer å fikse PC'en din innen 2/4/6 timer så eksisterer det ikke lover som gir deg rett til 200-600€ i erstatning heller.
Hadde det kommet slike lover, men som inkluderte en klausul at tilfeller som HP (produsenten) ikke er herre over, så ville det vært tilsvarende. Da ville du neppe fått erstatning siden Intel/Seagate (underleverandørene) påfører HP noe som de ikke er herre over, og de vil ordne tilfellet under ordinær avtalt tidsrom.
Forskjellen er igjen ikke hvem som skal ta ansvar overfor kontrakten (passasjeren har blitt booket om og fått forpleining i den grad det har vært mulig), men hvorvidt man har rettigheter i følge et særskilt regelverk (EC261/2004) - og der står det overhodet ingenting om bagasjehåndtering.
Det er selvfølgelig mulig å mene at regelverket ikke er rettferdig, riktig, el. Men da må det tas opp med lovgiver som må endre teksten, eller i rettsystemet som må vurdere om det er noe som kan tolkes i en annen retning.
Poenget er vel at det går grenser for hvor langt selskapets ansvar for bagasjehåndtering strekker seg når det gjelder erstatning etter den aktuelle bestemmelsen. I den (de) konkrete saken(e) har de gjort det som med rimelighet kan forventes av dem (synes nemnda), og da ble utfallet sånn som det ble. I en annen sak er omstendighetene andre, og utfallet blir dermed et annet.
Er vel et spørsmål om Flyklagenemda vurderer i forhold til "klare" betingelser.
At systemet med forskjellige bookingklasser ved codeshare ikke er optimalt kan vi vel alle være enige om, men det står tross alt klart i betingelsene til bonusprogrammet at opptjeningen er etter opererende flyselskaps betingelser - billetten i seg selv sier jo ikke noe om bonusopptjening (selv om den sier noe om bookingklasse).
Kan virke som Flyklagenemda her har vurdert om bonusprogrammets betingelser er oppfylt og ikke noe annet.
Så har nemda gjort noe jeg ikke har lagt merke til før: De gir en kompensasjon for "ulempe", uten særlig nærmere begrunnelse. Mulig de har gjort det før, men jeg synes de fort kommer ut på tynn is:
https://fly.transportklagenemnda.no...handlet-i-moete-nr.-10-15-den-26.oktober-2015
https://fly.transportklagenemnda.no...handlet-i-moete-nr.-10-15-den-26.oktober-2015
gustavf said:Masse følgeforsinkelser og styr, så jeg er nesten overrasket over at Flyprat ikke har fått rapport om denne gnageren før.
https://fly.transportklagenemnda.no...andlet-i-moete-nr.-12-15-den-10.desember-2015
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.