Det er ganske lenge siden møte nr 1 2016, men her er sakene jeg har plukket ut. Mange saker ble behandlet, med litt forskjellig sammensetning i nemda, så det er saker fra både SAS og Norwegian denne gangen.
Jeg har ikke sett noen barnevognsaker fra Norwegian på lenge. Har de endret policy på erstatning av barnevogner som ødelegges?
Snø, snø, snø
Dette møtet var veldig preget av snøvær på Gardermoen 26. mars 2015. Mange kanselleringer og til slutt nektet brannvesenet flere å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Det var fullt, og fullt kaos. Flyselskapene gjorde, stort sett, sitt beste for å få folk av gårde, men mange ble veldig forsinket. Det var påske og fulle fly.
Her er en ganske typisk sak, som beskriver dagen bra, og der SAS slipper å betale erstatning:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
Men også når det er kaos kan ting skje. Lufthansa hadde en avgang der det tilsynelatende også var andre problemer, og nemda godtar ikke forklaringa om at det kun var uværet. To saker om samme avgang:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
Gode beskrivelser er viktig
Det er ganske mange saker der flyselskapene blir felt fordi de ikke gir en tilstrekkelig redegjørelse. Ofte er det påstander om uforutsette, tekniske hendelser som ikke begrunnes. Da blir flyselskapene veldig ofte felt i nemda.
Etter å ha lest ganske mange saker, er det mitt inntrykk av at SAS er best til å sende gode svar til nemda. Det sparer dem nok for en del erstatninger. Norwegian ser ut til å være klart dårligst på å gi gode svar, mens Widerøe i perioder ser ut til å la være å svare nemda i det hele tatt.
Her er en sak der Norwegian må betale erstatning, fordi nemda ikke mener de ikke begrunner standpunktet sitt godt nok:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
Det var også en sak der Norwegian mente de hadde hatt birdstrike, uten at det var sannsynliggjort godt nok. (Rotet bort saksnummeret, dessverre.)
Omdisponering av fly
Norwegian har blitt felt i nemda for en sak der de omdisponerer fly. Riktignok var nemda delt, der flyselskapenes representanter mener fly kan omdisponeres uten at det utløser erstatning, mens flertallet mener at det utløser erstatning.
Jeg har ikke helt blitt klok på hvor nemda legger lista her, og anbefaler å lese saken for detaljene:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
De obskure selskapene
Det er mange flyselskaper der ute, og mange dukker opp å norske flyplasser. "Air Cairo har ikke avgitt uttalelse til klager eller til nemnda."
Her en sak med Air Cairo:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
IT-systemene fungerer ikke
Om Norwegian har problemer med å forklare tekniske feil, så har SAS minst like store problemer med å få kundene til å forstå IT-systemene sine. Nuhvel, det er jo kjent sak her på forumet at det kan være litt rusk i det maskineriet, for ikke å snakke om kampesteiner.
Men først Bravofly. Som en relativt liten aktør i Norge, virker de overrepresentert med klagesaker. I dette møtet hadde de to.
En kunde skulle bestille en tur fra Torp til Split. Ofte er det vel kunder som vil fly fra Gardermoen som bli forvirret av at OSL også kan bety Torp, men her var det motsatt. Kunden skulle fly fra Torp, men uklart grensesnitt gjorde at flygninger fra Gardermoen ble presentert som om de gikk fra Torp. Kunden får erstatning på 2736, for å dekke tilslutningsbillett fra Kristiansand til Gardermoen.
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
Bravofly har også en sak der de har tatt i mot betaling fra kunde, men ikke klart å rote bort betalinga på vegen til flyselskapet. Nemda ser ut til å mene at om du driver reisebyrå, så kan du ikke rote bort penger uten at det får konsekvenser. Det er i grunnen lett å være enig i det:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
Men det var SAS... En kunde sjekket på Eurobonus-kontoen sin om ei bestilling eksisterte. Da den ikke eksisterte der, så bestilte han på nytt. SAS mener kunden ikke registrerte Eurobonus-nummer og heller burde sjekket om han hadde fått bekreftelse på e-post. De går ikke inn på om man burde kunne stole på Eurobonus sidene, men bør vel ta for gitt at man ikke kan det.
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
Helt til slutt en sak jeg synes er spesielt interessant, fordi den ligner litt på en sak jeg har liggende i kø og som var grunnen til at jeg begynte å følge med på disse avgjørelsene.
En kunde ønsket fleksibel retur, og kjøpte en SAS-billett på Lufthansa-avganger med lavpris utreise og full flex retur. Da kunden ville avbestille returen, ble billetten regnet om til en envegsbillett og han fikk minimalt tilbake. I utgangspunktet er dette greit, dersom vilkårene er klare når man bestiller. Problemet er at det i vilkårene som vises beskrives som "After departure – cancellation permitted.Note: Partially used tickets – refund the difference – if any – between the fare paid and the fare for the journey travelled." Dette mener SAS at man klart skal forstå som at prisen regnes om for utreisen, til en pris kunden ikke kjenner til, før refusjon. Nemda mener at teksten skal forstås slik en normal kunde vil lese teksten, og SAS må refundere returen fullt ut:
https://fly.transportklagenemnda.no...behandlet-i-moete-nr.-1-16-den-25.januar-2016
(Så blir det spennende for meg å se hvordan de tolker vilkårene for business saver.)
Det har vært et møte nummer 2 i år, så de sakene kommer plutselig.