Når stopper gebyrkåtheten?

Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Norwegian mener FORELØPIG ikke at man skal betale for håndbagasje. ;)

Artig ordvalg.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Gebyrkåtheten stopper når de fleste begynner å forstå at en flybillett koster det den koster, og at en start pris hos mange selskaper ikke er den virkelige prisen.
Så lenge folk tror de kjøper en billett til f.eks 50 kroner. Uten å tenke på hva som kommer til etterhvert av gebyr, vil dette bare fortsette.

Så enkelt er det.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Gebyrkåtheten stopper når de fleste begynner å forstå at en flybillett koster det den koster, og at en start pris hos mange selskaper ikke er den virkelige prisen.
Så lenge folk tror de kjøper en billett til f.eks 50 kroner. Uten å tenke på hva som kommer til etterhvert av gebyr, vil dette bare fortsette.

Så enkelt er det.

My thoughts exactly! Gebyrkåtheten hos enkelte flyselskap stopper når folk slutter å fly med gebyrkåte flyselskap. Tror nok det blir en stund til....

Men fortsatt er det jo sluttprisen folk ser etter, med eller uten gebyrer. Jeg tror folk flest har skjønt for lenge siden at 50,- ikke er den reelle prisen.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Gebyrkåtheten stopper når de fleste begynner å forstå at en flybillett koster det den koster, og at en start pris hos mange selskaper ikke er den virkelige prisen.
Så lenge folk tror de kjøper en billett til f.eks 50 kroner. Uten å tenke på hva som kommer til etterhvert av gebyr, vil dette bare fortsette.

Så enkelt er det.


Ja det er sikkert en og annen som ikke klarer å lese sluttsummen før de aksepterer og betaler. Men av millioner av passasjere tror jeg disse består av en håndfull mennesker.

Jeg har, som dere alle vet, reist med "gebyrdelskap" mange ganger. Og kommet ned på 2 kroner tur retur trukket fra konto.

Poenget er jo at man ikke MÅ betale for setevalg, nødutgang, sendt bagasje, priority boarding og alt dette. Man KAN betale, men MÅ ikke.

Jeg synes ikke man skal undervurdere en kundes intelligens, og tro at kunden ikke forstår hva han velger. Kunder er ikke idioter, selv om noen ser ut til å tro så.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Jeg synes ikke man skal undervurdere en kundes intelligens, og tro at kunden ikke forstår hva han velger. Kunder er ikke idioter, selv om noen ser ut til å tro så.

Idioter eller ei, derom strides de lærde:p
Men spøk til side, er vel en kjennsgjerning at mange er lik reklamen som gikk for en stund siden, Må ha det, bare må ha det, så durer de ivei og bestiller ekstra ditt og datt bare for å være på den "sikre" siden og så baller sluttsummen på seg.

Det som forøvrig slår meg, hvor mye koster det å ha slike "nøtteknekkere" ansatt? Må jo gå med mye produksjonstid til å tenke ut slike "glupe" ting
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Poenget er jo at man ikke MÅ betale for setevalg, nødutgang, sendt bagasje, priority boarding og alt dette. Man KAN betale, men MÅ ikke.

Nja...
Gebyr for betaling med kredittkort er vel et gebyr man svært vanskelig kan velge vekk.

Og om man må betale gebyr for å sjekke inn bagasje og/eller avkreves gebyr for håndbagasje blir det jo også gebyr man vanskelig kan velge vekk. Det er vel svært få som ikke har ett eller annet med seg når man reiser.

Denne type gebyrer har jeg liten sans for.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Jada, kredittkortgebyr, servicegebyr, drivstoff avgift og slike tinng man MÅ betale for, blir en annen ting. Men valgfrie gebyrer: greit for meg.

Håndbagasjegebyr er å dra det litt langt. Enig der.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Spirit air i USA har tatt betaling for haandbagasje utover en "personal item" en stund allerede.
Det krevdes en del triksing med pakking, bagasje og noen finurlige forklaringer for aa slippe aa betale for bagasje da vi reiste med Spirit og Allegiant til og fra cruise i vinter med to smaa unger.
Man kan lure systemet bare man er "sleip" nok. Til slutt ba de oss pent om de kunne sjekke inn en del av bagasjen vaar gratis... ;)
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Gebyr for vanlig haandbagasje er litt droeyt, men i USA foerer gebyr paa innsjekket bagasje til helt enorme mengder haandbagasje. Selskapene her boer heller bli strengere paa hva de aksepterer som haandbagasje.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Ja, håndbagasje reglene bør, eller rettere, skal håndheves enten det er gebyr eller ei.

En konsekvens av gebyrer på in sjekket bagasje er at det sjekkes inn mindre. Big surprise! I praksis betyr det lavere vekt på flyet og mindre forbruk av drivstoff. Det igjen gir lavere kostnader, men også miljøgevinst.

Uten å ha konkrete tall å vise til, vil jeg anta at man letter en 747-800 med mellom 1 og 1,5 tonn pr avgang hvis gebyrene er høye nok.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Gebyr for vanlig haandbagasje er litt droeyt, men i USA foerer gebyr paa innsjekket bagasje til helt enorme mengder haandbagasje. Selskapene her boer heller bli strengere paa hva de aksepterer som haandbagasje.

Ikke helt riktig. Det er tillatt med ett kolli pluss en 'personal item', som f.eks. en laptopbag eller håndveske. Dermed har du på de fleste avganger en for stor mengde i utgangspunket. De fleste gateagenter er ganske drevne på dette og begynner å beslagge trillekofferter når ca halvparten har gått ombord - litt avhengig av flytype selvfølgelig. Men problemet er rett og slett at tillatt bagasjemengde er for stor.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Om man ser på gebyrer er det vel nå 3 kategorier med selskaper:

- De ekte 0,- gebyr selskapene hvor det en betaler inkluderer alle elementene av reisen.
- Gebyrpionerene - hvor man betaler ekstra gebyr for det meste og litt til.
- Og så er det gebyrkamelonene - hvor man starter riktig så fint med 0 gebyr her og 0 gebyr der hele veien til man sitter i sitt flysete ganske så fornøyd inntil flydøren lukkes og en hører ikke det vanlige svuusj-klamp men Caching Caching som et gammelt kassa apparat. Og så når man kommer opp på marsjhøyde - også kallt salgshøyde kommer Trille Lise med sin lille gebyrinnretning - ikke ulik det andre 0 gebyr selskaper serverer litt å bite i med noe godt og av til noe ennå bedre å drikke til...men på toppen av Trille Lises vogn sitter det et monster av et kassa apparat og så starter gebyr dansen---vanngebyr, brødgebyr, eplegebyr, ølgebyr, vingebyr, kaffegebyr, thegebyr, blodpuddinggebyr og stillheten i kabinen brytes av caching caching caching og lydene av trillende gebyrmynt nede i de utømmelige gebyrkasser....glemt er reklamen om 0,- gebyr (en kan jo ikke gå av allikvel)......
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Haha, du får sagt det ;)

Om man ser på gebyrer er det vel nå 3 kategorier med selskaper:

- De ekte 0,- gebyr selskapene hvor det en betaler inkluderer alle elementene av reisen.
- Gebyrpionerene - hvor man betaler ekstra gebyr for det meste og litt til.
- Og så er det gebyrkamelonene - hvor man starter riktig så fint med 0 gebyr her og 0 gebyr der hele veien til man sitter i sitt flysete ganske så fornøyd inntil flydøren lukkes og en hører ikke det vanlige svuusj-klamp men Caching Caching som et gammelt kassa apparat. Og så når man kommer opp på marsjhøyde - også kallt salgshøyde kommer Trille Lise med sin lille gebyrinnretning - ikke ulik det andre 0 gebyr selskaper serverer litt å bite i med noe godt og av til noe ennå bedre å drikke til...men på toppen av Trille Lises vogn sitter det et monster av et kassa apparat og så starter gebyr dansen---vanngebyr, brødgebyr, eplegebyr, ølgebyr, vingebyr, kaffegebyr, thegebyr, blodpuddinggebyr og stillheten i kabinen brytes av caching caching caching og lydene av trillende gebyrmynt nede i de utømmelige gebyrkasser....glemt er reklamen om 0,- gebyr (en kan jo ikke gå av allikvel)......
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Og det er tre typer flyreisende:
-De som reiser godt.
-De som reiser billig.
-De som tror de reiser billig.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Og det er tre typer flyreisende:
-De som reiser godt.
-De som reiser billig.
-De som tror de reiser billig.


Ja, men disse kan jo være som et kinder egg.
Tre ting på en gang.

Jeg har reist billig, tror (og vet) jeg har reist billig, og komfortabelt har det vært også. Alt på samme tur. Tro det eller ei!
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Hm hm de som tror de reiser billig er mange kamerater av meg som fly DY
inntil jeg forteller hva jeg i Europa betaler med LH. Ev DXB med hvilket som helst selskap.
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Ikke helt riktig. Det er tillatt med ett kolli pluss en 'personal item', som f.eks. en laptopbag eller håndveske. Dermed har du på de fleste avganger en for stor mengde i utgangspunket. De fleste gateagenter er ganske drevne på dette og begynner å beslagge trillekofferter når ca halvparten har gått ombord - litt avhengig av flytype selvfølgelig. Men problemet er rett og slett at tillatt bagasjemengde er for stor.

Stemmer jo. Likevel er det jo fortsatt slik at hadde det vært gratis å sjekke inn den trillekofferten, ville antagelig flere gjort det. Om jeg allerede har sjekket inn et kolli, eller strengt tatt kunne ønsket meg å sjekke inn trillekofferten før flere legs, har jeg ofte henvendt meg til gateagent for å sjekke inn bagen (gratis). Ikke fordi den i og for seg er over grensen, men fordi jeg helst hadde sett den sjekket inn og ikke vært villig til å betale for det...
 
Re: Når stopper gebyrkåtheten?

Siden OP kaller dette gebyrkåthet - hvorfor er det et problem?
Noen kan velge å betale minimalt for å reise med et no frills selskap, og må dermed gjøre grundig forarbeid ved å betale med rett kredittkort, akseptere det setet som måtte være ledig og sette seg inn i reisebetingelsene. Andre er villig til å betale litt mer for å kunne slippe dette styret.

Jeg ser ingen problemer med å betale for toalett, ståplass og håndbagasje så lenge opprinnelig pris og selskapsprofil reflekterer dette. Så har de andre heldigvis fullservice-selskap som motpol.
 
Back
Top