Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

• 2020 Q2

Votes: 1 0.5%
  • 2020 Q3

Votes: 15 8.0%
  • 2020 Q4

Votes: 29 15.5%
  • 2021 Q1

Votes: 26 13.9%
  • 2021 Q2

Votes: 35 18.7%
  • 2021 Q3

Votes: 17 9.1%
  • 2021 Q4

Votes: 13 7.0%
  • 2022

Votes: 36 19.3%
  • 2023 eller senere

Votes: 15 8.0%

• Total voters
    187
Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Nå tror jeg at vaksinebevis vil være en positiv ting, iallefall i starten. Men slik jeg har forstått det, så er ikke vaksinen effektiv mot smitte, så det kan diskuteres om hvor mye effekt et slikt bevis har.

Nå tror jeg at vaksinebevis vil være en positiv ting, iallefall i starten. Men slik jeg har forstått det, så er ikke vaksinen effektiv mot smitte, så det kan diskuteres om hvor mye effekt et slikt bevis har.

Det er vel neppe riktig. Det mangler dokumentasjon på effektivitet mot smitte, men de aller fleste tror den virker mot det også. Foreløpige resultater fra Israel (som har kommet lengst med vaksinasjon) tyder på at det stemmer.

3. Falske vaksinasjonsbevis blir sikkert et minst like stort problem som dagens falske koronatester. Var det 300 kr de kostet hos Ærlige Joes Bruktbil og Vaksiner?

Special price for you!

Det er vel neppe riktig. Det mangler dokumentasjon på effektivitet mot smitte, men de aller fleste tror den virker mot det også. Foreløpige resultater fra Israel (som har kommet lengst med vaksinasjon) tyder på at det stemmer.

Det er jo ikke medisinske bevis du kommer med her, men jeg skjønner hva du mener, og jeg prøver ikke å si at det bortkastet med vaksinen mtp på smitte. Det jeg ville fram til var at det kan diskuteres om et slikt bevis vil være en sikker løsning mot importsmitte.

Men her har det nok også mye å si om det landet man reiser har god dekning av vaksinasjon.

Det får man nok fort svar på når vaksinasjonsandelen går opp i mange land - det er jo ikke sånn at dette ikke blir dokumentert.

Før sommeren vil jeg tro det finnes nok data til å dokumentere effekten mot smitte også.

Ser at danskene nå planlegger en form for vaksinepass

Jeg så i dag en instagrampost fra en Mexicaner som fløy til Orlando for å feire bursdagen sin. De er i diverse parker (universal, disney, etc etc). Det ser ut som det er «business as usual» der, med fulle parker, null munnbind, null maskebruk, actionfylte «medieval shows» og berg og dalbane. Selv med innreise fra Mexico ser det ikke ut til at de måtte gjøre noe spesielt? Kan sende brukernavn på pm for de som er nysgjerrige.

Jeg så i dag en instagrampost fra en Mexicaner som fløy til Orlando for å feire bursdagen sin. De er i diverse parker (universal, disney, etc etc). Det ser ut som det er «business as usual» der, med fulle parker, null munnbind, null maskebruk, actionfylte «medieval shows» og berg og dalbane. Selv med innreise fra Mexico ser det ikke ut til at de måtte gjøre noe spesielt? Kan sende brukernavn på pm for de som er nysgjerrige.
Jeg kjenner noen som nylig var i Disney parker. Det ble passet på at maskene var på hele tiden. Og for og komme inn i USA må du ha negativ test innen 72 timer. Loads fra de fleste land som har vert fulle, var nesten tomme denne uken.

Det vil ta mange år før det blir som det var før korona, men det er jo bare bra med mindre reising i verden. Masseturismen har jo vært forferdelig mange steder.

Personlig hadde jeg håpet på permanent stengte grenser og passkontroll i alle land.

Det vil ta mange år før det blir som det var før korona, men det er jo bare bra med mindre reising i verden. Masseturismen har jo vært forferdelig mange steder.

Personlig hadde jeg håpet på permanent stengte grenser og passkontroll i alle land.

He he. Liker å prøve å hisse opp folk i kommentarfelt du? :)

He he. Liker å prøve å hisse opp folk i kommentarfelt du? :)

Synes ikke det framstår som særlig oppaggende eller hissende i noen form. Jeg er vel sogar delvis enig, selv om det bak den "delvisen" ligger sikkert 20-25 A4-sider drøfting om positive og negative sider.

Synes ikke det framstår som særlig oppaggende eller hissende i noen form. Jeg er vel sogar delvis enig, selv om det bak den "delvisen" ligger sikkert 20-25 A4-sider drøfting om positive og negative sider.

På vestlandet og nordpå skriver lokalavisene om at mange synes det er en lettelse å slippe alle cruisepassasjerene som de siste årene har tatt helt overhånd. Anløpene har blitt flere og flere, men skipene blir også stadig større. På 90-tallet kunne det være noen hundrede passasjerer i hvert skip, nå snakker vi tusenvis.

Det berettes om cruiseturister som opptrer som de er i et museum/fornøyelsespark, går inn i hagene til folk , kikker inn gjennom vinduer osv. I Ålesund har det vært problemer med at de brøyter seg inn i kirken både i begravelser og bryllup.

https://www.smp.no/nyheter/2019/11/...seg-inn-i-begravelser-og-vielser-20402167.ece

Ok, jeg får vurdere å spise hatten min.

Jeg tenkte at om man er medlem på et fly- og reiseforum og poster at "man håper på permanent stengte grenser og passkontroll" så virket det unaturlig og oppviglende på meg. Men for å si som "vestkantmannen" i Underholdningsavdelingen: "jammen daaaaaaaa beklager jeg".

10f580abe0db7fbd6df6dd65fae13e1d.jpg

Last edited:

På vestlandet og nordpå skriver lokalavisene om at mange synes det er en lettelse å slippe alle cruisepassasjerene som de siste årene har tatt helt overhånd. Anløpene har blitt flere og flere, men skipene blir også stadig større. På 90-tallet kunne det være noen hundrede passasjerer i hvert skip, nå snakker vi tusenvis.

Det berettes om cruiseturister som opptrer som de er i et museum/fornøyelsespark, går inn i hagene til folk , kikker inn gjennom vinduer osv. I Ålesund har det vært problemer med at de brøyter seg inn i kirken både i begravelser og bryllup.

https://www.smp.no/nyheter/2019/11/...seg-inn-i-begravelser-og-vielser-20402167.ece

De samme lokalavisene skriver også jevnlig skrekkhistorier om krise grunnet manglende turister, og mange næringer som ligger nede med brukket rygg, så de rir nok flere hester disse avisene. Aller helst hadde de nok helst sett at turistene la fra seg alle pengene sine i Norge uten å komme hit, hvordan nå enn det kan la seg gjøre... :)

Aller helst hadde de nok helst sett at turistene la fra seg alle pengene sine i Norge uten å komme hit, hvordan nå enn det kan la seg gjøre... :)

Det går kjempeenkelt med Vipps for eksempel. De kunne sikkert også tatt vanlige kredittkortbetalinger igjennom PayPal eller Klarna.

Men nå er vi seriøst off topic og det er min skyld.

her ble det om ikke annet lagt inn en forespørsel om en hotelreservasjon i vinterferien 2022. Så får man krysse fingrende for at man kan dra på Alpetur da....og forhåpentligvis et eller annet før det også

Skal få andre dose mot slutten av måneden, og en uke etter dette er man vel ‘klar’. Det interessante blir da å se hvordan man går frem med eventuelle unntak for de vaksinerte. Det store spørsmålet er vel om man likevel er smittebærer, og der synes det som at det hersker ‘en viss uenighet’ ......

Krysser fingrene for en Norgestur før sommerferien, men hvis mam fortsatt må i karantene tror jeg ikke at jeg gidder.

Skal få andre dose mot slutten av måneden, og en uke etter dette er man vel ‘klar’. Det interessante blir da å se hvordan man går frem med eventuelle unntak for de vaksinerte. Det store spørsmålet er vel om man likevel er smittebærer, og der synes det som at det hersker ‘en viss uenighet’ ......

Krysser fingrene for en Norgestur før sommerferien, men hvis mam fortsatt må i karantene tror jeg ikke at jeg gidder.

Er vel heller ingen som har ett godt svar på hvor lenge man er beskyttet etter å fått vaksine?

Back