Noen erfaringer med WY & QR med en lengre transit enn 8 timer?

A340

Newcomer
Hei,

Planlegger en tur til Asia til vinter.

Har lyst til å reise med enten QR eller WY. Har da sett på flere alternativer og ofte kommer det opp med en transit tid som kan vare alt fra 8 timer og helt frem til 20 timer.

Ser at disse to selskapene tilbyr STPC når du har en transit tid mellon 8 og 24 timer avhengig av billettype.

Lurer på om noen her har opplevd å ha en transit tid på mer enn 8 timer og samtidig ha blitt tilbudt\oppdrivet hotell? Jeg har tenkt å fly economy og kjøpe en "vanlig" economy billett fra et av disse to selskapers webside.

Edit: Har sendt mail til de. Det har gått mange dager og de har ikke svart ennå.

Last edited:
Du får nå STPC gratis i DOH med QR med connection mellom 8 og 24 timer, med unntak for de aller laveste klassene.

Jeg har ikke klassene som ikke gir STPC i hodet (man kan betale for det dog, USD125), men kan prøve å huske å sjekke det når jeg er tilbake på jobb om noen dager. Du kan se bookingklassen i bookingmotoren under skrittet "Customise booking".

Litt mere info finner du her, det har du sikkert sett: http://www.qatarairways.com/no/en/transit-accommodation.page

Du får nå STPC gratis i DOH med QR med connection mellom 8 og 24 timer, med unntak for de aller laveste klassene.

Jeg har ikke klassene som ikke gir STPC i hodet (man kan betale for det dog, USD125), men kan prøve å huske å sjekke det når jeg er tilbake på jobb om noen dager. Du kan se bookingklassen i bookingmotoren under skrittet "Customise booking".

Litt mere info finner du her, det har du sikkert sett: http://www.qatarairways.com/no/en/transit-accommodation.page

Angående QR så har jeg kontaktet dem på mail og fått kun standard svar tilbake (veldig frustrerende). Av det jeg har sjekket så kom det opp to bookingklasser H og V. H klasse var ca 1000 kr dyrere totalt (3 pax) enn V. V var også connection gjennom ARN eller CPH.

Veldig fint om du kunne sjekket opp, så slipper jeg å få standard svar fra QR's customer service.

Angående WY så fikk jeg først et standard svar på forespørsel, så var jeg litt frekk tilbake at de kunne gi et bedre svar enn det. Da fikk jeg et detaljert svar.

* STPC will be provided based on fare paid.

"*As a general practice STPC is to be provide to passengers booked in RBD-booking class- "K" and above, (K, B, M, H, Y) *For RBD-booking class- "I" and below ( I, Q, T, N, L) a charge of OMR 20.000 is applied for each occurrence where STPC is to be provided when there is no online connection within 8 hours up to a max 24hours."

Jeg forstod ikke mye av den. Har ikke helt greie på bookingklasser.

Når jeg søker med dem så har dem kun ett kategori med economy hvor QR har flere.
Jeg får opp denne koden, uten at jeg forstår noe særlig av den, men ser at den starter med N og antar at den tilhører da den klassen hvor man ikke får STPC. Men nå har jeg bladd et halvt år fremover og det ser ut som om den er i gjennom alle de klassene hvor man ikke får STPC men aldri innom de hvor man får STPC. Dette var rart.

Hvilken e-postadresse brukte du til QR? De nordiske kontorene har en egen e-postadresse (nettopp endret grunnet omorganisering), den er nok bedre en den generelle kontaktadressen.

Er det blitt mer tydelig på billettene at en gitt billett har tilgang til STPC? Mine to siste turer med STPC i DOH var ganske hårreisende med å få de til å gå med på dette.

Det andre er at hotellet som brukes for STPC for biz-pax ligger jo i andre enden av byen, så regn med at det går bort en time hver vei. Snodig nok ser de fleste Y-pax ut til å ende opp rett ved flyplassen.

-A

Hele systemet er endret, så det er ikke relevant lenger. At du har havnet i andre enden av byen er ikke det normale, de fleste i C havner like ved flyplassen. Men et hotell har som kjent et begrenset antall rom.

Dog skjer bookingen av STPC ikke automatisk, man bør ta kontakt med reservations minst 72 timer før avreise.

Hele systemet er endret, så det er ikke relevant lenger. At du har havnet i andre enden av byen er ikke det normale, de fleste i C havner like ved flyplassen. Men et hotell har som kjent et begrenset antall rom.

Dog skjer bookingen av STPC ikke automatisk, man bør ta kontakt med reservations minst 72 timer før avreise.

Vi får teste på nytt, erfaringen de siste 6 år er at C er alltid på andre siden av byen, og null booking før. :)

-A

Retten til STPC styres nå av RBD, og de fleste gir rett til STPC. Men å ikke ta kontakt å få et hotell booket i forveien er jo å gamble siden man selvfølgelig ikke er garantert rom om man bare plutselig dukker opp og krever det. Om det er det du har gjort, så synes jeg ikke så veldig synd på deg at du har fått kjøre en bit.

Det virker ihvertfall til å ha blitt populært, vi har en stor økning av STPC-pax fra OSL siden reglene ble endret for ca en måned siden. Fra 01JAN gjetter jeg at det går litt ned igjen da den nye tidtabellen blir gjeldende.

Retten til STPC styres nå av RBD, og de fleste gir rett til STPC. Men å ikke ta kontakt å få et hotell booket i forveien er jo å gamble siden man selvfølgelig ikke er garantert rom om man bare plutselig dukker opp og krever det. Om det er det du har gjort, så synes jeg ikke så veldig synd på deg at du har fått kjøre en bit.

Nei, jeg spurte QR på forhånd via kontakt-skjema, fikk beskjed om å bare møte opp i DOH da de hadde kontroll på sånt.

-A

Hei igjen!

Dette er det jeg har fått i svar fra QR!

Det stemmer at Qatar Airways tilbyr STPC dersom det er mer enn 8 timers transittid i Doha. En billett i H-klasse kvalifiserer til STPC i Doha (de bookingklassene som ikke inkluderer STPC er X, I, V og W).

Dersom du ønsker at vi skal booke STPC for deg så trenger vi passnummeret, samt nasjonaliteten på den/de som skal reise.

---

Da kan de som lurer på det i fremtiden sjekke opp denne tråden.
Super kunde service fra QR!

Takk til "The Ticketor" for veiledning til riktig mail adresse! Da blir det tur med QR!

Har en reise i Z med Qatar fra Oslo til Bangkok i juni med en ventetid på 13 timer i Doha
forsøkte å få STPC men fikk som svar at jeg fikk ikke fordi det også er en tidligere avgang fra DOH til BKK ,ba da om en ombooking men fikk da besjed om at den flighten ikke hadde ledig i min klasse ,måtte da opp til D noe som betyr et mer utlegg på 10K.
Noen andre som har erfaringer med dette?

Det er helt korrekt. De tilbyr kun overnatting om neste mulige flight går 8 timer etter ankomst til DOH. At du da "velger" 13 timer i Doha skal ikke Qatar betale for ;) Har ikke erfaring med dette, men tror ikke de kommer til å gi seg.

Har en reise i Z med Qatar fra Oslo til Bangkok i juni med en ventetid på 13 timer i Doha
forsøkte å få STPC men fikk som svar at jeg fikk ikke fordi det også er en tidligere avgang fra DOH til BKK ,ba da om en ombooking men fikk da besjed om at den flighten ikke hadde ledig i min klasse ,måtte da opp til D noe som betyr et mer utlegg på 10K.
Noen andre som har erfaringer med dette?

Svaret du har fått er helt korrekt, STPC-tilbudet er ikke ment å dekke de tilfeller der det finnes en bedre forbindelse (uansett om det finnes plass eller ikke akkurat da).

Back