Nei til mobil på fly

Re: Nei til mobil på fly

Originally posted by P.A. VIKING
, men med internet ombord og Skype så er vi i gang [med pratinga]

/G

Har testet både Internet og Skype ombord på SAS til og fra BKK, og det var en ny verden høyt der oppe.
Om man bruker ørepropp og mikrofon på dette, eller på en mobil så er ikke dette noe problem med for mye "bråk" slik jeg ser det, og det bør ikke forstyrre medpassasjerene mer en normal prating ombord med medpassasjerer.
Jeg er absolutt TILHENGER av å tillate mobilbruk ombord, om det nå viser seg å ikke ha noen innvirkning på flysikkerheten.
For de som nå kunne tenkes å bli plaget av andres telefonbruk... kjøp IPOD
:p :p

Det jeg har problemer med å forstå er hvordan de som er mot mobiltelefon greier å skille denne praten fra vanlig prat mellom to eller tre personer som sitter ombord. Det nytter ikke lenger å skylde på den ekstreme minoriteten som hever stemmebruken ved en telefonsamtale!

Hmm...
...så var det visst ikke bare meg som var for mobilbruk i fly! :naughty: :smokin

Når vi først preiker om mobil-telefoner, så har jeg en artig historie som jeg opplevde her i forrige uke..
..tipper at alle her skiter i det, men jeg skriver det no alikevel! :spin:

I 1998 (1999?) fikk jeg en Nokia 5110 - ja, den gamle tunge firkanten..
..jeg var veldig stolt og greier, men i løpet av ett halvt års tid,
så forsvant telefonen. Forbanna for at sikkert en uærlig finner hadde tatt den,
så kjøpte jeg meg i hvertfall en ny telefon etter kort tid.
Okey - årene er gått siden da - og telefonen var glemt.
Men!
Her i forrige uke når jeg var hjemme i Bergen på påske-ferie,
så skulle jeg dra ut bilen min (fikk gamle-bilen av Pappa, da han kjøpte ny nå i høst),
en gammal Caravelle - men som kun har gått 100,000km - av garasjen hos oss.
Dette er en garasje som vi leier, fuktig dritt-garasje som vi har stuet unna en motorsykkel,
Caravellen og diverse andre motoriserte kjøretøyer. Den var i hvertfall omtrent myglet innvendig,
motorblokken var begynnt å korrodere, og hele bilen så ikke akkurat så veldig ut..
Men i det jeg holdt på å vaske bilen innvendig og tok ut gulvmapper,
demonterte dash-bord o.l. hva fant jeg da??
Jepp - riktig gjettet (gjittet??), gamle mobiltelefonen..! :thumbup
Og den funker også... =)

Okey, de som nå føler at de kastet vekk to minutter på å lese dette - synd for dere,
men jeg synes det var litt artig å finne igjen den gamle 'antikviteten' (riktig skrevet??)! :D

:smokin

Imponert over hvor viktige noen er...som må være tilgjengelig hele døgnet!!!

Vet ikke hvem du henviser til her, Eivind,
men jeg for min del er heller vanskelig tilgjengelig på telefon.
Selv bruker jeg telefonen heller lite (ett eller to 150,- ring-kontant-kort i hele fjor?),
men respekterer de som er avhengig, og ser ikke problemet med at de kan benytte
telefonen også på fly - hvordan merker du om en person snakker i telefonen
eller med side-mannen? Hvis man skal få ned støyen ombord i flyene, så må man
jo nesten nekte berusede personer, fotball-supportere og småbarn ombord på flyene??:naughty:

Ike uenig i mye av det du sier...foppallsupportere kan da ta toget???

Men det er en forskjell på å prate i telefon (og særlig i mobil) og med personen ved siden av. Man snakker høyere i telefon...Ringelyder er et annet moment... En mobil som ligger i vesker, hattehyller som begynner å spille "I`m a Barbie Girl", "Nei så tjukk du har blitt"...eller hvem vet hva er da ikke noe vi trenger over alt...eller?

Nei, skal være enig i at det er irriterende med tusen forskjellige slags ringelyder alle veier,
og telefoner som ringer på de mest upassende tidspunkt, som du f. eks. skrev
i begravelser, rett før ditt første kyss, like før klimaks eller rett i det du holder på med en tricky sidevindslanding.

Njaeio, er fortsatt for mobil-telefoner i fly, men da er det viktig at det er telefon-vett ute og går.
Som at folk klarer å holde samme stemmeleie i telefonen (jeg snakker faktisk lavere i mobil-telefonen??),
telefonen ligger med lydløs eller vibrator på, og at folk kan benytte den så lite som mulig.

Originally posted by Speedbird
Nei, skal være enig i at det er irriterende med tusen forskjellige slags ringelyder alle veier,
og telefoner som ringer på de mest upassende tidspunkt, som du f. eks. skrev
i begravelser, rett før ditt første kyss, like før klimaks eller rett i det du holder på med en tricky sidevindslanding.

Njaeio, er fortsatt for mobil-telefoner i fly, men da er det viktig at det er telefon-vett ute og går.
Som at folk klarer å holde samme stemmeleie i telefonen (jeg snakker faktisk lavere i mobil-telefonen??),
telefonen ligger med lydløs eller vibrator på, og at folk kan benytte den så lite som mulig.

Skulle til å skrive at du får gjøre som meg som aldri har på lyden, men bare vibrering, selv om jeg ofte ikke merker at den ringer, og får sure tilbakemeldinger om at jeg ikke har tatt den. (Er det liksom en regel at man alltid MÅ ta mobilen når den ringer?)

Ikke liker jeg å snakke i telefon heller...

Originally posted by EB

Man snakker høyere i telefon...

Like imponert som du er over hvor viktige enkelte er, blir jeg imponert over din evne til å ikke prate med normalt toneleie i en mobiltelefon. De fleste i 2005 har lært seg at man fint blir hørt av den i motsatt ende ved vanlig stemmebruk.

Høres ikke slik rundt meg...på toget, på gaten, på kontoret, på flyplassen!

Ennå er jeg ganske sikker på at ingen dør om de ikke kan snakke i telefon i noen timer...

Nei, det er nok neppe noen som dør, og det er vel heller ikke dét vi diskuterer her... Det som forbauser meg litt er at noen ellers i dagliglivet (ikke nødvendigvis forum-medlemmer) hater å høre folk prate i mobiltelefon, mens de samtidig villig babler i vei minuttet etter. Og dette gjelder ganske mange.

Forøvrig tror jeg heller ingen vil dø av å høre at noen prater i mobiltelefon ombord i fly, EB...

Speedbird, jeg trodde det var forbudt å bruke mobil i småfly også, pga av at den da blokkerer / prøver å koble mot mange sendere på bakken. Mener jeg leste noe om det et sted.

Uansett, fra rutefly så blir det vel bare praktisk å ringe via installerete systemer i flyene, du er rett å slett for langt fra senderne i FL300.

Dvs at du ringer med mobil i flyet men det blir videresendt til en satelitt-forbindelsee. Da blir vel prisen deretter også.....

Hva er galt med å ha noen mobilfrie soner?

Har aldri hørt noe om at det var ulovlig å ringe i mobil fra småfly?
Jeg har alltid praktisert det, og det har også flere av instruktørene jeg har flydd med.

Eneste minuset er at det skurrer i radionene i flyet når man ringer,
men da pleier vi bare å skru av avionics master inntil vi er ferdig å snakke.

Kanskje ikke ulovlig, men:

Sakset fra flightsim.no:

Fra LNTAL:

Mobiltelefon (GSM) kan ikke fungere i fly av tekniske årsaker, avstanden mellom base og mobiltelefon blir for lang, enkelt og greit. Ole Jørgen eller andre med god kjennskap til GSM systemet kan sikkert forklare bedre enn meg hvorfor, men kort fortalt klarer ikke signalet å komme tilbake til basen før neste signal skal sendes og dermed fungerer ikke systemet selv om man tilsynelatende har fullt med forhold. Jeg har testet dette i fly selv mange ganger, og det fungerer ikke. Jeg har gjerne fullt med forhold, men får hverken ringe eller sende SMS av den grunn.

Fra Vegard Mikalsen:
Stemmer det. Når jeg kjørte småfly fra Gardermoen til Torp, så forsvant signalene helt rundt 4-5000 fot.

Merkelig, jeg har nesten aldri hatt problemer i småfly,
heller ikke når jeg fløy i 6500fot over Kvamskogen/Bømoen-området i forrige uke.

Har vært noen ganger når vi er langt ute i havet,
eller midt på vidda - men der er det generelt dårlig
dekning i utgangspunktet.
Men generelt opp og ned langs
kysten her på på vest-landet
så fungerer det utmerket.

Originally posted by Speedbird

Men generelt opp og ned langs
kysten her på på vest-landet
så fungerer det utmerket.

Kan vel komme av at mastene til telenor er plassert generelt mye høyere i terrenget enn rundt østlandet?

Står foresten mye interessant inne på det forumet der..

Dropp det, det er en radiomottaker, det er ikke lov fordi det kan forstyrre instrumentene, ikke bare kommunikasjonen, men også andre instrumenter. Så la det være!!! Det kan f.eks gi utslag i feilnavigasjon, feilmeldinger om brann, feil på hjul og drivstofftanker. LA DET VÆRE! Du må betale hvis flyet må nødlande og du blir tatt for det. Det er en grunn for at radiosenderne til og fra cockpit sitter på utsiden av flykroppen. Ikke vær dum!

Hmm..
..jeg kjenner flere piloter og teknikere,
og samtlige sier at det generelt aldri
er noe problem hvis passasjerer
ønsker å benytte scanner/GPS ol.
bak i kabinen, og det påvirker ikke
instrumentene.

Leste i ett av InFlight magasinene til SAS
blant annet, at det ikke er noe problem med
slikt, og selv med mobil-telefon så er det enda
ikke bevist at det påvirker flyinstrumentene,
men at man unngår bruk av det forsikkerhetskyld
Var ene gangen jeg var og fløy også,
da var det en kar i flyet som av en eller annen
grunn måtte ta en viktig telefon. Da spurte han
flyvertinnen, som så gikk og rådspurte i cockpit,
og han fikk lov til å bruke sin mobiltelefon til den samtalen.

Mitt syn på mobilfri sone ombord går er ikke basert på sikkerhet - kun det faktum at det ennå finnes et sted her på jorden hvor Ola Fjortis ikke kan bruke mobiltelefonen sin...

tidligere vare det jo Røyk/Ikke-Røyk ombord, kanskje vi kan begynne med Stille/Bråkesone ombord?? Så kan vi med småbarn, folk med mobiltelefon, Gameboy-fantaster og fjorstisser sitte i "Bråkesonen" (f.eks. på de bakerste radene på en MD80) :)

Back