Neste fly til WF

Re: Neste fly til WF.

Bilde av LN-WDL kan nå ses på Widerøes Facebookside, i bildearkivet.
Tatt av skipperen ombord under mellomlanding i Goose Bay i går!

Re: Widerøe DHC-8-200

Går sikkert ganske greit, i følge wikipedia så klarer den ca 1700 km med "typisk" pax antall.

På et tomt fly vil jeg tro det er tankvolum som begrenser range? Går det å montere midlertidige ekstra tanker inni en dhc 8 om man vil utvide range ?

er det noe som heter max sector lengde(om man hadde "uendelig" med suppe)?

Det er vanlig å installere 'ferry tanks' ( http://www.turtlepac.com/en/photo-gallery/aircraft-ferry-tanks.html ) der det er problemer med rekkevidden. Veldig vanlig, spesielt når man må ha fly over Stillehavet. Litt kortere avstander over Atlanteren, så der klarer nok Dash'en seg uten slike.

Se gjerne første sesong av Ice Pilots NWT hvor de ferger et par vannbombere fra Canada til Tyrkia med slike. Denne boken er også svært artig og omhandler ferry flights med ekstra tanker. Mange gode historier.

Det er vanlig å installere 'ferry tanks' ( http://www.turtlepac.com/en/photo-gallery/aircraft-ferry-tanks.html ) der det er problemer med rekkevidden. Veldig vanlig, spesielt når man må ha fly over Stillehavet. Litt kortere avstander over Atlanteren, så der klarer nok Dash'en seg uten slike.

Se gjerne første sesong av Ice Pilots NWT hvor de ferger et par vannbombere fra Canada til Tyrkia med slike. Denne boken er også svært artig og omhandler ferry flights med ekstra tanker. Mange gode historier.

Artig side du linket til. Visste ikke at det fantes. Og det var et interessant bilde fra "SEAWIND fitted with FERRY 160" ;)

Husker jeg var med på å ta imot et flunkende nytt småfly ferget fra Piper i USA. Da flyet landet og parkerte krøp det frem en bitteliten amerikaner fra undersiden av en svær gummitank:)

Jeg har registrert ett fly med MODE-S C063C2 på SBSen i kveld, det vil si (hvis databasen er riktig) en DHC-8-202 sn 440 med reg C-GLUF. Noen som ser noen logikk i det?

Den ble også sett på vei til Eindhoven forleden .. kanskje for maling?

Den er visst deaktivert etter forrige c-sjekk.

Det er fler som sender signaler, men ikke posisjon. Dermed vil de synes i loggen men ikke på kartet.

Hvorfor velger man ikke å ha transponderen på? Hva er fordelene og evt ulempene?

Her er et par bilder jeg tok av C-GLUF/LN-WSB i går.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99932

Hvorfor velger man ikke å ha transponderen på? Hva er fordelene og evt ulempene?

Transponderen er aktiv hele tiden under en flyvning, men hvorfor den ikke kommer opp på flightradar24, er for at den kun viser fly som har ADS-B transpondere, den sender ut GPS informasjon om flyet, slik som Heading, Speed og høyde. Slik info er sikkert ikke koblet inn på transponderen til maskiner som Dash'en blant annet.(med untak WIT hos WF)

Back