Nedleggelse av A340-programmet

Someone

Moderator
Medlem
Ifølge kvartalsrapporten fra EADS så indikerer de at Airbus nå har lagt ned A340 programmet, hvilket ikke kommer som noen overraskelse da flyet ikke selger mer og det heller ikke har noen reelle ordre igjen

http://www.flightglobal.com/news/ar...-termination-of-airbus-a340-programme-364548/
Airbus appears to have ended its A340 aircraft programme, according to details in the financial results of its parent company EADS.

The company said that the accounting implications of the "termination of the A340 programme" would result in a "positive one-off" of €192 million ($260 million) on its earnings before interest and taxes.
 
Hvilke maskiner er det som dekker samme behov/kapasitet som A340-600? Litt rart at det ikke er flere bestillinger av den.
 
Boeing storsäljare B777-300ER är orsaken till att A340-600 sålde urdåligt.
B77W är betydligt mer bränsleeffektiv, rymmer fler pax, flyger fortare och har ungefär samma range och cargo kapacitet.
Vid Hot/high flygplatser har fyrmotoriga A346 fördelar mot 77W.

Det är förstårligt att A340 produktionen avslutas, Airbus kan istället focusera ännu mer på sin bestseller A330-200/300
 
Last edited:
Boeing storsäljare B777-300ER är orsaken till att A340-600 sålde urdåligt.
B77W är betydligt mer bränsleeffektiv, rymmer fler pax, flyger fortare och har ungefär samma range och cargo kapacitet.
Vid Hot/high flygplatser har fyrmotoriga A346 fördelar mot 77W.

Det är förstårligt att A340 produktionen avslutas, Airbus kan istället focusera ännu mer på sin bestseller A330-200/300

Hvor lenge vil 332/333 være i produksjon? Frem til A350 er på plass?
 
Boeing storsäljare B777-300ER är orsaken till att A340-600 sålde urdåligt.
B77W är betydligt mer bränsleeffektiv, rymmer fler pax, flyger fortare och har ungefär samma range och cargo kapacitet.
Vid Hot/high flygplatser har fyrmotoriga A346 fördelar mot 77W.

Det är förstårligt att A340 produktionen avslutas, Airbus kan istället focusera ännu mer på sin bestseller A330-200/300

Synes det er spennende med detaljer og sammenlikninger. Interessant at A346 eneste fordel kontra B77W er hot & high performance.
 
Da er det slutt på nysalget av bensinsluket. Når ble det sist solgt en A340-500 forresten? DEt var en enda kortere levetid enn -600 isalg.
 
Airbus A340 har jo vært på vingene i 20 år, men den har ikke vært i nærheten av å nå suksessen til A330 og 777. Tre av fire A340-typer har blitt produsert i mindre enn 100 eksemplarer - bare 28 A340-200, 32 A340-500 og 97 A340-600. Til gjengjeld har jo A340-300 gjort det relativt bra med i overkant av 200 produserte fly, med det viste seg jo utover på 2000-tallet at dette ikke akkurat var et fly for fremtiden med sitt høye bensinforbruk.
 
Synes det er spennende med detaljer og sammenlikninger. Interessant at A346 eneste fordel kontra B77W er hot & high performance.

Fordelen tidligere i A340s favør var velogså ETOPS-begrensninger på to-motors, men det skillet har vel blitt visket ut etter hvert som ETOPS-ratingen har økt for de solide tomotorsflyene vi ser produseres i dag.
 
Litt synd da jeg digger Airbus 340 og særlig 346 modellen. Men men er jo markedet som bestemmer hva Airbus skal produsere. Er det ikke marked for det så er det bare å slutte å produsere. Airbus 380 har de jo nå en storbestilling på fra Emirates.
 
Just A340-600 fick en dålig säljstart också. Cathay Pacific blev inte nöjd med typens fuelburn, inte heller Qatar Airways framkom det senare. Bägge är stora Boeing 77W operatörer nu.
South African Airways & Iberia är två bolag som har nytta av A346 goda Hot & High Performance.
Lufthansa har väl världens största A340-600 flotta.
Kan Finnair ha varit det sista reguljära flygbolag som valde att köpa fabriksnya A340-300?
Jag gillar också A340 ur ett pax perSpektiv. Den är tyst i kabinen & 2+4+2 seating är
oslagbart på interkont!

Jag tror inte det finns något bolag i världen som har någon version av Airbus A340 i en riktig High Density konfig.
Hur många passagerare är A340-500 & A340-600 godkända för?
Max paxantal i A340-300 är 440.
 
Last edited:
A340-500 tycker jag är vackraste widebody kärran.

Till viss del har även systerplanet A330-300 "dödat" A340-300. A333 har blivit ett mycket mer kapabelt flygplan nu än i mitten av 1990-talet. MTOW har ökat markant för A333 & typen genomför dagligen +10h non-stop flighter, något tidigare bara A343 klarade.
Flera bolag har börjat ersätta A340 med bränsle effektiva A330, bla South African Airways, TAP, Virgin Atlantic.
 
Etter å ha sett Kjos sin miljøpresentasjon forstår jeg det slik at A330 er utdatert,
og du må være litt snål hvis du bestiller A330 fremfor B787- så da er det vel det
riktig, og følgelig blir A330 også blir borte om kort tid !
 
Etter å ha sett Kjos sin miljøpresentasjon forstår jeg det slik at A330 er utdatert,
og du må være litt snål hvis du bestiller A330 fremfor B787- så da er det vel det
riktig, og følgelig blir A330 også blir borte om kort tid !

Som svar på B787 har vel Airbus noe som heter A350 ;)
 
Airbus 340 har kanskje ikke solgt så mange fly som ønsket, men det har vært et viktig program for utviklingen av Airbus sitt longhaul program. Viktig i konkuransen med B747 og utviklingen av A380
 
Last edited:
Joa, og da er det jo enda rarere at A330 ikke legges ned sammen med 340 da jeg forstår
Kjos slik at du er litt rar hvis du bestiller A330.

Vel nå skal man huske at det var en reklamevideo ment for å promotere DY. Såklart alle andre er rare når man bestiller et så utdatert fly, skulle bare mangle :drunk:
Det har vel mye med at A330 passer ypperlig til sitt segment, og at B787 er såpass kraftig forsinket at kundene må bestille det beste som finnes på markedet uten å miste markedsandeler til konkurrenter. Med over 300 ordre igjen så må det være noe penger å hente ut av de maskinene.
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330#cite_ref-Airbus_Orders_0-6
 
Back
Top