Nestenulykke på Bodø lufthavn

Re: Nestenulykke på Bodø lufthavn

Helt klart ikke bra, dette er en fin maskin.. Salmon-air (01 go 02) har vel mye timer på nettopp denne, og jeg som skulle til å ta utsjekk på den :(

Men alt i alt er det godt det skjedde med rwy innen rekkevidde..
 
Re: Nestenulykke på Bodø lufthavn

"Flygerne er trent for denne type hendelser, så dette er egentlig ikke så veldig dramatisk, sier Åge Larsen."

Motorkutt etter avgang er alvorlig. Er ikke alle flyplasser som har like mye bane som BOO !
 
Re: Nestenulykke på Bodø lufthavn

Dette er grunnen til at jeg altid tar den lange veien helt ned til holding i baneenden selv på 2km+ rullebaner med Cessna'n.

"Runway behind you" etc........ :o

Selv den mest drevne pilot må være rask med å få ned nesa og banke som et svin når vifta stopper etter baneenden. (gitt relevante parametre seff....)
 
Re: Nestenulykke på Bodø lufthavn

Jeg er utrolig glad for at det gikk så bra, dette kunne gått mye verre. Flygeren gjorde utvilsomt en kjempejobb, motoren stoppet visstnok rundt 4-500 ft. Værst tenkelige tidspunkt spør du meg.. Kan se ut som et totalt motorhavari, med sprekk i blokka.. Flyet fikk seg endel skader under landinga, motorfestet og nesehjul fikk seg en trøkk.

Joda, både SalmonAir01 og 02 har logget endel timer på denne maskinen;)

SA02
 
Re: Nestenulykke på Bodø lufthavn

Ha! så det er du... :p

iflg sjefen sjøl er det uvisst om maskinen kommer opp igjen. Flygeren var kjapp og gjorde nesten en 180 grader, landet på y og ut på gresset iflg en som så på fra fueltanken..

Ikkeno mer intersections etter dette på meg med min ene motor..
 
Re: Nestenulykke på Bodø lufthavn

Evt er det jo mange baner som er så lange at du kan taxe til nest nederst intersection og være trygg. Det kommer vel gjerne også an på hvor tung man er... har vært med i en av Værnes flyklubbs Cessnaer og vi tok av mot øst da vi måtte fly langs hele RWY'en før vi var høyt nok til å kunne svinge en høyre 180 graders...
 
Back
Top