Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?
Ja, jeg har lest artikkelen flere ganger. Jeg har også sett litt på de andre forslagene til løsninger for vaksinepass.
Hvordan skal IATA klare å bekrefte at jeg er vaksinert?
Jeg tror man kan få til dette ved at man lager en digital vaksinasjonsattest som er kryptografisk signert med en nøkkel som er i besittelse av norske myndigheter.
Man har noe tilsvarende i RFIDen på pass; opplysningene der er både kryptert og signert. Man kan ikke dekryptere informasjonen uten å kjenne en nøkkel (denne er en del av den maskinlesbare teksten nederst på passets ID-side). Informasjonen er dessuten signert med justisdepartementets digitale signatur, som det er mulig å koble seg opp mot og verifisere. (Apper som
denne demonstrerer teknologien i praksis - sett telefonen i flymodus og slett appen etterpå dersom du ikke stoler på at den ikke deler informasjonen den samler inn).
Man kunne dermed ta informasjon som identifiserer vaksineringen, f.eks. dette:
- navn
- fødselsdato
- unikt identifiserende nummer (fødselsnummer eller passnummer)
- vaksinetype
- vaksinedato
Denne informasjonen kan så komprimeres digitalt til en håndterbar mengde bytes. Deretter signeres den med norske helsemyndigheters nøkkel (slik at det kan verifiseres at den ikke er tuklet med). Så kan dataene legges i en QR-kode eller annet tilsvarende optisk maskinlesbart (billig å lage, enkelt å lese) som printes i en etikett som limes i personens pass.
For å verifisere dette kan det så lages en app som har tilgang til den offentlige nøkkelen til de helsemyndighetene man velger å stole på. Denne appen kan scanne QR-koden, sjekke at informasjonen er gyldig signert og deretter vise den for den som sjekker informasjonen.
En slik løsning gjør at den enkelte har kontroll på hvem man viser informasjonen til (det vil alltids være noen som legger det ut på insta, men du kan velge dette selv). Det krever minimalt med teknologi av den som skal verifisere informasjonen.
Disclaimer: Jeg jobber ikke med slikt, så det kan være et dette er mer komplisert enn jeg tror.