Når skal LH kvitte seg med smågrisene?

Øivind

ScanFlyer Silver
Når skal LH kvitte seg med smågrisene?

Hver gang jeg reiser med LH er det de gamle slitte B737-500 som opererer flighten.
Disse er bråkete, trange og ukomfortable. Lysår bak A320.
Hvor lenge skal LH beholde disse gamle smågrisene?
På høytid å kvitte seg med de, spør du meg :rolleyes:

Re: Når skal LH kvitte seg med smågrisene?

Disse forsvinner ikke med det første. De blir for tiden oppgradert innvendig, og er planlagt å være i drift i mange år enda. Hvis du søker litt på forumet, så finner du i hvert fall en til tråd om dette temaet.

Vedlikeholdet hos LH er way over mange andre selskap. Selv om flyene er eldre og bråker mer enn nyere fly er de fullt brukanes, og med oppgradert kabin ser jeg ikke problemet. Spørsmålet burde heller vært hvordan DY klarer å ha opprevne tepper, grisemøkkete armlener og forferdelig slitte bulkheads på maskiner som var bygget og levert etter 2000. Men det er litt OT, så jeg skal ikke dra den videre.

Last edited:

Den maskinen jeg hadde i går var iallefall ikke oppgradert innvendig. Får også alltid øretopp etter en flytur i disse bastardene, noe som aldri skjer når jeg flyr Airbus.
Hvorfor skal LH beholde disse? De fleste andre har jo kvittet seg med de for lengst. Til og med SAS har vel bare et par stykker igjen og snart ingen.

Hvorfor skal LH beholde disse? De fleste andre har jo kvittet seg med de for lengst. Til og med SAS har vel bare et par stykker igjen og snart ingen.

Ifølge Flights siste opptelling (August 2010) var det 353 -500 maskiner igjen i drift. 177 i Europa og 106 i Amerika, med CO som største operatør (39). SK hadde 11 og LH 30 på samme tidspunkt.

Til sammenligning er kun 62 maskiner av erstatteren -600 i drift (28 hos SK).

Handler uansett ikke bare om hvor mange av de gamle som er i drift eller ei og hva andre selskap velger å gjøre med sine. Når vedlikeholdet er bra, gjelden kanskje nedbetalt (?) og de ikke sluker alt for mye fuel (men det gjør de vel) er det få grunner til å pensjonere dem. Disse maskinene er vel bygget på begynnelsen av 90-tallet, og det flyr langt eldre maskiner rundt om.

At de er bra vedlikeholdt ser jeg på som en selvfølge, så det er igrunnen ikke det det handler om, men at disse flyene har dårligere komfort enn både LH sine egne A320 og SAS sine 736. Jeg ser f.eks at LH ikke bruker disse til ARN, av en eller annen grunn.
Jaja, uansett hva som er årsaken til at LH velger å beholde dem, kommer iallefall jeg så langt det er mulig til å unngå dem.

LH ska uppgradera samtliga Boeing 737-300 och de flesta B737-500 med helt kabin inredning. Det ska bli likadan inredning i LHs 737 flotta och Airbus A32X flotta.
737-300/500 är exakt lika "trång" på bredden som en sprillans ny 737-800.

Back