Neste fly til WF

Re: Neste fly til WF.

Når settes de i trafikk da? Tenker både på WIV og -200ene

WIV var ute på prøvetur idag mellom BOO og BJF.... Tror nok den nærmer seg produksjon snart ja;)

200'ene skal nok ikke ut i produksjon før utpå høsten en gang... September eller oktober kansje.

WIV hadde sin første ruteflygning idag, WF737...
Står forøvrig i BNN med snag etter 2 leg:/

200-ene blir i første omgang med 37 seter og det kan tenkes at den ene av de kommer i rute om ikke så alt for lenge, mens de to andre sannsynligvis kommer i rute til høsten....

Hvor males de om?

Forholdsvis dårlig iPhone-bilde tatt i Bodø i natt:

Så vidt jeg vet males de fortsatt i Eindhoven.
Er en -100 maskin der nede i disse dager. LN-WIT skal endelig bli grønn og fin

For Widerøe var det et sjokk å måtte innse at de ikke hadde reservefly å sette inn etter havariet ved Sandnessjøen. For å hindre at dette gjentar seg, har Widerøe kjøp fem nye fly i år.

Gamle fly er solgt, og selskapet mener de nå er rigget for trafikk de neste 20 årene

Hvilke fly er solgt? Kan ikke huske å ha fått med meg at det har gått noen -100 ut hos Widerøe på mange år.

WF har jo annonsert å startet nye ruter på Skien etter SSJ hendelsen, så å skylde ene å alene på manglende reservefly for at 5 av 100 avganger ikke har gått blir vel noe søkt. I tillegg har der vært 1 mindre -300 i nord siden sommerprogrammet kom i gang som har belastet -103 maskinene ennå mer. Dette kunne strengt tatt vært unngått om ikke kommersielle hensyn har talt alt for mye.

Er det forresten planer om nye ruter nå når de har 5 maskiner mer å ta av, eller vil de redusere rotasjon på dagens maskiner. (Holder meg til 103/200 maskiner her)

Det skal ut 2 stk 103-maskiner, og det blir vel de to som har gått mest/eldste i flåten (WIA og WIB?). Når de skal ut er jeg usikker på.

Det jeg har hørt er at de flyene som Widerøe har kjøpt inn skal de bygges om alt innvendig til et Dash8 Q200 interiør også skal dem ha lik motorkraft som dem har på sine Dash8 300 maskiner dette hørte jeg fra en pilot i selskapet da jeg var ute på tur for ca 6 uker siden :-)

Det jeg har hørt er at de flyene som Widerøe har kjøpt inn skal de bygges om alt innvendig til et Dash8 Q200 interiør også skal dem ha lik motorkraft som dem har på sine Dash8 300 maskiner dette hørte jeg fra en pilot i selskapet da jeg var ute på tur for ca 6 uker siden :-)

Hørtes litt overkill ut å ha 2380hp på en Q200. Men det er vel mulig i og med at begge leveres med PW123

Det skal ut 2 stk 103-maskiner, og det blir vel de to som har gått mest/eldste i flåten (WIA og WIB?). Når de skal ut er jeg usikker på.

De to er ikke de eldste i flåten, men de har vært lengst i flåten. De kom inn fabrikknye i 1993. De eldste -103 i flåten er nå LN-WIP (c/n 239) fra 1990 og LN-WIR (c/n 273) fra 1991. Mistenker det er de to som skal ut, men det er vel avhengig av cycles og slikt. Det er nok ikke LN-WIT (c/n 310, bygget 1991) siden den nå skulle ned for å bli malt i fulle WF farger i disse dager. Heller ikke LN-WIV (c/n 343, bygget 1992) den er jo nylig satt i trafikk. De hadde jo også LN-WIK (c/n 394, bygget 1995) avskrevet etter havari i Hammerfest 1/5-2005 og LN-WIS (c/n 247, bygget 1990) avskrevet etter havari Båtsfjord 14/6-2001.

Hørtes litt overkill ut å ha 2380hp på en Q200. Men det er vel mulig i og med at begge leveres med PW123

Q200 leveres ikke med noe annet, så det er ikke ingen opsjon å sette på 100-motorer uansett om det er overkill eller ikke :)

De to er ikke de eldste i flåten, men de har vært lengst i flåten. De kom inn fabrikknye i 1993. De eldste -103 i flåten er nå LN-WIP (c/n 239) fra 1990 og LN-WIR (c/n 273) fra 1991. Mistenker det er de to som skal ut, men det er vel avhengig av cycles og slikt. Det er nok ikke LN-WIT (c/n 310, bygget 1991) siden den nå skulle ned for å bli malt i fulle WF farger i disse dager.

WIA og WIB har flere cycles og de skal ut først ble jeg fortalt her om dagen. WIT er i trafikk igjen på OSL og Vestlandet med ny lakk :)

Er disse registert? Vil de få en egen serie eller får de LN-WI* reg?

Disse skal ha blit registrert som LN-WSA, LN-WSB og LN-WSC, i det siste har jeg sett i ''Luftfartstilsynets postjournal'' at LN-WSC skal ha blit sent/skal bli sent til Canada. (Sletting av luftfartøy)

@myhrair: Vil det si at LN-WSC ikke skal i drift?

Til: Wider�e's Flyveselskap AS
Sak: LN-WSC - Sletting av luftfart�y
Dok: LN-WSC - slettelse av luftfart�y

Finner ikke der det sto om det at den skulle til Canada, men viss jeg ikke husker feil var det en ''leasing''.

Det er bestemt at de skal bygges om og modifiseres på fabrikken i Canada. Det er vel derfor den skal en tur over dammen.

Back