Når begynner neste dag?

BSSW

Browncoat
Når begynner neste dag?

Definitivt et rart spørsmål (:drunk:), men spør allikevel :p
Det henger sammen med ferien min senere i år.

Hvis man flyr fra f.eks østkysten og til Europa, når begynner neste dag?
Henger kanskje i sammen med når man stiller klokka.
Så spørsmålet kan kanskje også være; når stiller man klokka?

Stiller folk klokka før/rett etter avgang, mid-air eller rett før/etter landing?

F.eks.: SK908 11/7, tar av kl 1900 lokal tid 11/7, og lander kl 0820 lokal tid den 12/7.
Når/hvor blir det 12/7? Og hvorfor?

Ps, det er ikke noe lurespørsmål (vet om i hvert fall en som kunne trodd det :p)

Re: Når begynner neste dag?

Litt varierende for min del, reiser mest til Asia, vanligvis stiller jeg klokken når showet med mat og drikke er over og folk rundt meg sover.

Definitivt et rart spørsmål (:drunk:), men spør allikevel :p
Det henger sammen med ferien min senere i år.

Hvis man flyr fra f.eks østkysten og til Europa, når begynner neste dag?
Henger kanskje i sammen med når man stiller klokka.
Så spørsmålet kan kanskje også være; når stiller man klokka?

Stiller folk klokka før/rett etter avgang, mid-air eller rett før/etter landing?

F.eks.: SK908 11/7, tar av kl 1900 lokal tid 11/7, og lander kl 0820 lokal tid den 12/7.
Når/hvor blir det 12/7? Og hvorfor?

Ps, det er ikke noe lurespørsmål (vet om i hvert fall en som kunne trodd det :p)

Sånn umiddelbart ville jeg tro det er når man er i tidssonen hvor tiden er 00:00-01:00
Men andre har kanskje et annet syn?

Vidar

Jeg stiller klokka rett etter jeg har gått ombord. Da kan hjernen min allerede da få lov til å venne seg til ny tidssone :up:

Det er når du er i den aktuelle tidssonen. Men det er ingen som holde 'offisiell' styr på slik. Alt ifm flyvningen registreres i UTC.

Det mest riktige er å følge med på kartet hvor man er og stille klokken for hver tidssone du passerer og da gir det seg selv når du passerer midnatt.
Enklest: Ellers står det vel ofte local time på AVOD systemet.

Jeg stiller som regel klokken til lokal tid etter avgang. Ellers er det vel sånn at man går inn i neste dag når man passerer midnatt i den tidssonen man er i når man... passerer midnatt.

Men om man går etter tidssonen man befinner seg i, kan det i visse tilfeller være midnatt flere ganger...
For min del stiller jeg etter at jeg har gått om bord, og følger den deretter :)

Jeg stiller klokken straks hjulene har forlatt bakken. Gjennom hele flighten er det kun tidssonen jeg skal til som teller.

Har vanligvis ikke noe problem med jet-leg, men skal i sommer få kjørt meg. Skal ta NZ01 som går gjennom 14 tidssoner. Ja, det hadde vært mye kortere å fly motsatt vei. :p

Stiller alltid når jeg har kommet ombord. Nå har jeg riktignok bare 1 tur/retur hvor jeg har måttet stille mer enn én time.

Stiller etter landing. Som regel stiller mobilen seg selv etter nettverket da.

Det er når du er i den aktuelle tidssonen. Men det er ingen som holde 'offisiell' styr på slik. Alt ifm flyvningen registreres i UTC.
Hadde vært fint hvis det hadde vært noen som holdt styr på det, for da slipper jeg å finne det ut :p

Det mest riktige er å følge med på kartet hvor man er og stille klokken for hver tidssone du passerer og da gir det seg selv når du passerer midnatt.
Enklest: Ellers står det vel ofte local time på AVOD systemet.
Det pleier vel kun å stå lokal tid der man reiser fra og der man skal, og ikke noe i mellom. Har i hvert fall aldri lagt merke til noe annet.
Men om man går etter tidssonen man befinner seg i, kan det i visse tilfeller være midnatt flere ganger...
For min del stiller jeg etter at jeg har gått om bord, og følger den deretter :)
Hvis man flyr fra vest mot øst så vil man vel ikke det?

Ser at folk flest pleier å stille klokka i starten av reisen. Jeg pleier å stille klokka mid-air eller rundt landingen.

Ser ut til at det kan bli ganske komplisert å finne utav når neste dag begynner :drunk:
Det beste alternativet jeg ser så langt må være Glean EBG sitt forslag, om å følge med på kartet.

Takker for alle svar så langt :)

Back