For liten bemanning i skranken på Torp

Replying to Topic 'For liten bemanning i skranken på Torp'

Originally posted by laurenz

Når det gjelder å dra på tid er det flere faktorer. Har flyet en slot som tilsier at flyet skal på rute så gjør man enten det eller ber om en ny slot. I noen tilfeller så kan det være slik at den siste løsningen gir en forsinkelse på en time eller 2. Det er ingen tjent med for da sitter du plutselig med 50+ pax som mister videreforbindelsen sin. Da stenger man døra og setter igjen 10 pax. Men den beslutningen taes nok ikke lett. (selv om man har sparkesykel :spin: )

Hilsen,
Laurenz

Joda ser den. Virket bare så merkelig siden alle stod med boardingpasset i hånda og stod i køen for å gå ombord ved gaten. Flyet var heller ikke forsinket, og jeg er ganske så sikker på at alle hadde fint rukket å komme ombord og satt seg i løpet av den tiden de ansatte i gaten brukte på å skrive ut papirer etc. De som ble nektet adgang ble ganske sure. Flyet stod vel 5-10 min på gaten etter at dem ble nektet avgang. Menmen...sparkesykkel eller ei. La oss si det slik at Braathens fikk seg nok nye kunder
;)

Originally posted by Dag Viking
På OSL derimot, er bissniss-innsjekken en vits (Servisair, ikke CO sin innsjekk)

Skjønner ikke helt hva du mener nå. CO sin innsjekk det er Servisair det og vi gjør bare slik vi blir pålagt av CO å gjøre ting.

Hilsen,
Laurenz

Problemet rundt pass/visum er vel at det nå (hos KLM) skal registreres en masse data for folk som skal videre til USA. Adresser og mye annet skal plottes inn i computeren før passasjeren kan sjekkes inn. Og dette er rom for mye plunder. Mange folk har sikkert ikke fullstendig adresse, andre har ikke fylt ut dette skjemaet som skal fylles ut før man kommer til skranken osv osv. De fleste har vel hatt folk forran seg i køen, og når det enelig er deres tur så "skal de bare skrive adresselapper til koffertene først".

Uansett, 5 minutter pr. passasjer er veldig mye. Og det letes nok etter grunnen til dette. Men å forsinke flyet for å få med de siste passasjerene vil gå ut over de med kortest tid for videreforbindelse i Amsterdam. Og da er det et normalt valg å gå på rute, eller forsinke flyet i noen ganske få minutter.

IMM

Problemet er også at Codeco (KLM systemet) er rimelig tungt system og jobbe i kontra mange andre selskapers systemer..

Hvis man kan bruke Codeco og har systemet i fingrene så er systemet raskere en mange andre systemer. Og dette kan jeg si da jeg kan bruke BA,AY,KLM,Skog gamle BU sine innsjekksystemer. Codeco er ikke det tregeste programmet å bruke av dem. Informasjonen som skal fylles ut for reisende til USA er/var mer kronglete å fylle inn en det er på de andre systemene… men har man gjort det noen ganger så sitter det og det går rimelig raskt å fylle ut informasjonen….
Og uansett hvor tregt programmet fungerer så tar det ikke 5 minutter å sjekke inn passasjerer… hvis det da ikke er noen problemer som må løses… Informasjon som USA skal ha er da ikke et problem… bare plagsomt…
:smokin

I forhold til Palco (pacs) og BU tandem, så er Codeco veldig treigt.
Har drevet med opplæring i Codeco før, så jeg tror det lå i fingrene:spin: ,mulig systemet er oppgadert nå, og at det da går fortere.

Forøvrig er jeg helt enig at det ikke skal ta 5 min og sjekke inn en person, men det er da en del treige folk som jobber rundt omkring i det ganske land:)

Skjønner ikke helt hva du mener nå. CO sin innsjekk det er Servisair det og vi gjør bare slik vi blir pålagt av CO å gjøre ting.

God mulig det. Det virket iallefall som om folkene i CO-innsjekken visste godt hva de drev med i forhold til skranken i motsatt ende av innsjekkhallen på OSL. Er det ikke dedikerte folk innen serviceair som driver for CO? Eller kan det være hvem som helst?

I forbindelse med inntasting av adresser så pleier det å ta 1-2 minutter.

En annen ting er at det virker som folk er superstressa og vil få ting unnagjort når de står i kø, men så fort de kommer frem til skranken så har de allverdens god tid... ;)

Vi hadde et lite hyggelig møte med CO på Gardermoen ihvertfall. Kona skulle til USA, og vi var relativt tidlig på flyplassen, synes vi selv ihvertfall. Men hun skulle innom billettkontoret først, og der var det en person forran skranken, og en bak. Etterhvert som tiden gikk ble vi litt stresset. Tiden gikk og gikk. Og etter 50 minutter å vente, var personen forran oss fortsatt ikke ferdig. Innsjekk skulle til å stenge, og vi gjorde oppmerksomme på at min kone skulle med. Men neida, det gikk ikke gitt. Vi måtte på billettkontoret ført. Og til slutt pakket de sammen og forlot innsjekk... mens min kone fortsatt sto i "kø" på billettkontoret.

Vel vel... kø er normalt det, men nesten en time på èn person, det er ille.
Ellers har vi opplevd å stå nærmere en time både i København og i Stockholm.

Codeco eller ikke codeco. Tregt eller ikke tregt. Jeg regner med at det er tatt med i beregningen hvor sent/raskt systemet er når man planlegger bemanningen på denne avgangen fra Torp. Så sånn sett skulle det spille liten rolle om Codeco er sent eller ikke.

IMM

Før om åran så var det mange dyktige mennesker i Sirkusair… og en god del udugelige mennesker… hvis man har flaks så får man snakke med en som kan jobben sin… andre ganger så ender man opp med folk som ikke burde få være på en flyplass… og absolutt ikke få lov til å jobbe der… Sånn var det før… og jeg tør å vedde penger på at det er sånn nå… Flaks må til…

Senest i går var det en passasjer som ikke kom med flyet sitt fordi han hadde stått leeenge i kø.
Han hadde møtt opp på flyplassen 25 min før avgang. Køen var på 10 min. ( Sas standard) Forøvrig skulle han med ett annet selskap.
Innsjekk var da stengt 17 min før avgang, og han skjelte personalet ut huden full for dårlig service.. Slike opplevelser er det daglig på samtlige flyplasser.

Poenget mitt er at folk ER ofte sent ute!

hører at noen roper på andre handingselskaper til Torp.
men jeg mener at Torp er en god flyplass slik den fungerer idag. Elsket av folk i nærmiljøet. Og statistikken sier visst at flyene også er mer punktlige der enn på Gardermoen.

Originally posted by KennethGS

Codeco benyttes til blant annet KL og FR ja...

Da var det vel mye @p/ed/o på det flyet da.. siden det ble såpass ståhei.. :biggrin

Originally posted by Dag Viking

God mulig det. Det virket iallefall som om folkene i CO-innsjekken visste godt hva de drev med i forhold til skranken i motsatt ende av innsjekkhallen på OSL. Er det ikke dedikerte folk innen serviceair som driver for CO? Eller kan det være hvem som helst?

Vi har ikke noe folk som bare driver med CO nei, da må dere først sette inn noe flere fly skal det bli interessant. De som sjekker inn CO sitter også på KL, AF og div annet. Så har vi også en gjeng som tar seg av selskap i OneWorld alliansen og en 3. gruppe som har DY som sitt.
Tror du har hatt uflaks Dag. Men Codeco og USA er et problem, det tungvint å legge inn det som skal legges inn.

Hilsen,
Laurenz

Snart bør vel KL, SK og alle andre følge lowcost som Ryanair, EasyJet etc og skrive på billetten at CUTOFF ER 40 MINUTTER. Og de mener det.

Har hatt mye gøy å se italienere komme 38 min , ev 12 minutter før, og oppfører seg som idioter på div. italienske flyplasser hvor FR flyr.

SK, KL OG ALLE ANDRE BØR BE FOLK MØTE SENEST 75 MINUNTTER FØR, ELLERS BLIR DE AUTOMATISK NEKTET BOARDING, NO REFUND , REBOOKING !! SÆRLIG HVIS EN SKAL TIL USA.

SELVFØLGELIG mener jeg ikke dette absolutt. Alt avhengig av oppførselen til de som kommer sent. Oppfører de seg som idioter, greit. Beklager de etc, vel en annen story....

Hei,

Har SQ777 og enkelte andre tenkt over at mange passasjerer ikke ønsker å bruke en time ekstra til køståing ved innsjekkingsskranken?
Det finnes mye annet å fordrive tiden med.

Hva er feks den oppmøte tiden SAS anbefaler på OSL, er ikke det en time som skal dekke innsjekking og sikkerhetskontroll + å komme seg til riktig gate?

Eders
Knut Erik

Joda, det kan være slik. Men glem ikke at hvis en er først ute når innsjekkingen åpner, er det null kø og da kan man raskt komme på innsiden "å bruke tiden på noe helt annet enn å stå i kø", alt avhengig hva man har lyst til.

I tillegg garantert å rekke flyet uten superstress, irritasjon, kort sagt en ødelagt dag.

Apropos tid for oppmøte, skulle tidligere i vinter en tur nordover med SAS Braathens, og møtte til innsjekking 5 min før den stengte. Måtte av ulike årsaker sjekke inn på gamlemåten og det var ingen kø foran meg. Personen bak skranken kunne ikke begripe hvorfor jeg kom "så sent". Fikk da ettertrykkelig beskjed om at "Når man er på en flyplass må man beregne god tid!" Har man ikke beregnet god tid så lenge man rekker å sjekke inn før det stenger? ;)

SAS Braathens til utland har i fjor endret på oppmøte tiden på OSL, og økonomi passasjerer skal i utgangspunktet være sjekket inn 40 min før avgangstid og 30 min for business. Er du ikke sjekket inn da har du sagt fra deg plassen din. I systemene stenger den dog seinere.

Jeg tror det er unntaksvis og veldig sjeldent at handlingselskapene er årsaken til at passasjerene ikke rekker flyene sine. Men som alle andre steder så skjer det feil eller hendelser som man ikke er herre over.

På OSL så var det ofte før at problemer med baggasjeanlegget førte til stopp i innsjekk. Det er vanskelig å få sjekket inn neste når man ikke får sendt baggasjen til de tre første som man har sjekket inn. Iløpet av våren er bagganlegget ferdig ombygget, så nå er vi spent på å se hvordan sommeren vil utarte seg.

Back