Flyforbudet gjelder også hangglidere og paraglidere! Avinor sa nei på et spørsmål fra Røyken Control tidligere idag!:mol
Men det er lov til å gå seg vill i fjellet, dra på båttur eller drive med landbasert risikosportInformasjonsavdelingen i Luftfartstilsynet opplyser at de anser det som ikke forsvarlig å ha VFR-trafikk igang når man samtidig ikke har mulighet til å fly søk- og redningsoppdrag!
http://www.flynytt.net/index.php?op...fr-i-sverige-men-ikke-i-norge&catid=1:nyheterI Sverige valgte man isteden å bruke standardbegrensningene som ICAO foreslår (og som man også brukte i Norge innledningsvis). Disse innebærer at VFR-trafikk fortsatt kan skje på fartøysjefens egen risiko. Svenske luftfartsmyndigheter forklarte dessuten allmennheten at det foreligger en forskjell mellom turbindrevne fly som flyr høyt og stempelmotorfly som flyr lavt. Også andre europeiske land har valgt å følge ICAOs standardprosedyre.
VISITORS
None as such today, of course, but Gatwick's controllers were probably kept even busier than usual during the hours of daylight as countless light aircraft of all makes & vintage from virtually every airfield in the southeast of England took advantage of the glorious weather & the airport's closure to make approaches & stooge up & down Gatwick's runways. This included one mixed formation of fourteen aircraft, among them Tiger Moths, Stampes & Turbulents, from Headcorn. The oldest aircraft to make a flyby was undoubtedly Gipsy Moth G-ABYA (built in 1932), which made a late afternoon pass accompanied by Terrier G-ATDN (marked TW641). Someone else (I missed who it was) asked permission to do a barrel roll over the airfield! Flypasts were initially allowed no higher than 2,400 feet & not below 1,000 feet, but the lower limit was later reduced to 500 feet. Congratulations to the airport authority & to ATC for allowing so many people to indulge in this unique opportunity (unlike their counterparts at LHR who I gather were having none of it). Perhaps they could arrange a fly-in next!
http://www.luftfartstilsynet.no/allmennflyging/ga_operativt/article21141.ece...Når det gjelder kommersielle operatører krever Luftfartstilsynet at de skal ha etablerte prosedyrer for forhold der luftfartøyet kan utsettes for aske. Se AIC N 08/10 . Når det gjelder privatflyging og luftsport er dette opptil den enkelte flyger og utøver (underlagt sikkerhetssystem)...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.