Neste gang jeg sjekker inn bagasje snør det i h******

Re: Neste gang jeg sjekker inn bagasje snør det i h******

Mitt spørsmål er hvorfor noen mener de har rett til å overskride reglene for håndbagasje.......
Javel så måtte du sjekke inn to kolli....Neste gang gjør du det ikke, og da skal du ta dem med inn i kabinen....Med hvilken rett ?

Mitt spørsmål er hvorfor noen mener de har rett til å overskride reglene for håndbagasje.......
Javel så måtte du sjekke inn to kolli....Neste gang gjør du det ikke, og da skal du ta dem med inn i kabinen....Med hvilken rett ?
Nogen mener jo de er mere end andre, og alene det giver dem ret til at medtage MEGET mere håndbagage....
JEg vil vove den påstand, at vis vi i gate var mere håndfaste, havde en vægt stående...så ville vil have store problemer, for 8 ud af 10 HAR håndbagage der vejer betydelig mere end 10 kgs....Ser ofte folk som har håndbagage som vejer tæt på 20 kgs, og som mener de er i deres gode ret til det..
OG så bør IATA indføre samme regler for ALLE selskaber der er medlemmer af IATA. for som det er idag, har stort set hvert selskab forskellige regler...
F.ex BA som giver nogle ret til at medtage 2 stks på hver 23kg altså 46 kgs
HÅNDBAGAGE...er det rimeligt ? selv på F...det synes jeg ikke.
Hilsen Ole

Jeg ville nok ikke forsøkt ta med to trillekofferter og en bag inn som håndbagasje altså. Jeg skal innrømme at jeg har gjort det en gang, men spurte da personalet om jeg kunne, ettersom det var en tur som ble til underveis og var fra TPE-OSL via HKG, LHR og AMS. Alt på tre ulike bookinger med 3 ulike allianser.

Trikset vil være at jeg må sørge for å ikke komme i en situasjon der jeg må sjekke bags.

Men ellers ser jeg ikke problemet så lenge jeg har en trillekoffert på 20" og en bag, som jeg i værste fall må legger foran bena. Selv om dette veier over 10kg.

At BA sine regler, som i praksis er at du får det med så lenge det er maks 2 kolli og du klarer håndtere det selv, er urimelig er jeg ikke enig i. Om man synes 2*23 kilo er urimelig at man skal få lov å ha med så får man synes det da. Selv synes jeg det argumentet er like relevant som at jeg (og jeg fleiper ikke) synes det skulle bli forbudt med sylteagurk på burgere ettersom jeg hater det som pesten.

Men at det skal pålegges flyselskapene restrictions på dette bare for å være kjipe synes jeg er urimelig. Om det er safety i bildet, ok. Men ellers ikke.

For øvrig fatter jeg ikke hvordan mine elegante bager kan fatte mistanke eller bli stoppet noe som helst sted.

Men at det skal pålegges flyselskapene restrictions på dette bare for å være kjipe synes jeg er urimelig. Om det er safety i bildet, ok. Men ellers ikke.

Overhead bins er som alt annet i flymaskinen typemerket og godkjent for en viss vekt. Hvordan man regner ut dette er noe flyingeniørene får fortelle, men total håndbagasje kan ikke overskride dette. Jeg antar at noen i BA har regnet seg til at det er umulig å nå dette ved sine limits. Men når man ikke setter klare grenser så er det litt som at man kan for førerkort kl. B ha med like mye vekt i hengeren som man selv klarer å trekke for hånd.

På den annen side så synes jeg SAS burde øke limit på håndbagasjevekten til 12 kg, og at vi kunne hatt tazere i gaten for å effektivt kunne håndheve volum og vektbegrensningene uten å forsinke avgangen.

Jeg er også blant dem som lar meg irritere over alle disse som skal ha med seg enorme mengder bagasje ombord, både volum- og vektmessig, som om det var den største selvfølgelighet.
Man har selvfølgelig opplevd at bagasjen har blitt forsinket noen få ganger, men i det store og hele er det så sjeldent at dette skjer at det i seg selv ikke er noen grunn til ikke å sende bagasje. Det må også være svært sjeldent at man har det så travelt at man ikke kan iberegne de minuttene man må vente på bagasjen i reiseopplegget sitt.

For min del må alle flyselskaper gjerne være strengere på dette med kabinbagasje. Selskapene må gjerne bli flinkere til å sjekke mål og vekt aktivt der det måtte være noen som helst tvil om dette. Ved å innføre en slik praksis vil de reisende skjønne at det ikke er mulig å få med mer enn tillatt vekt og størrelse inn i kabinen og (forhåpentligvis) etter hvert lære at det ikke er noe vits i å prøve seg. Så lenge selskapene har et reglement rundt dette med håndbagasje så skulle det være en selvfølge at folk skjønner at de må forholde seg til dette.

I min verden er problemet med håndbagasjen større enn luksusproblemet med om dokøen foran skal gjetes eller ikke for å unngå at stakkarene på de første radene skal plages unødig av sine medpassasjerer.

Har jeg med mer enn PC sekken så sjekkes det inn.
F** de som drar med både en litt oversized 'kabin' bag + håndveske/pc sekk
Håper som VC-10 på strengere håndheving av kabin bag. i gate i fremtiden.
"jeg skal bare, og meg selv først" går utover disse noen andre

Her borte er det kabinkoffert plus 'personal item' som gjelder. 'Personal item' kan bl.a. være pc-veske, så i mitt tifelle er det ryggsekk. ;) Har kredittkort som gir meg Priority Boarding både på Delta og United, så jeg får stort sett med meg mitt når jeg reiser innenlands.

Ellers har jeg for det meste kun ryggsekk når jeg sjekker inn bagasje, og den går til og med i hattehylla på Dash'en.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man irriterer seg over at noen kommer med en 20" trillekoffert (innenfor målene) og en døffelbag. Altså de skader dere ikke. Dere har selv sjekket inn bags så plassen deres taes ikke opp...

Her borte er det kabinkoffert plus 'personal item' som gjelder. 'Personal item' kan bl.a. være pc-veske, så i mitt tifelle er det ryggsekk. ;) Har kredittkort som gir meg Priority Boarding både på Delta og United, så jeg får stort sett med meg mitt når jeg reiser innenlands. .

Er det ikke samme regler her da?

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man irriterer seg over at noen kommer med en 20" trillekoffert (innenfor målene) og en døffelbag. Altså de skader dere ikke. Dere har selv sjekket inn bags så plassen deres taes ikke opp...

Problemet er når noen har med så mye håndbagasje at jeg ikke får plass til jakka i hattehylla engang. Eller virkelig krise, jeg sitter på bulkhead og ikke kan legge min lille pc-veske under setet foran som jeg pleier, fordi noen eier hattehylla. Gjerne de som sitter bakerst og ikke gidder dra med bagasjen gjennom flyet og heller planter den i første og beste hattehylle.

Pleier å tenke som følger:
Funker det hvis alle andre i flyet gjør som meg?
-Hvis nei, gjør noe annet.

Last edited:

Det er der det geniale med boarding-grupper kommer frem. De med bulkhead og nødutgangsseter er som regel i gruppe 1 eller 2. Da får disse alltid plass til sitt ...

Det er der det geniale med boarding-grupper kommer frem. De med bulkhead og nødutgangsseter er som regel i gruppe 1 eller 2. Da får disse alltid plass til sitt ...

Ja, i USA er de flinke med det. Hjelper lite her hjemme når de skal boarde statuspax, business (SAS Plus) og de bak rad 15 først. Det som er igjen da er kanskje de som sitter på exitraden som kommer sist ombord.

Forøvrig synes jeg ikke de som kommer med en kabinkoffert er de som skaper størst problemer, det er de som er på vei hjem fra weekendtur med en litt klumpete bag, noen litt odde-formede plastposer og annet nips som bare fyller opp areal og ikke volum i overhead, samtidig som de legger ting ved siden av hverandre og ikke oppåhverandre.

Jeg opplever sjelden fulle hattehyller når jeg reiser i Norge. Det er tunge shoppingruter, som OSL-LON, jeg opplever som verst, og da pga det som Discus beskriver over. Her borte er det standard 'all rollerbags must now be checked' etter ca 2/3 av boardingen ..

Tax free tar mye plass ja. Men om folk er litt smarte så går jo det stort sett å smyge inn i kriker og kroker. Det eneste som kan sende meg over kanten der er om noen legger en pose med 2-3 flasker på tvers, helt foran i overhead. Har sett folk få flasker i knollen og det er ikke kult.

Ellers satt jeg og regnet. Jeg har rundt 100-150 flighter i året. En del av disse er jo med Connection, så si at jeg venter på bags på i snitt 70-80 flighter i året. Om vi ser bort fra de gangene det går helt galt, så er snittet kanskje 15 minutter venting hver gang.

Da kan jeg sitte med bena i kors og lese Donald, eller arbeide, i over 17 timer ekstra hvert år om jeg ikke sjekker bags.

Jeg har hatt omtrent den reisefrekvensen i om lag 10 år, så til sammen er det da spart 175 timer.

Om man tenker at en Norsk industriarbeiderlønn er rundt 450.000,- brutto, fordelt på 162,5 timer per måned, så har jeg i tillegg spart (eller tjent inn om du vil) 40.384 kroner på å ikke sjekke bags. I tillegg kommer selvfølgelig bag fee's om jeg reiser med et slikt bolag.

Sånt er jo gøy

Rimova går om det er et varmt strøk. Den er sterk nok til at du kan pakke den full og sitte på lokket til det går igjen. Utfordringen er å se uberørt ut når du bærer den ombord og legger i overhead, mens svetten pipler, neseborene vibrerer og du står i fare for å generere en "teskje brunt"

"Problemet" mitt blir at jeg skal innom både sommer og "vinter" i løpet av turen, så dessverre så blir det verre da :drunk:
Ser ikke for meg at det blir så tungt at bokseren skifter farge :p

Tror løsningen min blir bruk-og-kast :p

Jeg har de siste 7-8 årene hatt 170-200 flighter pr år, hvor jeg konsekvent reiser med handbagasje. Pakker lett og fokusert på å bare ha med det mest nødvendige for hver enkelt reise, og er det lengre turer enn en uke så finnes det alltid muligheter for å vaske tøyet underveis noe sted.
Du verden så mange timer og frustrasjoner jeg har spart meg selv med min lille personlige policy på dette området, hvor det aldri er snakk om å måtte stå der å vente på bagasje som skal komme på båndet, eller i verste fall ikke i det hele tatt ;-)

Jeg ble veldig nysgjerrig på den dressen din til 25 lapper... :p

Back