Neste fly til WF

Re: Neste fly til WF.

Så vidt jeg har forstått har det med motorene å gjøre. Fra en "vanlig" Dash 8 -100 til en Dash 8-200 har 200'ern mer kraftfulle motorer. Men så var det det at WF flyr rundt med -103B Dash'er, som har kraftigere motorer per definisjon. Dermed (jeg sjekka airliners.net for sikkerhetsskyld) har DHC8-103B'en samme kraft som DHC8-200 motorene - 1605kW iflg airliners.net[FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][FONT=ARIAL, Helvetica, Geneva][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]. Men det finnes sikkert noen andre motorforskjeller, i preformance og/eller liknende :)

200 er i praksis en 100 med 300-motorer og er derfor endel hottere. 200´n veier litt mer, men dette kompenseres til dels med økt ytelse slik at payload ikke blir så ulikt.
Fordelen er at den har en høyere cruise speed. 10-20 knop raskere har det blitt sagt (uten at jeg kan bekrefte det). Klar fordel på litt lengre kortbaneruter.

Last edited:

Mente å ha hørt at 200ene var for tunge til å fly på kortbanenettet?

I utgangspunktet: ja. Men endel 200´er er modifisert på samme måte som 100-maskinene med et system som tillater økt motorkraft på avgang. Dette gir bedre ytelse i forhold til banelengde under begrensende forhold.

Hvilket system?

Dette var faktisk litt interessant, for -200 kan de jo faktisk bestille ny fra fabrikken hvis de ønsker det. :)

Dette var i alle fall gode nyheter, syns DHC-8 103B er fascinerende maskiner! :D

Hvilket system?

Ikke noe hokus pokus egentlig. Kort fortalt: Dash-8 har i likhet med de fleste nyere tomotors fly et system som automatisk øker pådraget på gjenlevende motor dersom den andre motoren tar kvelden, "uptrim". Under avgang vil motorkraften da økes til det motoren maks er godkjent for. Økningen er 10% i torque.
100-serien har blitt modifisert med en tillegsfunksjon som kan kansellere dette uptrim-signalet, "uptrim disable". Dermed har flyet blitt godkjent for å ta av med maks. motorkraft ettersom "uptrim disable" forhindrer at kraften på gjenlevende motor blir økt over godkjent nivå dersom en motor stopper (fordi man allerede ligger på maks).
I cockpit har man en knapp som heter "Uptrim Disable" som trykkes inn før avgang med maks ytelse.
Meg bekjent var ikke dette systemet tilgjengelig på 200-serien forrige gang Widerøe vurderte typen. Systemet er heller ikke tilgjengelig på 300.
Håper det ble litt klarere:)

Der har man lært noe nytt og nyttig i dag også! :)
Har 200'en spoilere da? Eller må de modifiseres med dette også?

Hva er de store forskjellene mellom -100 og -200, og hva vil Widerøe tjene på å bytte ut noen -100'er med -200'er?

Det tekniske om forskjellene mellom de to kan nok sikkert noen andre med mer kunnskap si noe om, men jeg har fått forståelsen for at det i hoved sak er motorene. Noen sa engang at 200 er en 100 med 300 motorer. Det er sikker ikke riktig så enkelt, men noe i den duren. Svaret på det andre er vel at tilgangen på 100 ikke er fryktelig stor... Om det er noen besparelser vet jeg ikke noe om.

Dette var faktisk litt interessant, for -200 kan de jo faktisk bestille ny fra fabrikken hvis de ønsker det.
Inte sant då:
In April 2008, Bombardier announced that production of the Classic versions (Series 100, 200, 300) would be ended, leaving the Series 400 as the only Dash 8 still in production. 671 Dash 8 Classics were produced, the last one delivered to Air Nelson in May 2008.http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Dash_8#cite_note-6

Vel - en sannhet medmodifikasjoner. Når en produksjonslinje er lagt ned, er det mye som skal til for å åpne den igjen ...

Har hørt at viss WF ønsket å bestille 20-30 nye DH1 skulle de starte linja igjen, men dette har nok aldri vært aktuelt;) Det er vel de færreste selskap som kan legge inn så store ordrer i en smell, i forhold til eksisterende flåte størrelse...

Hvordan er standarden på disse flyene WF nå får inn? Er det pent brukt eller er det maskiner som trenger endel pleie både får og etter de kommer i trafikk?

Nice. Da er nok dette kjerrer med svært lavt antall cycles ... :up:

Back