Nedleggelse av A340-programmet

Nå er det også en gang slik at forskjellige selskaper har forskjellige behov .. det er ikke sikkert at et selskap som bestiller 330 kan utnytte en 787 like lønnsomt - eller omvendt ...
 
Etter å ha sett Kjos sin miljøpresentasjon forstår jeg det slik at A330 er utdatert,
og du må være litt snål hvis du bestiller A330 fremfor B787- så da er det vel det
riktig, og følgelig blir A330 også blir borte om kort tid !
---------

A330 blir ikke borte om "kort tid"....A340 (365 eksemplarer) er alt for dyr i dag, med dagens fuelpriser, mens A330 har klart seg vesentlig bedre.
For Thomas Cook har de vært "moneymakere" fra dag en, og selv om selskapet har begynt å titte etter erstattere etter 11-12 år med typen (A350?), så er det ikke noe som tyder på at alderen tynger maskinene veldig. Man anser 20 års levetid som realistisk (ca 80-100.000 gangtimer), og etter halvgått løp i TC er man fremdeles veldig fornøyd med flyene. Slitasje og snag er først og fremst i kabinsammenheng.

Når man har 180 min ETOPS er det heller ikke noen grunn til å fly firemotors lenger. Unntaket kunne være hvis man f.eks hadde mye frakt med, da A340 har en noe høyere max startvekt.

Tally-Ho
 
A330 trilles fortsatt ut fra fabrikken i stort tempo, og bestillinger er heller ikke mangelvare. Så den forsvinner neppe med det første. Det må også merkes at Airbus har gjort stadige forbedringer og en A330 produsert i dag er et ganske mye bedre fly enn samme flyet produsert i 1995
 
Airbus A330-200F kommer säkert tillverkas i många år framöver.
Det är den bästa ersättaren för A300F & DC-10F.
Airbus kanske även lanserar ett konverteringsprogram för A330-300/A340-300/500/600 till Cargo maskiner i framtiden.
 
Airbus A330-200F kommer säkert tillverkas i många år framöver.
Det är den bästa ersättaren för A300F & DC-10F.

Men ser man på antall bestillinger av fraktmodellen så er ikke salget av den imponert veldig til nå
 
Cargobolagen brukar inte förnya sina flottor i lika snabb takt som pax bolag.
Många A300-600F behöver inte bytas ut på många år än, till skillnad från åldrande Boeing MD-11F & 747F. A332F är dock för liten för att ersätta dem.
 
Gammel tråd, men relatert til tema

The company said that the accounting implications of the "termination of the A340 programme" would result in a "positive one-off" of €192 million ($260 million) on its earnings before interest and taxes.

Ser ut som denne gevinsten forsvant ganske greit da Airbus i fjor valgte å sette av € 1mrd for å dekke potensielle tap pga prisgarantier på A340

Interessant artikkel i WSJ, som beskriver hvordan bruktprisene på A340 har stupt slik at de havner under nivåer som Airbus garanterte som endel av salget, og itillegg til Airbus så ligger også banker, leasingselskaper og flyselskaper an til å tape store summer

http://tinyurl.com/moxe64q
As Airbus prepares to celebrate as early as Friday the first flight of its A350, which already has attracted more than 600 orders, the European aircraft maker and its bankers are facing what could be hundreds of millions of dollars of losses on the new airplane's failed predecessor.

Og man har jo sett endel eksempler i det siste på at både Airbus og Boeing kjøper A340 fra nye kunder for å selge nye fly
 
Litt OT, men hadde en herlig tur med Lufthansa A340-200 FRA-TAS-FRA i 2001. Da var det spennende å fly A340 synes jeg og 200 serien var jo litt spesiell og solgte veldig dårlig.
 
Back
Top