Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

• 2020 Q2

Votes: 1 0.5%
  • 2020 Q3

Votes: 15 8.0%
  • 2020 Q4

Votes: 29 15.5%
  • 2021 Q1

Votes: 26 13.9%
  • 2021 Q2

Votes: 35 18.7%
  • 2021 Q3

Votes: 17 9.1%
  • 2021 Q4

Votes: 13 7.0%
  • 2022

Votes: 36 19.3%
  • 2023 eller senere

Votes: 15 8.0%

• Total voters
    187
Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Er vel heller ingen som har ett godt svar på hvor lenge man er beskyttet etter å fått vaksine?

Godt poeng, men det vet vi sikkert mer om om noen måneder. Og da vil nok dokumentasjonskrav justeres tilsvarende. Men det er vel ingenting som tyder på mindre enn seks måneder.

vFalske vaksinasjonsbevis blir sikkert et minst like stort problem som dagens falske koronatester. Var det 300 kr de kostet hos Ærlige Joes Bruktbil og Vaksiner?

Nå er det vel snakk om at hvem som er vaksinert kan knyttes opp mot personnummer gjennom digitale reisepass, da er det ikke bare å kjøpe falske bevis.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pAdQlG/digitale-vaksinepass-kommer-datatilsynet-positivt

Last edited:

Nå er det vel snakk om at hvem som er vaksinert kan knyttes opp mot personnummer gjennom digitale reisepass, da er det ikke bare å kjøpe falske bevis.

Det er vel fortsatt veldig uklart hva slags digital løsning som skal gjøre det mulig å verifisere et norsk bevis for vaksinasjon ved innreise i, for eksempel, Canada eller Thailand.

Samtidig ser vi litt blandet mottagelse for tanken om å gi reiselettelser for de som er vaksinert. Generelt virker det som landene som av avhengig av turisme ønsker det, mens det er mer skepsis ellers. Siste jeg så, var at Storbritannia ikke jobber med en slik løsning:
https://www.bbc.com/news/55970801

Det er vel fortsatt veldig uklart hva slags digital løsning som skal gjøre det mulig å verifisere et norsk bevis for vaksinasjon ved innreise i, for eksempel, Canada eller Thailand.[/url]

Her var det vel ikke snakk om et norsk bevis, men et digitalt reisepass utstedt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA som opplyser om innehaveren er testet eller vaksinert for corona.

Her var det vel ikke snakk om et norsk bevis, men et digitalt reisepass utstedt av den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA som opplyser om innehaveren er testet eller vaksinert for corona.

Ettersom IATA ikke vaksinerer noen, så må vaksinepasset utstedes av noen som har tilgang til både informasjon om vaksinestatus og tilgang til IATA sitt vaksinepass-system. For nordmenn som skal få et slik pass, så må det altså utstedes av noen med tilgang til norske helsedata. Da vil jeg si at det er et "norsk" bevis.

At IATA skal kunne få tilgang til alle lands helsesystemer er vel ikke spesielt realistisk ...

Har dere lest artikkelen i det hele tatt? Den forklarer at dette vil skje på frivillig basis (brukeren må selv gi tilgang)

Ja, jeg har lest artikkelen flere ganger. Jeg har også sett litt på de andre forslagene til løsninger for vaksinepass.

Hvordan skal IATA klare å bekrefte at jeg er vaksinert?

Ja, jeg har lest artikkelen flere ganger. Jeg har også sett litt på de andre forslagene til løsninger for vaksinepass.

Hvordan skal IATA klare å bekrefte at jeg er vaksinert?

Jeg tror man kan få til dette ved at man lager en digital vaksinasjonsattest som er kryptografisk signert med en nøkkel som er i besittelse av norske myndigheter.

Man har noe tilsvarende i RFIDen på pass; opplysningene der er både kryptert og signert. Man kan ikke dekryptere informasjonen uten å kjenne en nøkkel (denne er en del av den maskinlesbare teksten nederst på passets ID-side). Informasjonen er dessuten signert med justisdepartementets digitale signatur, som det er mulig å koble seg opp mot og verifisere. (Apper som denne demonstrerer teknologien i praksis - sett telefonen i flymodus og slett appen etterpå dersom du ikke stoler på at den ikke deler informasjonen den samler inn).

Man kunne dermed ta informasjon som identifiserer vaksineringen, f.eks. dette:
  • navn
  • fødselsdato
  • unikt identifiserende nummer (fødselsnummer eller passnummer)
  • vaksinetype
  • vaksinedato

Denne informasjonen kan så komprimeres digitalt til en håndterbar mengde bytes. Deretter signeres den med norske helsemyndigheters nøkkel (slik at det kan verifiseres at den ikke er tuklet med). Så kan dataene legges i en QR-kode eller annet tilsvarende optisk maskinlesbart (billig å lage, enkelt å lese) som printes i en etikett som limes i personens pass.

For å verifisere dette kan det så lages en app som har tilgang til den offentlige nøkkelen til de helsemyndighetene man velger å stole på. Denne appen kan scanne QR-koden, sjekke at informasjonen er gyldig signert og deretter vise den for den som sjekker informasjonen.

En slik løsning gjør at den enkelte har kontroll på hvem man viser informasjonen til (det vil alltids være noen som legger det ut på insta, men du kan velge dette selv). Det krever minimalt med teknologi av den som skal verifisere informasjonen.

Disclaimer: Jeg jobber ikke med slikt, så det kan være et dette er mer komplisert enn jeg tror.

Jeg er rimelig sikker på at om noen land ønsket å få til dette seg i mellom for å kunne utveksle reisende, så får de til det. Noe annet ville vært ekstremt merkelig.

Et universelt globalt reisepass skjønner jeg er en lengre og vesentlig mer komplisert affære. Men samtidig, om 5% jukser... har det noe å si?

Jeg er mer opptatt av det han Briten skrev, at det blir et A-lag og et B-lag. Det kan være vanskeligere å forsvare når det heller ikke er tvungen vaksinering og at en del land vil bruke laaaaaaaang tid på å få den unge delen av befolkningen vaksinert.

Jeg har skrevet om det tidligere her, eller om jeg laget en egen tråd på det.

Noen land - sikkert mulig
Men det er vel en rekke land som på ingen måte har offentlig helsevesen med sentrale registre over vaksinering som det vi har i Norge

Noen land - sikkert mulig
Men det er vel en rekke land som på ingen måte har offentlig helsevesen med sentrale registre over vaksinering som det vi har i Norge
Her vil det jo være opp til det enkelte land hvem man ønsker å stole på, litt på samme måte som man har det med visum og reisedokumenter allerede. Det har vel i århundrer vært slik at reisedokumenter fra enkelte land gir deg mer "fritt leide" enn fra andre land.

Jeg tror man kan få til dette ved at man lager en digital vaksinasjonsattest som er kryptografisk signert med en nøkkel som er i besittelse av norske myndigheter.

Noe slikt er fullt mulig å lage, og det ligner i grunnen litt på løsningen som er foreslått for "smart gult kort". Det estiske ImmunityPassport er i prøvedrift, tror jeg.

Det vil uansett kreve at norske helsemyndigheter er involvert, på et eller annet vis.

Noe slikt er fullt mulig å lage, og det ligner i grunnen litt på løsningen som er foreslått for "smart gult kort". Det estiske ImmunityPassport er i prøvedrift, tror jeg.

Det vil uansett kreve at norske helsemyndigheter er involvert, på et eller annet vis.

Så lenge det ikke er en norsk offentlig etat som skal utvikle selve IT løsningen.....da er vi stuck her til 2030 [emoji13]

Det sagt, SAS virker måtelig optimisme, ved at man kan dra til «Syden» i sommer ser jeg, når de nå annonserte/la ut sommerprogrammet i 2021. Uten at jeg hadde turt å bestille noe

Det sagt, SAS virker måtelig optimisme, ved at man kan dra til «Syden» i sommer ser jeg, når de nå annonserte/la ut sommerprogrammet i 2021. Uten at jeg hadde turt å bestille noe

Jag tänker cash flow.

Det är win-win för dem för om folk får flyga så börjar det gå bättre för SAS. Är det stängt så blir det vouchers men då har SAS lånat pengar utan ränta.

Så lenge det ikke er en norsk offentlig etat som skal utvikle selve IT løsningen.....da er vi stuck her til 2030 [emoji13]

Ikke ta raad fra politiet som utviklet vaart nye nasjonale ID-kort.

Et universelt globalt reisepass skjønner jeg er en lengre og vesentlig mer komplisert affære. Men samtidig, om 5% jukser... har det noe å si? .
Tja når de 5% reiser rundt og sprer sykdom så har man en evigvarende pandemi som vil koste helsesystemet og generelt systemene i de landene de reiser til milliarder av kroner av nye lockdowns etc... Har det jo ganske mye å si.

For de fleste er det ikke nødvendig å ta vaksinen. Så noe varig koronapass vil det nok ikke bli, å stenge noen utenfor reising pga de ikke har vaksine. Om det er tanken.

Back