Nektet på Ryanair, satt i arresten

imm

ScanFlyer Crusty
Nektet på Ryanair, satt i arresten

En passasjer klarte å komme seg til passkontrollen på Torp uten boardingkort.
Han skulle med Ryanair til Dublin. Flyet var forsinket og ferdig boardet da han ropte og slo på glassdøra ved passkontrollen.
Det er to versjoner av saken: Passasjeren har sin, mens de ansatte (Widerøe, Sandefjord Lufthavn, sikkerhetsvaktene og politiet har en annen.

Her er litt fra Sandefjords Blad:
http://www.sb.no/article/20081028/NYHETER/979634634/1158
http://www.sb.no/article/20081028/NYHETER/918356872/1158

Re: Nektet på Ryanair, satt i arresten

Det er da normalt at man ikke trekker boarding card for å gå gjennom security og slikt. På OSL kommer man seg helt til gaten uten så mye som et papir. Så hvorfor skal det være annerledes på Torp?

Ikke klarer jeg heller se hva slags sikkerhets risiko dette gjør

Jeg var på det flyet, men skal ikke være sannhetsvitne for noe her. La merke til at noen banket på døra etter at den var stengt, og at en WF-ansatt gikk bort dit. Hørte ikke noe til krangling eller annen oppførsel som burde ende opp med bot.

Så vidt jeg la merke til (jeg satt innenfor passkontroll, og ventet til jeg var en av de siste som gikk ombord, men av de første gjennom passkontrollen), var det ikke noen som gikk gjennom passkontrollen og ble avvist i gate.

Ja, akkurat det med at man kommer gjennom sikkerhetskontrollen uten BP skirker jo pressen opp med hver gang det er noe slik. Inn til utland på OSL er det jo også bare å vifte med SAS-kortet og si "Køben". Ser ikke helt problemet. Men at en som er vant til å reise til DUB med FR ikke er den "tapende part her" sier jo litt om pressen.

Inn til utland på OSL er det jo også bare å vifte med SAS-kortet og si "Køben".

Eller du kan si "TPC til Stockholm" som jeg gjør, og vips så er du igjennom uten å flashe noe som helst

Det er jo ingen sikkerhetsrisiko at han kjøpte tax-free - annet enn det faktum at han sånn sett gjorde seg selv til smugler. Brudd på rutiner kanskje - men overhodet ingen sikkerhetsrisiko!!

Nå har jo ikke jeg sett hendelsen selv, men folk som jobber på flyplasser er vant til at passasjerer både blir fortvilet og sinte. Det er sjeldent at sikkerhetsvakter blir tilkalt, og uhyre sjeldent at politiet blir tilkalt.
Og jeg tror nok at siden dette i tillegg ble anmeldt, at det har vært en episode utenom det vanlige.
De har nok ikke bare plukket ut en tilfeldig mann som skulle bli dagens offer.

Norwegians billettkontor er visstnok meget flinke til å tilkalle vektere i forbindelse med overvekt. Synes det kommer vektere dit hele tiden jeg.

Og jeg tror nok at siden dette i tillegg ble anmeldt, at det har vært en episode utenom det vanlige.

Eventuelt at det var ved passkontrollen, og Politiet gjorde dette uten at noen andre flyplassansatte var involvert.

Skal man dømme etter to av kommentarene her:
http://www.sb.no/article/20081028/NYHETER/979634634/1158
så kan det virke som det gikk en smule hett for seg:

"Ufint er vel beskrivelsen jeg vil sette på din oppførsel på på Torp i går...burde bare akseptere boten og holde fred. "

"Du skrek ord etter personalet som ikke egner seg på trykk og brukte fingerspråk det ikke var mulig å ta feil av. Som passasjer ville jeg ikke følt meg trygg med deg ombord. Lær deg vanlig folkeskikk"

Det er da normalt at man ikke trekker boarding card for å gå gjennom security og slikt. På OSL kommer man seg helt til gaten uten så mye som et papir. Så hvorfor skal det være annerledes på Torp? Ikke klarer jeg heller se hva slags sikkerhets risiko dette gjør

Det er slett ikke normalt utenfor skandinavia, SAS og sikkert også Braathens i sin tid har slåss for at man kun skal kunne reise uten fysisk boarding kort. Jeg mener at sikkerhetsrisikoen ved det er marginalt, ihvertfall her på berget. Men det er andre som mener andre ting. Og fra tid til annen så kommer det meldinger eller rykter at alle skal ha en slags form for dokument som viser at de skal reise. Men kan ikke se hvordan sikkerhetspersonalet skal forholde seg til ørten forskjellige papirer fra ørten forskjellige seelskaper, spesielt nå med webinnsjekk mobil etc.

Synes også det er så mange forskjellige regler for å gå gjennom security. I AMS skal man ikke ha noe i hendene (legg biletter og pass i jakkelommen fikk jeg beskjed om). I USA skal man ALDRI slippe biletten. Ble full katastrofe når jeg hadde lagt bilett og pass i jakkelommen, og noen skulle se reisedokumenter rett etter portalen, før jeg fikk hente jakken. Dette på tross av at de sjekket dokumentene før man slapp bort til båndet ved X-ray scanneren også, så jeg aldri kunne kommet til portalen uten pass og boardingkort.

Jeg har aldri forstått hvorfor ikke USA og EU kan harmonisere reglene for security. Det er slitsomt å måtte huske 2 sett regler. I USA er det i alle fall alltid av med sko, og alltid pass og boardingkort i hånden. I EU er det veldig forskjellig fra land til land, selv om alt skal være likt.

.....og på Heathrow må du IKKE finne på å ta PCen ut av bagen, da blir det bråk hvis de er i krigshumør!

Back