NASAs siste romferjetur, Atlantis.

Litt skuffet over at de velger landing når det er mørkt og ikke i dagslys, sikkert mange som kunne tenkt seg å få med landingen LIVE der borte. Ser jo ikke så mye når det er mørkt.

Noen som vet grunnen til at de valgte å lande i mørke denne siste gangen og ikke i dagslys?

Noen som vet grunnen til at de valgte å lande i mørke denne siste gangen og ikke i dagslys?

Tenkte det samme, men innbiller meg at NASA vet hva de holder på med, og at det sikkert er en god grunn.

Pluss at når den lander så tidlig, så rekker jeg å se den lande før jeg drar på jobb ^_^

OG en æra er netop bragt til afslutning...Lidt før middag landede den sidste STS...det var nr. 135.
Mange af os er vokset op med rumfart....Vi er mange der godt kan huske da den første mand blev sendt ud i rummet..Siden fulgte jo Gemini, Apollo og her til sidst STSèrene.
Der har været op og nedture i amerikansk luftfart....Men mest husker jeg Apollo flyvningerne til månen...Men vi husker også tabet af de 2 STSèr...Tab af menneskeliv er desværre uundgåeligt....så go for it....Mars here we come !!!
Hilsen Ole

Litt skuffet over at de velger landing når det er mørkt og ikke i dagslys, sikkert mange som kunne tenkt seg å få med landingen LIVE der borte. Ser jo ikke så mye når det er mørkt.

Husker godt første landing i California i 81 da var det strålende vær, og med Erik Tandberg som forklarte på Rikskringkastingen. Mener også de hadde en model av Columbia i studio. Noen måneder etterpå var vi på KSC og kjøpte en slik modell i plastikk, så da min 8år gamle bror hadde med denne modellen på skolen ved neste oppskyting, lurte alle på om pappa jobbet i NRK.

I den direkte transmission snakker de lidt om, at de gerne vil have afsluttet alt det der følger efter en landing , mens det stadig er forholdsvis køligt...De snakkede om at temps lige nu er omkring 72-73 F...om det er lige derfor ved jeg ikke, men jeg giver dig ret i at NASA , rent PR mæssigt burde have valgt en "daylight" landing, men som sagt har de helt sikkert deres grunde
Hilsen Ole

Er overrasket over vor stor en STS faktisk er...Har set den på afstand, men som man ser på den direkte TV transmission, er den jo enorm...Må da nok lige undersøge dimensionerne på den
Hilsen Ole

Den veier omtrent like mye som dette skipet (2000 tonn) ved liftoff, og har en skyvekraft tilsvarende 97 A380 motorer.

thumbnail.php

Back