Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Luftfartstilsynet 18.03.2011:

2011/01140-3
Dok.dato: 17032011
Arkivkode: 502
Grad: U 0

Uoff: I
Fra: Arntzen de Besche Advokatfirma
Sak: LN-RPO - registrering av luftfart�y
Dok: LN-RPO - Registration of MSN 30467 - Reserved registration

Saksansv: D / JA / HSA
Saksbeh: D / JA / AES

http://www.airliners.net/photo/Moskovia-Airlines/Boeing-737-883/1841341/M/

Skal være denne, som har vært utleid til Moskovia.

Er det samme maskin som nå står på ARN eller er det en annen?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Er det stort sett seter som skal byttes, eller er det mer omfattende ombygging på gang?

Ikke noe revolusjonerende nytt (foruten wi-fi i løpet av høsten) på gang, bare en ombygging av NGene fra BU slik at de blir mer eller mindre identiske med resten av flåten med de typiske SK-fargene i interiøret (beige, mørkeblått og rødt), samt forhåpentlig nye seter over hele linja. Etter hva jeg har hørt blir forandringene som følger:
Classics fra BU: ingen forandring siden de etterhvert skal ut
NG fra BU: fwd galley bygges om med mer hensiktsmessige løsninger + nye seter (gjelder også Air Europa-maskinene)
NG fra SK: nye seter
De 17 NGene som skal leies inn: samme type nye seter og galley med den nye SK-"standarden"

Forøvrig er ytre forandringer også godt i gang. Jeg fløy LN-RCY (Eylime Viking) på en charter i helgen (heldige charterpassasjerer som kunne boltre seg på 150 seter i businessversjonen!). På siste sjekk har det norske vaiende flagget nært halen igjen blitt byttet ut med de tre stiliserte skandinaviske flaggene.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Ikke noe revolusjonerende nytt (foruten wi-fi i løpet av høsten) på gang, bare en ombygging av NGene fra BU slik at de blir mer eller mindre identiske med resten av flåten med de typiske SK-fargene i interiøret (beige, mørkeblått og rødt), samt forhåpentlig nye seter over hele linja. Etter hva jeg har hørt blir forandringene som følger:
Classics fra BU: ingen forandring siden de etterhvert skal ut
NG fra BU: fwd galley bygges om med mer hensiktsmessige løsninger + nye seter (gjelder også Air Europa-maskinene)
NG fra SK: nye seter
De 17 NGene som skal leies inn: samme type nye seter og galley med den nye SK-"standarden"
.

Høres veldig bra ut om de "grå" Braathens-maskiner får SAS-interiøret. Hva slags nye seter er det snakk om? Skal de nye "benkene" som er i 737-600 skiftes ut?

Forøvrig er ytre forandringer også godt i gang. Jeg fløy LN-RCY (Eylime Viking) på en charter i helgen (heldige charterpassasjerer som kunne boltre seg på 150 seter i businessversjonen!). På siste sjekk har det norske vaiende flagget nært halen igjen blitt byttet ut med de tre stiliserte skandinaviske flaggene.

Det gjelder en rekke fly, se her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79670
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Nok er en Airbus 320 dyrere i indkøb, men billigere i daglig drift.

Man kan jo studere disse tabellene, som gir en liten pekepinn

738320optaltpayloadscomparison1.jpg




Blir spennende å se om SAS går for denne

phpCpqGQj.png
 
Last edited:
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

SAS continuous to streamline its aircraft fleet



SAS has earlier communicated the decision to phase out the MD80 and Boeing 737 Classic on the bases in Stockholm and Oslo and replace them with Boeing 737 NG (New Generation). As a consequence SAS has signed an agreement to lease in 5 new 737-800 NG from GECAS. In addition SAS has signed an MoU regarding the lease of 12 Boeing 737- 700's from GECAS.
The lease arrangements implicate that there will be limited aircraft investments (CAPEX) in 2011.

SAS has today 87 short haul jet on the bases in Oslo and Stockholm, 67 Boeing 737NG, 11 Boeing 737 Classic and 9 MD80

In line with SAS strategy to streamline its fleet, a decision has been made to also phase out MD80 in its Copenhagen base and replace it with Airbus A320. The replacement will start in 2012 and is expected to be completed by 2016. SAS today operates 29 Short haul jets in Copenhagen,
12 A320 and 17 MD80s.

SAS President & CEO Rickard Gustafson comments. "We are very pleased that we now can continue the process of renewing our fleet. This will reduce complexity and improve our environmental performance."


------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com
The following files are available for download:
http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=1848434&fn=wkr0005.pdf
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Fikk info i dag at noen av 73G kommer fra EasyJet, men er blitt "pusset opp" hos Boeing...
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Når kan man forvente seg at den først eav disse nye -800 eller første av de brukte -700 vil bli levert?

Og hvor kommer Airbusene fra? Er det snakk om nye eller brukte maskiner? Leasede?
 
Last edited:
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Her er da lidt nyt om sagen !!!!
Tack vare de tuffa besparingar som gjorts kan vi nu börja förnya flygplansflottan. Styrelsen har därför beslutat att ersätta MD80 i CPH med Airbus 319/320. Sedan tidigare finns också ett beslut att ersätta MD80 och 737 Classic i STO/OSL med Boeing 737NG*. Den förnyade flottan blir mer kostnadseffektiv, mer miljövänlig och ger bättre passagerarkomfort.
Hilsen
Ole
 
Last edited:
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Skal man tolke dette som at de går for A320 og ikke A319? Pressemeldingen er ikke lett å tolke, siden det står at SAS i dag har A320 på CPH-basen, noe som ikke stemmer.
Fint med enda en sub-type i flåten ;)
Egentlig burde A319 aldri vært A319 hos SAS, heller A320, men det er en annen sak.
Gratulerer til SAS. Selv om det blir trist å se MD'ene forsvinne, er det på tide med en effektivisering og fornyelse av flåten.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Skal man tolke dette som at de går for A320 og ikke A319? Pressemeldingen er ikke lett å tolke, siden det står at SAS i dag har A320 på CPH-basen, noe som ikke stemmer.
Fint med enda en sub-type i flåten ;)
Nå er vel A320 ikke uvanlig å bruke om hele familien 318-321?
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jag kommer sakna "rymdraketen" MD-80!
Men det är tid att ersätta dem.
Det klart roligaste är att Airbus A32X ska ersätta CPH baserade MD-80! OM SAS planerar för tillväxt tror jag en kombo A319/A320 ersätter MD-80. Cant wait to see a SK A320!
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jeg tolker pressemeldingen slik:

  • 5 (nye) Boeing 737-800 og 12 (brukte) 737-700 fases inn i den norske og svenske produksjonen fra 2012
  • A32X fases inn i den danske produksjonen fra 2012, men detaljene rundt antall og versjon er ikke klart
  • MD-80 går ut av den svenske produksjonen innen 2014
  • MD-80 går ut av den danske produksjonen innen 2016
  • 737-400/500 går ut av den norske produksjonen innen 2014
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Spændende nyt - selvom det vel nogenlunde er som forventet - men uanset godt at få nye fly i SAS-flåden. Bliver spændende at se config og hvordan de ellers bliver udstyret (stole-typer m.v.)

Det bliver en trist dag når den sidste MD letter på en SAS-rute. MD'en har været en meget vigtig del af skandinavisk luftfart.

Måske vi allerede nu skulle arbejde på en afskedstur med MD fra CPH (evt. til OSL og/eller ARN) for flyentusiaster. En rundtur til hovedstadstrianglet for at sige farvel vil være en flot afsked og jeg melder mig allerede nu frivilligt til at være med ;)
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Den första DC-9an anlände till SAS år 1967. Nu när det verkar vara bestämt att sista MD-80n ska lämna SK under 2016 så blir det alltså 49 långa år som SAS kommer flyga DC-9. Sedan för Blue1s Boeing 717 axla arvet från DC-9 i SAS Group.

De flesta av SAS 737-800 verkar ha mellan 175-186 stolar.
En gissning är att ev framtida Airbus A320 kommer ha 165-175 stolar.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

De flesta av SAS 737-800 verkar ha mellan 175-186 stolar.
En gissning är att ev framtida Airbus A320 kommer ha 165-175 stolar.

168 kunne være passende. Det betyr en rad mer enn Lufthansa har i sine. Med slimline seter blir benplassen helt grei.

Det kan virke som om SAS skal bytte ut fly i en 1:1 ratio. I så fall kan man forvente A320 dersom de satser på at trafikken vil øke, og stort sett A319 dersom de satser på samme passasjertall som i dag. Min gjetting vil være 5-6 stk A319 og 12-14 A320, men de har sikkert muligheter for å endre mixen etter hvordan markedet utvikler seg de neste årene.
En A320 tar nesten 20% passasjerer mer enn en A319, mens tripkostnaden på langt nær er like mye høyere.
 
Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

319 sliter vel litt med cask etterhvert og når man ser på salget om dagen kontra 320 er den i ferd med å bli "a dog", for å si det på økonomispråket. Tror og håper at SAS velger A320 istedet.

Og eller skulle jeg ønske meg mer detaljerte leveringsplaner for både 737ene og 320ene som nå skal inn
 
Back
Top