TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Neos/SmartLynx/TUI/Go2Sky/Avion Express flyr for Norwegian
Hvordan er rammene til de som er ansatt i Flybe, Cityjet og Jettime? Er det fast ansettelse med alt som hører dette til? Ser ikke ansatte i SAS et problem når man hyrer inn slike selskaper for bl.a. å fly ruter som dere selv fast har operert jevnlig med egne maskiner? Hvor går smertegrensen deres for hvor mye av produksjonen som kan settes ut til andre selskaper?
Nå sitter jeg vel med et inntrykk av at dette med nyanser ikke er så viktig i mange av disse diskusjonene (her er det mest sort/hvitt, og preget av one-liners), men jeg er enig i at det er en forskjell om de ansatte tilbys fast ansettelse eller kortsiktige kontrakter. Samtidig så er vel selv fast ansettelse kun fast så lenge man har arbeid til en (dvs. om SAS sier opp sine kontrakter med Cityjet etter utløp - var det 3 år? - så kan man vel ikke uten videre forvente at Cityjet har like stort behov for piloter). Er så disse pilotene garantert jobb etter utløp av kontrakten med SAS?
Det jeg mener er det samme er selve organiseringen av produksjonen. Noe settes ut (på langsiktige kontrakter) til underleverandører - det være seg på egen kjøl, men i en annen del av konsernet, eller ved hjelp av innleide, uavhengige selskaper, og noe produserer i regi av "core SAS/DY". Begge deler skaper en fleksibilitet for konsernet, og endrer forholdene rundt arbeidsgiveransvar for konsernet (slik jeg forstår det).
Nå er vel forsåvidt du en av få piloter som ikke problematiserer dette med lønnsnivå så jeg skal ikke holde deg ansvarlig for den delen av diskusjonen, men det har helt åpenbart vært slik at de fleste av pilotene her inne har vært sterkt kritisk til ikke bare selve ansettelsesforholdene, men også til lønnsnivået disse ungene pilotene med millionlån tilbys.
Jeg har selv forsøkt å si at det er markedet som dikterer det generelle lønnsnivået, og har vel da i grunnen blitt møtt med bøttevis med BS fra dine kolleger. Jeg har da i tillegg blitt beskyldt for å ønske at pilotene får dårlig lønn, selv om jeg utelukkende har skrevet mye godt det samme som du skriver i siste setning her.
Poenget var å korrigere følgende påstand, som jeg mener er feil. (Ikke å hevde at innleie pga oppståtte mangler nødvendigvis er feil, for dét gjør de fleste selskap.)
---
TOS er åpenbart av en annen oppfatning, men her mener jeg det er en overraskende mangel på detaljer og nyanser:
---
Utgangspunktet er at de skal ha fast ansettelse og Kollektivavtale, så kan man saktens diskutere om vilkårene er gode nok eller ikke.
Målet er imidlertid i første rekke å ha faste rammer, så blir det jo mye opp til markedssituasjonen hvor gode/dårlige disse er med tanke på lønn osv.
Hvordan er rammene til de som er ansatt i Flybe, Cityjet og Jettime? Er det fast ansettelse med alt som hører dette til? Ser ikke ansatte i SAS et problem når man hyrer inn slike selskaper for bl.a. å fly ruter som dere selv fast har operert jevnlig med egne maskiner? Hvor går smertegrensen deres for hvor mye av produksjonen som kan settes ut til andre selskaper?
Nå sitter jeg vel med et inntrykk av at dette med nyanser ikke er så viktig i mange av disse diskusjonene (her er det mest sort/hvitt, og preget av one-liners), men jeg er enig i at det er en forskjell om de ansatte tilbys fast ansettelse eller kortsiktige kontrakter. Samtidig så er vel selv fast ansettelse kun fast så lenge man har arbeid til en (dvs. om SAS sier opp sine kontrakter med Cityjet etter utløp - var det 3 år? - så kan man vel ikke uten videre forvente at Cityjet har like stort behov for piloter). Er så disse pilotene garantert jobb etter utløp av kontrakten med SAS?
Det jeg mener er det samme er selve organiseringen av produksjonen. Noe settes ut (på langsiktige kontrakter) til underleverandører - det være seg på egen kjøl, men i en annen del av konsernet, eller ved hjelp av innleide, uavhengige selskaper, og noe produserer i regi av "core SAS/DY". Begge deler skaper en fleksibilitet for konsernet, og endrer forholdene rundt arbeidsgiveransvar for konsernet (slik jeg forstår det).
Nå er vel forsåvidt du en av få piloter som ikke problematiserer dette med lønnsnivå så jeg skal ikke holde deg ansvarlig for den delen av diskusjonen, men det har helt åpenbart vært slik at de fleste av pilotene her inne har vært sterkt kritisk til ikke bare selve ansettelsesforholdene, men også til lønnsnivået disse ungene pilotene med millionlån tilbys.

Jeg har selv forsøkt å si at det er markedet som dikterer det generelle lønnsnivået, og har vel da i grunnen blitt møtt med bøttevis med BS fra dine kolleger. Jeg har da i tillegg blitt beskyldt for å ønske at pilotene får dårlig lønn, selv om jeg utelukkende har skrevet mye godt det samme som du skriver i siste setning her.

Last edited: