Nesten solo i Sør-Afrika

Henshaw

Galley Slave
Staff member
Medlem
Nesten solo i Sør-Afrika

Tjohei! Ut på tur igjen. Sør-Afrika igjen.
Men denne gangen prøvde man noe nytt, man erstattet familien med en kamerat istedenfor, så i all praksis blir det å reise alene, da jeg er den mest erfarne på dette feltet med god margin.

DEL 1: Planlegging
Planleggingen begynte så smått uti siste halvdel av siste året på videregående. Vi (aka foreldre + venn av familie) har i et par år nå hatt et hus, og har nå en safari lodge i Limpopo-provinsen i Sør-Afrika. Det var da avgjort at dette var et sted vi ønsket å besøke. Tidspunkt ble satt til sensommer 2012, da hadde jeg unnagjort førstegangstjenesten og fått disse dimmepengene, mens reisekamerat har jobbet som lærling i Nordsjøen et år, så vi ville begge kunne klare å få råd til dette.
Siden man nå reiste med en kamerat så droppet jeg eventyret med ID-billetter og bestemte at jeg kan ta meg råd til å fly ordentlig engang. Uheldigvis hadde vi et ganske begrenset tidsrom vi kunne reise på, så de beste tilbudene var ikke tilgjengelig. Men i april i år, etter tips herfra ble billetter bestilt med Qatar Airways, utreise fra Oslo og hjemreise til Stockholm, da dette var vel en 2000 kroner billigere pr pers. Flybillett ARN-OSL fikk man til 500 med SAS så den var grei. Siden man hadde vært så glup å bestille hjemreise fra Cape Town og ikke Johannesburg som vi fløy til måtte man ha en flybillett mellom disse byene også. Her falt valget på Kulula til en 700-og-noe ZAR pr pers.

Reiseruten endte da opp slik:
OSL-DOH-JNB-CPT-JNB-DOH-ARN-OSL

map


Ruten som QR flyr stopper innom JNB begge veier mellom CPT.


Etter det begynte den vanskeligste utfordringen, nemlig finne et leiebilfirma som er villig til å leie ut til to 20-åringer, gjerne uten ekstra avgifter. Vi fant tilslutt et, AVIS, og en klasse B VW POLO or similar.
En annen utfordring var at vi ikke ville rekke å kjøre fra JNB til lodgen før det ble mørkt, og siden ingen av oss har kjørt i Sør-Afrika eller på feil side av veien før, og at jeg ikke kunne veien så fryktelig godt, så ble det kjapt bestemt at vi skulle ta en overnatting underveis. Fant et guesthouse i byen Dullstroom som hadde rom til ZAR 200 pr pers pr natt. Utmerket!
Det som gjensto da var et sted å bo i Cape Town som ikke kostet en formue. Søkte rundt etter div hostel og backpacker hotell og fant et som så bra ut, med det fancy navnet The Backpack & Africa Travel Centre. Litt luksus fant vi ut at vi kunne ta oss råd til og for 1500 kroner totalt fikk man privat rom med privat bad i tre netter.


DEL 2: Utreise

Avreisedato kom sånn plutselig, man hadde knapt nok rukket å dimme fra Luftforsvare og kommet seg hjem før man skulle dra igjen. Siden det er dårlig med tog i Oslo-området fortsatt på dette tidspunktet så er det også umulig å reise direkte til Gardermoen. Av mystiske, tåpelige årsaker har heller ikke NSB direktebuss mellom Lysaker og Lillestrøm, men man må faktisk bytte buss på Oslo S, så NSB var helt ute av konkurransen.
Valget falt da på buss til Oslo Bussterminal og SAS Flybuss videre derfra. Trodde vi. Køen til flybussen var milelang, og selv om vi hadde god tid så fant vi ut at det er bedre å sitte på OSL enn bussterminalen. Flytogbussen ble da alternativet videre og det gikk greit det.

Lite med kø noe som helst sted, men av mystiske årsaker kunne vi ikke lenger sitte på 10AB som vi hadde valg da vi sjekket inn kvelden før, men fikk 28DE, som fortsatt er bulkhead med ok beinplass.
Pre-flight snack i form av pølse i brød og en cola ble inntatt ute på non-schengen, som jeg kom fram til at det var fryktelig lenge siden jeg hadde vært på.
Med tiden dukket det opp en A330 maskin med riktig navn og farger på og vi fikk også lov til å sette oss i setene våre, hvor vi endte opp med å dele 4-seteren med en annen.

Helt ærlig, så skal jeg inrømme at jeg ikke syns det er så fryktelig spennende å lese om flyseter og småkjip flymat så jeg kommer heller ikke til å inkludere alt for mye av det selv.

QR 954 OSL-DOH

Hos noen selskaper er man passasjerer, andre er man gjester. Har var vi kunder, uten at det plaget meg fryktelig. IFE var godt, men siden man satt på bulkhead kom skjermene opp fra siden, og de var de litt slitasje på. Trengte litt arbeid for å holde seg oppe i valgt posisjon, samt at den også trengte et lite klapp for å vise filmen skikkelig.
Mat og drikke ble servert etterhvert, men pga ramadan kunne ikke alkoholbeholdere som ølbokser og vinflasker stå framme, som i praksis betydde at jeg fikk to glass øl istedenfor et glass og en halvfull ølboks. Maten smakte greit nok, sjokoladekake til dessert var høydepunktet.
Før landing var det også snackstid, som var en sandwhich, men som strengt tatt virket mer som en form calzone, men god var den.

Ankomst i Doha ble det bussgate, som alle gatene er der for øyeblikket. Gjør ikke meg noe, alltid deilig med et lite innskudd varme. Inne i terminalen var det ny security check, men det gikk radig. Siden det nå var midnatt og vi ikke skulle fly videre før syv-tiden så hadde vi bestemt oss for å investere i Oryx loungen. Kostet oss 39 USD pr pers, men greit å sitte litt stille og rolig med muligheter for snacks og drikke. Også her ble vi påvirket av ramadan, men har var det helt tørrlagt...! Nuvel, internett og tv-serier på iPaden fikk meg igjennom natten.
Før vi satte oss på noe mer fly investerte vi i en skikkelig frokost (aka burger og pommes frites).

QR 582 DOH-JNB
Fant så en trapp og noen skjermer som informerte om at dette var stedet for de som ønsket å dra til Sør-Afrika. Nok en gang bar det ut i varmen for litt buss-sightseeing til en B777-200LR.
På denne flighten hadde vi valgt 2-seteren helt bakerst på venstre side. Alltid deilig å slippe å styre med en potensielt tredjeperson. Seatguru påstår dog at disse setene ikke kan lenes tilbake men det kan man rapportere om at ikke stemmer.
IFE på maskinen her hadde et litt større utvalg og skjermer, og av enkelte tv-serier hadde de 12 episoder. Eneste problemet er at det er ganske kronglete å bla i. Går man inn på en film funnet på side 8 for å lese beskrivelsen, og går tilbake igjen starter man på side 1.

Ellers er det god beinplass, selv for en kar på 195 med mye av nettopp bein.

Satt også på riktig side av flyet for å kunne se Mount Kilimanjaro. Det så slik ut

323856_4098400105698_1957347580_o.jpg



Ellers gikk mye av turen med til å sove, da man ikke hadde sovet stort i loungen natten før.
Serveringen fulgte samme mønster som flighten før.


Vel framme i JNB fikk man stempel i passet, bagasje, samt noen rand fra en minibank. Hos AVIS fikk man leiebil, valget sto da mellom Ford Figo, som er billigversjon av Ford Fiesta, og Nissan Micra. Valgte Forden og vi angrer ikke i etterkant.

Det å finne veien ut av leiebilområdet på JNB er ikke alltid så lett. Rampen opp til motorveien dukker opp samtidig som man kjører inn på veien rampen tar av fra. Det betyr at man må kjapt krysse to felt for å komme seg på motorveien. Visste at det var et eller annet lureri der, men husket nøyaktig hvor det var etter at vi kjørte forbi. Så da var det bare å ta en ekstra runde innom terminalen.
Dette med venstrekjøring og alt mulig på feil side sånn sett var ikke så vanskelig å bli vant til som fryktet. Klønet litt den første dagen, men ikke så mye, da det stort sett er motorvei/landevei hvor man holder gjevn fart. Er heller ikke vikeplikt på samme måte som i Norge, men det praktiserers full stopp. Ellers er layout på både pedaler, girspak og spaker det samme som hjemme, så 1. gir er lengst fra deg.


622507_10151039861753105_459083371_o.jpg

Ut på motorveien kom man seg, og de holder høy kvalitet og fartsgrensen er stort sett 120 km/h, men i starten var det mer enn nok med 100 km/t i den lille Forden på feil side av veien. Sånne tullete hemninger forsvant i løpet av et par dager heldigvis.

72Lba.jpg

Kjøreruten

Punkt B er stedet vi hadde bestilt overnatting og ligger i landsbyen Dullstroom, som er ganske trivelig. Grunnen for valget er at det ligger sånn ca halvveis, veien går tvers igjenom og jeg er litt kjent der fra tidligere stopp. Vi regnet også med at det var omtrent så langt vi ville komme før det ble mørkt og vi ikke ville kjøre lenger.

Hadde funnet et guesthouse med navn Charilo og fant frem uten problemer. Pga vannlekasje ble vi oppgradert fra et twin bedroom til hvert vårt rom med dobbelseng, uten ekstra kostnader, som var 200 rand pr pers.

t4wOP.jpg

Rommet mitt.

Ble en kjapp dusj før vi fant oss noe middag, og godt gjorde det etter lang reise hittil. Badet var noe kalt uten oppvarming på noen måte, samme med rommet. Senga derimot hadde varmekabler så man fikk varmet opp senga før man la seg.

Opp 0800 neste morgen (etter tolv veldig behagelige timer med søvn) for ferden videre.

478311_10151039862568105_1012201814_o.jpg


Her kjører vi ned fra "highvelden" til "lowvelden" og turen ned har bra utsikt enkelte steder.
Nå befant vi oss over 1000m lavere enn JNB, og det merket man også på den 1.4L + noen symbolske hestekrefter, som bilen var utstyrt med.
Fant veien greit til lodgen og fikk installert oss på valgfritt rom.

280874_10151039872993105_1737268975_o.jpg

Utsikten fra rommet.

Deilig å være fremme!


Fortsettelse følger, taster så svetten spruter.
 
Re: Nesten solo i Sør-Afrika

DEL 3: Oppholdet

Oppholdet i bushen var bare løst planlagt og det eneste som skulle gjøres var to dager i Kruger National Park, samt besøk på Moholoholo Wildlife Conservacy and Rehabilitation Centre.
Vi startet med sistnevnte, som kun ligger en 30 min unna.

Besøket på Moholoholo starter med en presentasjon om problemene med wildlife management og rehabilitation hvor hovedsynderen er oss. Det er alt fra folk som skyter og snarer dyr som har forvillet seg inn på feil områder, eller poachers, det kan være fugler som flyr i kraftledninger, tidligere sirkusdyr og de tar ofte hånd om foreldreløse dyr.
Så blir man tatt med på en runde rundt og blir vist de forskjellige dyrene og fuglene.
Ett av høydepunktene er mating av gribber som ser omtrent slik ut.

332945_4098403545784_920386216_o.jpg


620426_4098403865792_1478113606_o.jpg

Løve har de også der

327559_4098404305803_596574279_o.jpg

Leopard også, her veldig klar for å ta imot et kjøttstykke.


Ellers ble det brukt mye tid på å kjøre rundt inne på farmen. Pga flom tidligere på året hadde vi blitt advart om at enkelte av veiene antagelig ikke var kjørbare. Testet dette grundig og kunne rapportere om at alt som var veier eller så ut som veier var kjørbare.

413204_4098405025821_1955414467_o.jpg

Hjalp selvfølgelig med en Land Rover og ikke en liten Ford.

616453_4098412866017_1539121251_o.jpg

En drink ved utsiktspunkt ved solnedgang, også kjent som en sundowner, hører med

413350_4098400825716_510889114_o.jpg

Beste man fant av utsikt på farmen.


Over til det store høydepunktet på denne delen av turen, nemlig Kruger National Park.
Vi valgte to forskjellige ruter på de to dagene vi totalt brukte der.

kruger6.jpg

Første dag var inn Phalaborwa -> Letaba og Letaba Elephant Hall -> Lunch på Olifants -> ned til Satara -> ut Orpen Gate.

Resultatene sånn sett første dagen var ikke stort å skryte av, men elefantmuseet i Letaba er verdt å få med seg, samt at utsikten fra Olifants er spektakulær

380532_10151039865858105_1998463565_n.jpg

Et par massive støttenner

202585_10151039868008105_1026062124_o.jpg

Olifants Rest Camp kan så vidt skimtes oppe til høyre. Uvist hvorfor har ikke jeg eller reisekamerat bilde tatt fra selve campen, men utsikten man har mens man sitter ute å spiser lunch kan anbefales.

620397_10151039871623105_1523809136_o.jpg

Leoparden som så vidt kan skimtes i treet der, sammen med flott næropplevelse med en elefantflokk karakteriseres som dagens dyrehøydepunkt.

416051_4098406665862_1003096726_o.jpg


415998_4098407305878_1041395489_o.jpg

Tøffe seg litt da


Skriver tekst og copypaster bildelinker for harde livet, hold ut
 
Re: Nesten solo i Sør-Afrika

Dag to i Kruger var den beste jeg har hatt noensinne og vi så mye dyr, sjeldne og mindre sjeldne.
Dagen rute (se posten over for kart) gikk inn Orpen Gate -> Satara -> Tshokwane -> Lunch på Lower Sabie -> Skukuza (som ligger rett innenfor Paul Kruger Gate) -> ut Paul Kruger Gate

Hadde akkurat kjørt inn porten og kunne fint se den i bakspeilet da en stor og variert flokk med biler kom trillendes nedover veien. Tok litt tid før vi skjønte hvorfor, men viste seg at de fulgte etter en enslig villhund. Villhunder i seg selv er veldig sjeldent, da de alltid holder til i store flokker som krever enorme områder, så at det her kun var en var litt pussig.

334188_4098413426031_1549952152_o.jpg


322423_4098413666037_2009023889_o.jpg

Ikke lange biten fra bilen den trasket.

Ikke lenge etter dukket et annet hundedyr opp

616196_10151039880323105_1840808816_o.jpg

Denne gang i form av Spotted Hyena

Senere utpå dagen dukket pus opp

614454_10151039875353105_1572284896_o.jpg

Løve

Tilslutt den gjeveste av alle

202257_4098419066172_1985390937_o.jpg

Leopard i typisk positur.

Med det så hadde vi nå sett alle "The Big 5" + villhund på en dag, noe som er første gang for meg, til tross for en del turer i Kruger. I tillegg så vi også totalt fem leoparder på det lille stykket vei mellom Lower Sabie og Skukuza, helt utrolig.


Her følger en dump av diverse dyrebilder.

616634_4098408305903_1087801686_o.jpg

Fugle av ukjent type

256579_4098406265852_987671450_o.jpg

Impala. Zoom inn på øyet og du kan se bilen med to stk ivrige fotografer

221480_4098410065947_796689817_o.jpg

Elefant

413199_4098411545984_1913643397_o.jpg

Strutsen er litt annerledes enn alle andre fugler

256493_4098414226051_410368323_o.jpg


412505_4098415306078_369026441_o.jpg

Bavian

413235_4098419186175_673626716_o.jpg

Giraff

614797_4098419426181_545211560_o.jpg

Vervet Monkey.

616854_10151039875118105_1266890459_o.jpg

Størrelse perspektiv

326527_10151039882893105_1267016016_o.jpg

Mye fine fugler

340400_10151039883113105_713645755_o.jpg


332935_4098417906143_1724499345_o.jpg

Lilac Breasted Roller, som jeg tror den heter, er nok favoritten av fjærdekkede fly.

328328_4098417466132_844837921_o.jpg

Kudu


Stay tuned, reise videre til byen ved det flate fjellet kommer "soon"
 
Re: Nesten solo i Sør-Afrika

Spennende og interessant lesning. Godt skrevet også.
Ser fram til neste kapittel :)
 
Re: Nesten solo i Sør-Afrika

Fin rapport fra et fint land :up:

Litt bilder fra flyene og servering/mat ombord skader ikke ;)
 
Re: Nesten solo i Sør-Afrika

Tjohei, er visst noen frist idag som burde oppretholdes, så da får man fullføre.

Mangler enkelte bilder jeg kunne ønsket å ha med, da de ligger på kameraet hjemme i Sandefjord, men får gjøre mitt beste.


Uken i bushen var slutt og det var på tide å komme seg videre. Hadde billett med kulula i 17-tiden for å ha litt god tid på avreisedagen. Forden ble lastet opp med bagasje og vi rullet avgårde. På dette tidspunktet hadde vi blitt vesentlig mye mer komfortable med å kjøre her nede, og på gode veistrekker var farten fort rundt 140 km/t, og fortsatt blir man forbikjørt fra tid til annen.
På grunn av at vi nå måtte kjøre opp til highvelden igjen resulterte dette i at vi brukte en kvart tank mer med bensin enn på veien ned.

Kom oss greit til OR Tambo International Airport, fikk fylt opp tanken og levert bilen i like god stand, om man ser bort ifra vesentlig mengder støv, både på innsiden og utsiden, som resultat av mye kjøring på grusveier med vinduer åpne.

Mat ble inntatt, bording card printet, bagasje levert og sikkerheten kontrollert. Her er det greit å ha med væske gjennom.

Ellers så var ikke innenriksterminalen på JNB (den delen vi så, da gaten var ikke langt fra security) så veldig spennende, men fant oss noen stoler å plassere baken på.

Snart ble boarding annonsert og man ble fordelt på fremre og bakre inngang etter plassering. Var veldig spent på kulula, da det på utsiden er et veldig kult selskap, men desverre så var ikke begeistringen i taket da man kom ombord i flyet, som forøvrig så slik ut:

DuqTs.png

Flying 101


MN107 JNB-CPT

Innsiden hadde et kjedelig, anonymt, blått interiør, det var fryktelig trangt og seteryggen stoppet på skuldrene så ikke noe hvile for nakken her. Nå er jeg kanskje litt bortskjemt etter mye farting på en del splitter nye B737-800 hos Norwegian, men dette var ganske kjipt.
Men humoren på kulula er på topp, alle flyene var visst utstyrt med "super crew" og den betegnelsen ble brukt på alle meldinger om CC fra cockpit.

Safety Information Card hos kulula er definitivt verdt å lese og ikke bare pga sikkerhet.
Safety Card her

Ellers er websiden til kulula også full av div småhumoristiske innslag.
Skjedde ikke så mye på flighten, mat og drikke ble solgt, men ellers gikk det i musikk de ca to timene det tok å komme seg til CPT.

Hadde egentlig bestilt pick-up på flyplassen, men etter litt trasking og vandring fram og tilbake, samt litt venting uten å finne noe så tok vi taxi. Kostet et par rand mer, men de fikk vi refundert uten problemer, da det visstnok var noen på flyplassen for å plukke oss opp.

Til overnatting i Cape Town hadde vi booket på et backpacker hotel, det samme som også G346 bodde på i Cape Town
Dog hadde vi slått på stortromma og booket dobbeltrom med eget bad, til litt over 200 pr pers pr natt. Rommet var ikke stort og badet var nesten av typen "sitte på do og dusje samtidig" men fint var det.

Tok turen ned i bare/restaurant/oppholdsrommet for middag som var både godt og rimelig, med dessert inkludert. Her ble vi også pushet på lokalt mikrobrygg fra Darling Brew og Black Mist ble fort favoritten. Endte også opp med å spille kort med et par andre der, ansatte inkludert.

Neste dag hadde vi meldt oss på en township tur, hovedsakelig fordi dette var eneste måten å få billetter til Robben Island på.
Helt grei tur, men føler meg ganske brydd når man går inn i hjemmet til folk for å se hvordan de bor bare fordi de bor veldig trangt og fattig.

210742_10151043255173105_665722332_o.jpg

En tur innom pub'en for øl hører jo selvfølgelig med. De fleste av oss fant ut at det ikke smakte så ille egentlig.

Da townshipturen var ferdig ble vi som skulle til Robben Island sluppet av på Waterfront med billetter. Desverre ble turen avlyst denne dagen pga "rough seas". Vel, ikke noe problem å booke om til neste dag, på tross av at det ikke var billetter tilgjengelig.

Tok lunch og noen øl sammen med de andre som også skulle vært ute på Robben Island, før vi suste litt rundt på Waterfront, tok turen innom et akvarium, spiste middag og returnerte til hostellet.

Tur ut på byen og Long Street ble det sammen med et par andre gjester og ansatte på hostellet, og jeg kan vel konkludere med at det ikke kostet spesielt mye, og hvertfall ikke når dimmepengene hadde kommet på konto samme dag, og at røykeloven er ganske kjekk egentlig.


Dagen etterpå kom man seg opp og ned til Waterfront for å prøve seg på Robben Island igjen og denne gangen med mer flaks.


616411_4098402545759_4377428_o.jpg

Klassisk Cape Town bilde fra V&A Waterfront med Table Mountain i bakgrunnen.

290969_4098421506233_463936397_o.jpg

Fotballstadion fra VM

478547_10151043247778105_226487992_o.jpg


412496_4098421786240_862229719_o.jpg


616228_4098422386255_1120379535_o.jpg

Cellen til Nelson Mandela

331502_4098422946269_1100037153_o.jpg


219658_4098401865742_458245821_o.jpg

Utsikt fra hostellet


Tilbake på hostellet ble vi nok en gang kapret for kvelden, av mye av de samme folkene som de to tidligere kveldene.
Denne gangen fikk vi beskjed om å ta med drikke for vi skulle på Signal Hill for sundowners. Hyggelig var det, været var bra og vi kunne tilogmed skimte utblås fra hval.

627245_10151043251358105_905284254_o.jpg


278476_10151043251813105_240551016_o.jpg


Ble ellers en rolig kveld på hostellet.


Siste dag, avreisedag, men heldigvis ikke før til kvelden så ikke noe problem å oppbevare bagasjen på hostellet så vi kunne bruke dagen fornuftig. Turen gikk til Castle of Good Hope, selv om jeg snakket bedre engelsk enn taxisjåføren og visste bedre hvor det var. Sier jeg Castle of Good Hope så mener jeg Castle of Good Hope og ikke Good Hope Centre. Stakkars sjåføren skjønte lite av forklaringen heller, så fikk han til å slippe oss av, betalte det takstameteret viste og gikk det lille stykket som var igjen.

Trasket etter det ned til V&A Waterfront, fin tur egentlig og fikk sett litt mer av byen, for lunch.

614713_4098402145749_165756609_o.jpg

Virker som et rimelig kurant sted å bo.


527160_4098402305753_1745331707_n.jpg

Skal være mulig å få stort nok kjøttstykke for de fleste her.

Tilbake til hostellet og fixed price cab ut til flyplassen for hjemreise, uheldigvis.

Avslutningen burde følge om ikke så altfor lenge (aka idag)
 
Re: Nesten solo i Sør-Afrika

Del 4
Hjemreise

QR583
CPT-JNB-DOH

Da Qatar Airways sin flight stoppet i JNB både til og fra CPT var det ikke noe ledig nødutgang eller lignende ledig til oss, da de var reservert fra JNB og han kun heller ikke tildele slike seter på et strekke annet enn fra CPT, altså ikke fra JNB også. Vi fikk da oss en 3-seter for oss selv, og håpet at det ville holde.

Kom oss greit inn og gjennom alt mulig av sjekker og fant plass med utsikt, hvor man fikk knipset litt fly. Ligger desverre hjemme, så får klare oss uten disse akkurat nå.

Det varte og rakk før en B777-200LR seilte inn for landing og vi regnet med en forskinkelse pga bytte av crew, men det viser seg at de flyr DOH-JNB-CPT-JNB før bytte.

Fant oss noen fine seter og slo oss ned. Greit opp i lufta og matservering tok til. Må jo skjønne at full servering er nødvendig for å fly CPT-JNB. Maten var kylling curry som faktisk var litt spicy, kjempegodt!
Stort mer enn det rakk ikke å skje på flyturen, men mener å huske at jeg så noe tv-serie.

I JNB ble crew byttet og passasjerer fylt på og en stor andel av de var svensker. En slik en havnet i midtsetet mellom oss og da det ikke var så viktig å sitte ved siden av reisekamerat for å sove så gadd vi ikke bytte plass med han. Han satt nå i ro og oppførte seg ordentlig.
Opp i lufta igjen og mat ble utdelt, ikke spesielt nevneverdig og kort tid etter lente man seg tilbake og sovnet. Det fortsatte man å gjøre, uten avbrudd til frokost dukket opp.

På bakken i Qatar er det som alltid buss til terminalen, men denne gangen trengte vi visst ikke passere sikkerhetskontroll.
Fant ut at man trengte påfyll av mat og gikk til anskaffelse av burger og pommes frites, typen mat når man er småtrøtt og ser bare fram til å komme hjem. Ikke lange ventetiden før man kunne sette seg i en A330 for å ende opp på ARN

QR089
DOH-ARN

Her hadde vi en to-seter ganske langt framme, ellers mye det samme som forrige gang, varme kluter, ordentlig mat og en sandwich-ting før landing.

Det siste stykket ARN-OSL var på separet billett hos SAS, som betyr ut med bagasje for å sjekke inn på nytt. På skjermen når man valgte seter så var det layouten 2 + 3 som gjaldt, også kjent som MD. AC ble da setevalget. Liten forsinkelse gjennom security, da reisekamerat måtte ta fram og levere inn flasken med appelsinjuice han hadde hatt i sekken halve ferien. Fant litt mat igjen og man ble kvitt de svenske kontantene jeg hadde.

Fant gaten hvor en fin MD-etellerannet sto parkert. Litt nedtur var det da denne plutselig ble tauet vekk og erstattet med en B737. Mange fikk nye seter men vi beholdt våre, som betydde nok en kar i midtsetet. Ikke så fryktelig mye beinplass på SK499 den dagen.

En fin avslutning på ferien ble det da den svenske CC tok en sang over PA anlegget (flink var hun også) og oppfordret oss til å smile, det er jo helg, da dette var en sen fredag ettermiddag. Første gang jeg har opplevd og hyggelig var det :)


Transport til Sandefjord ble Flytogbuss til Drammen og NSB videre.




Oppsummering:

Som sagt, så var dette første gang jeg var på tur "alene". Som enkelte kanskje har fått med seg fra tidligere TR så har jeg vært en del i Sør-Afrika og spesielt området rundt Kruger National Park og føler meg ferdig med det for en stund egentlig. Mye annet jeg heller vil se, spesielt så lenge jeg betaler selv.

Oppholdet i Cape Town ble litt amputert i forhold til det vi ønsket. Dette fordi Robben Island plutselig ble to halv-dags prosjekt og tok opp de to hele dagene vi hadde der, som gjorde at vi ikke rakk Cape Point og Boulder Beach. Det andre var at taubanen opp til Table Mountain var stengt, og pga det korte oppholdet i Cape Town hadde ikke vi pakket og planlagt for å gå opp. Det frister å gjøre en gang.
Erfaring fra Cape Town sier at backpacker hotel er steder jeg kommer til å bo på når jeg reiser, og kan anbefale andre å vurdere det også.

Så om jeg skal tilbake til det sydlige Afrika med det første, så er det Cape Town og Namibia, Botswana, Zambia eller Zimbabwe som frister til besøk. Victoria Falls høres spennende ut.

Ellers er det maaaasse steder i verden jeg ikke har sett enda, og må utnytte ID-billetter for billig reise så lenge jeg har muligheten til det også.

Beklager litt for mangelen på fly, skal prøve å få med litt mer av det neste gang.


Takk for meg :)
 
Back
Top