Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Noen som vet om det er planer om å fase ut flere av -600'ene? De er vel ikke de mest økonomiske så vidt jeg har skjønt...

Hvis du tenker på individuelle skjermer eller skjermer i taket, så kommer ingen av de nye maskinene med IFE. SAS mener wi-fi er fremtidens IFE på shorthaul.

Selvfølgelig er det waste ofte money å kjøpe IFE. Tungt og uøkonomisk er det også. Det bør være rimeligere at kunder bruker smartphone eller tablet. De burde kanskje begynt å leie ut Ipader etc på ruter på 3 timer eller mer... Og heller satse på fester i setestolen?

Hva med 737 MAX???
Eller den modellen for langt frem i tid til at SAS kan vente?

Til deg som vil ha Airbus sier jeg bare: If it ain't Boeing, I ain't going!!

Faktum at en fly ligger ut pa apent marked ikke nödvendigvis betyr at SAS kvitter seg med denne. Man trenger jo a forhandle litt og dette betyr ogsa at man ma true med a returnere de mest ulönnsomme fly.

Bruktmarked for -600 er död og SAS vil fa en betydelig rabatt i leiebetingelser dersom de forlenger kontrakten. Ellers sa vandrer flyet straight til scrapp-yard.

737MAX ligger 6 ar unna, SAS vil velge sikkert en dag, men de virker som den mest logiske erstatter til 737NG. For 737CL er race run, men hva erstatter 737NG i Sverige og Norge ligger ut i det bla...

hmmm synes det er litt som pølse uten ketchup jeg da......

Litt på siden av diskusjonen her, men flere og flere selskaper innser nå at å investere i seat-back screens på alle fly kanskje ikke er veien å gå, når 90% av alle som reiser med fly i dag har med seg MINST en wifi anebled device (selv reiser jeg - dum som jeg er - med tre; laptop, pad og smartphone). Over wifi kan man ikke bare kjøre internett, men også musikk og film som kan streames enten fra bakken eller fra servere ombord

Litt på siden av diskusjonen her, men flere og flere selskaper innser nå at å investere i seat-back screens på alle fly kanskje ikke er veien å gå, når 90% av alle som reiser med fly i dag har med seg MINST en wifi anebled device (selv reiser jeg - dum som jeg er - med tre; laptop, pad og smartphone). Over wifi kan man ikke bare kjøre internett, men også musikk og film som kan streames enten fra bakken eller fra servere ombord

Desuden åbner det vel også for at man (hvis det viser sig behovet er der) kan udleje f.eks. iPads el. lign. til pax.

Selv tror jeg nu langt hovedparten af de folk, der har behov for underholdning på korte Europa-ruter har en eller anden form for mobile device, der også kan afspille film m.v.

IC er et noget andet game og her er der jo heller ikke tale om at skærme skal fjernes. Her håber jeg til gengæld man arbejder aktivt på at få skiftet det forældede IFE ud med ordentlige skærme og AVOD.

På short og medium er jeg umiddelbart enig. På IC ligger det muligens litt lenger frem, med mindre man tilbyr lån/leie av portable enheter som er ferdig lastet med materiale.

Jeg har også med meg masse devicer på tur, men bruker oftest IFE allikevel. Det er for mye mekk å laste opp serier og filmer på iPAD og PC før tur. Så på IC vil det altså være et savn.

Det er jeg selvfølgelig helt enig i hva gjelder for short haul. Det er skjermer i taket jeg savner. Jeg er en av de som synes en safety demo med delvis uengasjerte kabinansatte, fillete redningsvester og krøllete safety on board folders til fordel kan erstattes med en video gjort på en ofte morsom måte som jeg tror får fram budskapet på en bedre måte blant den gemene hop. Dessuten liker jeg å se på litt flight facts underveis. Hva selskapet ellers velger å vise, om det måtte være tegnefilm eller diverse filmer er hyggelig nok i seg selv. I tillegg er det en potensiell reklamekanal for seg selv, noe som i sin tur kan generere mersalg. sluttoenget mitt er at jeg synes det hever totalintrykket av selskapet! (Som et supplement til internett ombord)

Men sånn er det i min verden. :)

Støttes. Trodde ikke noen brukte IFE lenger uansett. Alle har jo dipedutter så det holder uansett. Har ennå ikke sett noe IFE-system som frister mer å bruke enn mitt eget, dette går bare på bildekvalitet, tilgjengelige filmer og program.
Hold dere til internett, og dropp resten!

Det man derimot gjerne kan installere over hele fjøla, er strømuttak!

Støttes. Trodde ikke noen brukte IFE lenger uansett. Alle har jo dipedutter så det holder uansett. Har ennå ikke sett noe IFE-system som frister mer å bruke enn mitt eget, dette går bare på bildekvalitet, tilgjengelige filmer og program.
Hold dere til internett, og dropp resten!

Ser ikke helt for meg moren min på 70 kjøpe seg iPad og laste ned TV-serier før USA-turen, så enkelte er det nok som bruker det fremdeles.

Jeg er vel ikke riktig 70 ennå, men foretrekker bra AVOD framfor å kløne med en Ipad eller lignende (noe jeg forøvrig ikke har). Filmene jeg ser på SQ er også ofte filmer jeg langt fra har tilgang (lovlig) på min PC som omtrent ikke har kommet på kino ennå.

Deilig å nyte et godt måltid også uten å få mat og vin på en eventuel Ipad.

Håper flyselskapene kutter ut på IFE investeringer, de foreleldes for fort i forhold til hva vi konsumere får tilgang på . Støtter eventuelt utlån/leie brett.

SAS har overhead TV skärmar i Airbus A319/A321.
Det ska bli intressant att se om de A32X som börjar komma till SAS år 2012 också får tv skärmar i taket.
SAS har beställt 30st A32XNEO..tror inte någon 737MAX beställning är aktuell nu.
DY kommer däremot säkert vara en av de största 737 MAX kunderna i Europa inom 10 år.

Ser ikke helt for meg moren min på 70 kjøpe seg iPad og laste ned TV-serier før USA-turen, så enkelte er det nok som bruker det fremdeles.

Det trengs ikke. Om selskapet hadde innført nettbrett for utleie /medbrakt med feste til dette produktet i stolryggen, så kunne de streamet AVOD f. Eks. Om det blir så forskjellig ifra dagens standard vet jeg ikke? Men trikset her er at det blir veldig fleksibelt for selskapet, og ikke minst de kunne tatt noen kr for dette f. Eks ved bestilling av billetter. Android plattformen er veldig fleksibel, og det meste av software kan selskapet få laget.

Nu skal vi vel lige skille shorthaul og longhaul. Der er vel intet der tyder på eller indikerer at personlige skærme fjernes på longhaul...

Forhåbenligt bliver IFE opgraderet når langruteflyene skal have en overhaling snart.

På shorthaul vil produktet blive betydeligt bedre end idag med indførelsen af Wi-Fi...

På longhaul vil vi vel stadig se IFE (eller forhåbenligt AVOD) plus internet...

Det ender vel med en win-win på både short og long.

Det man derimot gjerne kan installere over hele fjøla, er strømuttak!

Bumper denne; blir strømuttak standard? Man ser jo at stort sett alle i denne tråden er enige i at egne duppeditter (evt utleie) er bedre enn IFE på short/mediumhaul. Men denne fantastiske verdenen med geniale duppeditter går tragisk nok tom for strøm - og da må de lades. Personlig mener jeg strømuttak er uhyre viktig. Det gjelder forøvrig tog og alle andre steder slikt er egnet for bruk i flere timer i strekk, men det blir jo ot. Noen som vet?

Back