Neos/SmartLynx/TUI/Go2Sky/Avion Express/titan/DOT flyr for Norwegian

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Neos/SmartLynx/TUI/Go2Sky/Avion Express flyr for Norwegian

Poenget var å korrigere følgende påstand, som jeg mener er feil. (Ikke å hevde at innleie pga oppståtte mangler nødvendigvis er feil, for dét gjør de fleste selskap.)

---
TOS er åpenbart av en annen oppfatning, men her mener jeg det er en overraskende mangel på detaljer og nyanser:

---

Utgangspunktet er at de skal ha fast ansettelse og Kollektivavtale, så kan man saktens diskutere om vilkårene er gode nok eller ikke.
Målet er imidlertid i første rekke å ha faste rammer, så blir det jo mye opp til markedssituasjonen hvor gode/dårlige disse er med tanke på lønn osv.

Hvordan er rammene til de som er ansatt i Flybe, Cityjet og Jettime? Er det fast ansettelse med alt som hører dette til? Ser ikke ansatte i SAS et problem når man hyrer inn slike selskaper for bl.a. å fly ruter som dere selv fast har operert jevnlig med egne maskiner? Hvor går smertegrensen deres for hvor mye av produksjonen som kan settes ut til andre selskaper?

Nå sitter jeg vel med et inntrykk av at dette med nyanser ikke er så viktig i mange av disse diskusjonene (her er det mest sort/hvitt, og preget av one-liners), men jeg er enig i at det er en forskjell om de ansatte tilbys fast ansettelse eller kortsiktige kontrakter. Samtidig så er vel selv fast ansettelse kun fast så lenge man har arbeid til en (dvs. om SAS sier opp sine kontrakter med Cityjet etter utløp - var det 3 år? - så kan man vel ikke uten videre forvente at Cityjet har like stort behov for piloter). Er så disse pilotene garantert jobb etter utløp av kontrakten med SAS?

Det jeg mener er det samme er selve organiseringen av produksjonen. Noe settes ut (på langsiktige kontrakter) til underleverandører - det være seg på egen kjøl, men i en annen del av konsernet, eller ved hjelp av innleide, uavhengige selskaper, og noe produserer i regi av "core SAS/DY". Begge deler skaper en fleksibilitet for konsernet, og endrer forholdene rundt arbeidsgiveransvar for konsernet (slik jeg forstår det).

Nå er vel forsåvidt du en av få piloter som ikke problematiserer dette med lønnsnivå så jeg skal ikke holde deg ansvarlig for den delen av diskusjonen, men det har helt åpenbart vært slik at de fleste av pilotene her inne har vært sterkt kritisk til ikke bare selve ansettelsesforholdene, men også til lønnsnivået disse ungene pilotene med millionlån tilbys.;)

Jeg har selv forsøkt å si at det er markedet som dikterer det generelle lønnsnivået, og har vel da i grunnen blitt møtt med bøttevis med BS fra dine kolleger. Jeg har da i tillegg blitt beskyldt for å ønske at pilotene får dårlig lønn, selv om jeg utelukkende har skrevet mye godt det samme som du skriver i siste setning her.;)

Last edited:

Samtidig så er vel selv fast ansettelse kun fast så lenge man har arbeid til en (dvs. om SAS sier opp sine kontrakter med Cityjet etter utløp - var det 3 år? - så kan man vel ikke uten videre forvente at Cityjet har like stort behov for piloter).

Det er faktisk sånn det fungerer i det private næringsliv. Har man ikke nok kunder så må man redusere bemanning til det nivået som trengs. Er bare i det offentlige man beholder jobben selv om man ikke trengs. Det er strengt tatt ikke noe annerledes om man er ansatt i SAS. Har man ikke bruk for deg, og man bli offer for nedskjæringer så har man lønn (og kanskje jobb) ut oppsigelsestiden og så er det NAV hvis man ikke finner seg noe nytt.
Risikerer selv få et slikt brev snart, selv så fast ansatt jeg er og det er faktisk lite man kan gjøre, med mindre arbeidsgiver bommer litt på formalitetene i prosessen. Forskjellen er at når man har ordnede arbeidsfohold så er man bedre beskyttet og har sørget for at skatt og alt mulig annet er betalt og rettigheter er opptjent, imotsetning til hvis arbeidsgiveren er en postboks på en øystat

Ja, Someone. Det er riktig (selv om det ikke er riktig at folk i offentlig sektor ikke mistet jobben, men det er en annen diskusjon). Poenget mitt var rett og slett at noen har en overdreven tro på beskyttelsen som fast ansettelse gir, så det er egentlig ikke meg du skal korrigere i så måte.

Har selv vært 'laid off' fra et par flyselskaper til tross for at jeg hadde fast stilling .. og som man bør huske er det ikke så mange år siden SAS sa opp et stort antall piloter.

For å oppsummere, så diskuterer dere epler og bananer.
- SAS hyrer inn commuterfly (på langtidskontrakt) for å dekke opp commutersegmentet som ikke rettferdiggjør en 737 eller 320. Man bygger også opp nye ruter med disse. I tillegg settes de inn off-peak (både ferietid og perioder med lav trafikk) for å frigjøre 737'er som da kan settes inn til Middelhavet og Kanari, hvor det nå er omtrent umettelig trafikk i feriene. Det var ille i fjor, og det blir minst like ille i år.

- DY benytter seg av innleie på korttid for å dekke opp for fly som er ute av trafikk, enten det er pga pilotmangel, teknisk eller fly som er opptatt på annet hold - som de tre som fikk en ekstra måned i karibien. DY har ingen commuteroperasjon.

Annsettelsesforhold blir en litt annen diskusjon etter min mening ..

Har selv vært 'laid off' fra et par flyselskaper til tross for at jeg hadde fast stilling .. og som man bør huske er det ikke så mange år siden SAS sa opp et stort antall piloter.

Ja, ikke sant.

For å oppsummere, så diskuterer dere epler og bananer.
- SAS hyrer inn commuterfly (på langtidskontrakt) for å dekke opp commutersegmentet som ikke rettferdiggjør en 737 eller 320. Man bygger også opp nye ruter med disse. I tillegg settes de inn off-peak (både ferietid og perioder med lav trafikk) for å frigjøre 737'er som da kan settes inn til Middelhavet og Kanari, hvor det nå er omtrent umettelig trafikk i feriene. Det var ille i fjor, og det blir minst like ille i år.

Det kan vel diskuteres om det er sammenlikning av epler og bananer, men denne oppsummeringen er vel i alle fall dels korrekt. Ja, de hyrer inn selskaper for å fly commuterruter. De setter også inn disse mindre flyene på ruter som de selv har fløyet med B737, noe jeg regner med at det ikke er noen uenighet rundt. Begge disse kunne SAS selvsagt valgt å operere på egen kjøl, og har dels gjort det tidligere (off-peak kjernedestinasjoner har de definitivt operert på egen kjøl helt til nå nylig). Nå setter de dette ut til eksterne selskaper.

Så kan man selvsagt forsøke å få disse to tingene til å være veldig forskjellig fra det DY gjør, men det begge selskapene gjør er å kjøpe seg fleksibilitet gjennom å la andre (under-) selskaper ta jobben. Begge selskapene har et rutenett som skal betjenes som er kjennetegnet ved forskjeller i volum og i lønnsomhet. For å betjene disse velger man ulike strategier. Noen selskaper har en rekke ulike flytyper tilpasset behovene til rutenettet, mens andre opererer med en enhetsflåte. Noen velger å produsere alt in-house, mens andre outsourcer lite eller store deler av produksjonen.

Kanskje kan man også argumentere med at de ansatte i disse underselskapene har mindre grad av jobbsikkerhet enn de som er ansatt i enten core SAS eller core DY (men det er godt mulig at vilkårene og forholdene rundt ansettelsene er bedre hos underleverandørene til SAS enn i ressursselskapene til DY - det vet jeg ikke noe om). Siden underleverandørene til SAS flyr med andre flytyper enn SAS selv så er dette altså noe helt, helt annet...? Jeg ser det, som nevnt, ikke slik. I forhold til de rene commuterrutene som aldri har vært operert med større maskiner så er forskjellene selvsagt noe større, for da er det også snakk om andre vurderinger (selv om det ikke er noen naturgitt grunn til at SAS ikke selv kan operere disse - det er økonomiske vurderinger som ligger til grunn, på samme måte som det er økonomiske vurderinger som ligger til grunn for at DY oppretter baser her & der heller enn å ekspandere ansattebasen i Norge).

I forhold til det tråden egentlig handler om, så er det vel ingen som er uenige i at dette dreier seg om å dekke opp kortsiktige behov for fly (av forskjellige årsaker).

Last edited:

Som den som startet tråden kan jeg vel minne om at det var en faktaopplysning om at undertegnede skulle ut å fly Neos og TUI. I tillegg var jeg positiv til informasjonen jeg fikk av Norwegian i forkant... Noen har tatt tråden "min" ut på en langdistansetur...noe som også er helt greit - men da må man ikke bortforklare hva tråden handlet om.

Back