• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NAS med best benplass

NORWEGIAN:
Kapasitet: 189 seter
Seteavstand: 75 cm. Nødutgang: 97 cm. Første rad: 109 cm.
Ekstra benplass: 25 kr.

SAS NORGE:
Kapasitet: 179 seter
Seteavstand: 75 cm på turistklasse, Economy Extra-klassen har 83 cm. Nødutgang: 100 cm
----------

Tja.....ganske likt spør du meg.
 
Ekke ille det vil jeg si. Det var jo en viss Fransk maskin som hadde "litt" mindre plass ;)
 
Akkurat....å si at DY har best benplass, når de andre selskapene har samme benplass, er det vel bare journalister som klarer å se.

Noen som vet hva som er minsteavstand mellom setene når det gjelder nødutgang på 737-800?
 
Det er bra plassen blir bedre om bord hos Norwegian, dagens 300-fly er litt trange. SAS på sin side hiver i disse dager inn flere seter i flyene sine...

Ellers har Norwegian et fortrinn med skjermer ombord. Da kan man se på film på vei nedover i Europa og på lange ruter i Norge - og kanskje får man med seg en nyhetssending mellom Oslo og Bergen? Håper det ikke blir reklame på skjermene...
 
Gledelig at DY vurderer Wien som ny destinasjon. Krysser fingrene for at det blir en realitet!
 
Stoler (!) ikke på noen før jeg får testet setene selv! Det er jo også litt subjektivt hvordan man vurderer setene totalt sett. Men de nye setene til DY synes jeg ser bedre ut enn de jeg faktisk har testet hos SAS.

Skjermer med film? Nja, synes ikke alltid dette er en fordel. I alle fall på senkvelds- og nattflyginger foretrekker jeg å ha en kabin uten lysglimt fra uinteressante amerikanske filmer...

Midtøsten høres lovende ut. Jeg har tidligere antydet Amman (ser at Apollo skal kjøre charter til Jordan neste vinter), men Damaskus er jo også spennende.
 
NORWEGIAN:
Kapasitet: 189 seter
Seteavstand: 75 cm. Nødutgang: 97 cm. Første rad: 109 cm.
Ekstra benplass: 25 kr.

SAS NORGE:
Kapasitet: 179 seter
Seteavstand: 75 cm på turistklasse, Economy Extra-klassen har 83 cm. Nødutgang: 100 cm
----------

Tja.....ganske likt spør du meg.

Jeg har vel i utgangspunktet vanskelig for å se for meg at et fly med 10 seter mer skal gå av med "seieren" i forhold til hvem som har best benplass.

Det de bedømte det på var første rad og nødutgang. SAS har vel også begge deler. Men SAS faller på at man må betale mer for å sitte fremme i de beste setene.

Som noen sa her. Man må være journalist for å komme til en så bakvendt konklusjon!!

BF:old
 
Det er jo litt feil her! SK sine maskiner som dere tenker på her tar 176 pax, og ikke 179, hva pitchen er tör jeg ikke å si. Det er vel heller ikke noen spesielle seter for economyextra! Derimot på SK sine 800 maskiner som tar 150 pax er det bedre plass lenger frem.
 
Men så er jo SAS et såkallt "fullservice" selskap. Da er det jo litt flaut at benplassen ikke er bedre enn hos lavpris-konkurrenten.
 
Det eneste jeg klarer å lese ut av denne undersøkelsen er at beinplass er bortimot irrelevant ved valg av flyselskap på europeiske ruter.

(Så lenge man ikke tar med XL i sammenligninga, da.)
 
Men er det ikke litt forskjellig fra SAS-fly til SAS-fly? Mener i alle fall å ha opplevd forskjell mellom for eksempel de eldste Boeing 737-600-maskinene og de nyeste 737-800-maskinene. Videre forskjell mellom SAS-fly og tidligere Braathens-fly.
 
Benplassen ombord i 737-400-maskinene er iallefall slett ikke så ille.
Reiste med et av disse til og fra Lisboa for en drøy uke siden, og benplassen var mye bedre enn fryktet.
 
Men så er jo SAS et såkallt "fullservice" selskap. Da er det jo litt flaut at benplassen ikke er bedre enn hos lavpris-konkurrenten.

Benplassen ombord i 737-400-maskinene er iallefall slett ikke så ille.
Reiste med et av disse til og fra Lisboa for en drøy uke siden, og benplassen var mye bedre enn fryktet.

Hm, ja men da var du jo fornøyd da ?
 
Ser også i artikkelen at man anbefaler rad 15-16 men uten å nevne at men har fast seterygg på rad 15.
 
Morsom sak... Heldigvis flyr vi Extra når vi reiser i jobb - det merkes på benplassen!!!
 
Hm, ja men da var du jo fornøyd da ?

Ja, nå er det vel slik at benplassen ombord i 737-400 flyene er bedre enn i de andre flytypene som SAS Norge opererer. Er benplassen i de andre flyene mye dårligere enn dette må det være ille, for SÅ bra var den ikke her heller.
 
Det eneste jeg klarer å lese ut av denne undersøkelsen er at beinplass er bortimot irrelevant ved valg av flyselskap på europeiske ruter.

(Så lenge man ikke tar med XL i sammenligninga, da.)

Ja, fikk noen grøss og gru klager fra noen kollegaer som hadde vært i krakow....
Hvor lenge har denne kjerra igjen på lease til DY? Noen som vet?
 
Back
Top