No-show og billettgyldighet

OleSR

ScanFlyer Blue
Jeg skal på et feltkurs i Utah i april, og i anledning hjemturen tenker jeg å ta en tur innom Washington DC og se National Air and Airspace museum. Siden billettene var bestilt på forhånd, av universitetet, gjennom et reisebyrå, var det ikke bare-bare å få til en passende rute for hjemtur som var en flyentusiasts hjerte nær. Det endte derfor med at jeg fikk dem til å bestille hjemreise fra IAD via ATL og BOS til BGO. Altså må jeg komme meg fra Salt Lake City til IAD på egenhånd, og deretter videre til ATL. Så til hovedpoenget:

En billett med AA/Delta SLC-IAD-ATL-BOS koster vesentlig mindre enn samme selskaper fra SLC-IAD-ATL - altså kutte ut BOS - men jeg trenger ikke førstnevnte da jeg allerede har billett fra ATL-BOS med Delta. Så jeg vurderer å bestille førstnevnte alternativ og bare la være å møte opp på siste flight til BOS da jeg som sagt allerede er booket der på den andre billetten. Alternativet er at jeg booker slik at siste leg på min egen tur blir samme flight som første leg på turen universitetet betaler. Det betyr at Delta vil ha to bookinger av samme person på samme flight. Alternativt booker jeg selv en annen flight på siste leg, som går enten før eller etter, og bare lar være å møte opp.

Det å ikke møte opp på en flight har ingen følger for flighter på en helt annen booking/billett, selv om det er samme flyselskap?

Det kan kanskje gi problemer hvis de 2 bookingene er på samme flight. Mener å ha hørt at en av bookingene kan bli fjernet, antageligvis pga selskapet har trodd at det var feilaktig dobbeltbooket.

Men det er noen her med mer kjennskap til slike problemstillinger, håper de kan komme med innspill til deg.

Å hoppe av på siste legget går normalt greit (om du ikke gjør det ofte), men å ha to bookinger på samme flight eller to "naboflighter" i samme selkap kan fort skape en situasjon med kansellering.

Takk for svar til begge. Kjørte moralsk forsvarlig og klarte å finne en løsning som ikke kostet mer enn et par hundrelapper ekstra og som gjør at jeg unngår dobbeltbooking eller no-show. 9 legs totalt, med 8 ulike flytyper (hvis ikke vi får uforutsette flybytter). Relativt fornøyd!

Tilleggsspørsmål: På hjemturen er IAD-ATL og ATL-BOS-AMS-BGO på separate billetter, men begge med Delta/KLM. Tror dere det vil være mulig å få bagasjen sjekket helt fra IAD, selv om det er to separate billetter?

Last edited:
Det er skal gå greit å få sjekket bagasjen hele veien.

Her er ihvertfall US og AA blitt mye strengere, og har ikke tilatt meg thru-check på separate billetter, i et av tilfellene first class og *G til tross. Thru-checker DL fortsatt på seperate billetter?

Her er ihvertfall US og AA blitt mye strengere, og har ikke tilatt meg thru-check på separate billetter, i et av tilfellene first class og *G til tross. Thru-checker DL fortsatt på seperate billetter?

Var nettopp i kontakt med Delta, og de vil - etter hva jeg forsto - i utgangspunktet ikke sjekke bagasjen hele veien på to separate billetter. Allikevel ble jeg bedt om å spørre om å få sjekket hele veien til BGO ved innsjekk i IAD, da det allikevel kunne hende jeg fikk det dersom den ansatte i innsjekkingsskranken ville gjøre det.

Både nei og ja der, altså.

Back