Nå ska'rre kjøpes fly!!

Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Helt enig med SAS CC, virker også som det det er en helt annen ledelse nå og ønske om en enhetsflåte er oppe hele tiden. Det ser man også nå når 737 classic skal ut, sammen med Md80. Jeg tror også at på sikt ønsker de aller fleste i alle fall i kabin at det blir Airbus på både kort og lang.

Når man kigger tilbage, mener jeg, at Airbus 330/340 har været det mest fornuftige valg nogensinde, når det kommer til SAS´ langruteflåde. 777 er for stor til SAS og 787 for lille.

Mange interessante synspunkt her, men det du skriver over stemmer ikke helt.
787-9 blir temmelig lik 343/333. 787-9 blir en meter kortere, men tar en passasjer mer i bredden i M-klasse. Kapasiteten blir dermed ganske lik.

Enkelt sagt kan man si at 788 er omtrent som 767-300, 789 er som 343 (787 er noe kortere, men har bredere kabin og plass til 9 i bredden) og en eventuell 787-10 kan bli omtrent som 772 i størrelse.

Uansett blir det spennende å se hva SAS velger på lang sikt. Ut fra hva de har signalisert, kan det bli radikale endringer i flåtefilosofien og dermed store utskiftninger. Jeg vil tro det blir kun en modell til langdistanse og tre modeller til Europa-nettverket, 100 til 200 seter.

Omkring vores CRJ900, så er jeg ikke sikker på, at den vil pensioneres i SAS. Den har vist sig at være ret dyr og så var det jo en form for "nødløsning", da alle Q400 måtte groundes. Jeg kunne forestille mig, at man måske ville satse mere på sub carriers (fx QI) til at flyve den helt korte produktion (indenrigs, tyndtbelagte intrascan ruter samt buffer flights) for SAS - lidt ligesom vi ser det hos Lufthansa Regional. Et andet scenarie kunne være, at Widerøe får en base i CPH og bruger deres omkostningsvenlige Q400NG fly på ruter til AAR, AAL, HAM, POZ, WAW, KRS og andre ruter af samme kaliber og simpelthen flyver på vegne af SAS. De er allerede en del af SAS Group.
Helt enig i din meget nøgterne vurdering af SAS flåde muligheder.
Dagligt arbejder jeg med CRJ 900, som vore pax her i AAR, er utrolig glade
for at flvye med. Vore lastefolk er dog ikke så glade for dem, med tanke på cpt.6 placering.
MHT til at subcarrirers som QI skal flyve for SAS så må man som det første finde ud af, hvornår de er "Friend eller Foe". At QI benytter CRJ 200 er sikkert fint, men SAS skal så også finde ud af, hvor og især hvornår den skal benyttes. I DK kommer QI til at flyve en del for SAS på AAR og AAL med deres CRJ, og det er et faktum at når CRJ 200 er fuld, så er der ikke plads til al bagagen, så på visse steder og tider er den for lille
Om det er lykken at få WF ind i DK på AAR og AAL, det ved jeg ikke. Problemet her hedder at få vores pax til flyve Q400 igen. Det kan blive en endog svær hurdle at komme forbi.
Det er også min mening at SAS ikke skal satse på B737....I bund og grund er "skelettet" jo det samme, som da den kom på markedet først i 60èrne...Den er så udviklet, javel, men for crew er der vel ikke sket den store udvikling...stadig småt mht arbejdsforhold i cockpit og cabine...Her er det mit indtryk at A320 serien vinder på de bedre pladsforhold. Det er også derfor at jeg synes SAS skal satse på at lease et antal A319CL og så bestille A320NEO når den er klar.
Vil tro at det er "forholdsvis" enkelt at få fat i A319. Jeg ved ikke hvor forskellige A319 er cockpit mæssig fra selskab til selskab...Det er der nok andre der ved mere om...Motormæssig er det det samme.
Hilsen
Ole

Boeing 737 er en dinosaur og elendig for crew (Kabin)
Jeg er rett og slett imponert jeg over hvor lite Boeing tenker på arbeidsforhold i kabin og galley. For ikke nevne dører og slides.
Så det er på bakrunn av dette jeg jar null tro på Boeing i fremtiden i så måte. Når det er sagt liker jeg Boeing sitt utseende bedre.

For a si det mildt.

Det er ikke den höyeste mal i utvikling av en fly a skape mest glede for de ansatte. Det er viktig at disse omrader designes funsjonalt. Form og plass fulger funksjonen.

Noen skryter her hvor mange plass Airbuss har i Cockpit og i Galley... Stemmer. Men ingen sier at dette kunne har blitt bedre utnytted med en ekstra sete-rad. Til slutt er det penger som teller, flyselskaper er ikke i business for a gi sine ansatte en spa-feeling pa jobben, men for a tjene penger.

---

Nar det gjelder SAS sine na-kommende inn-leie av 737-700/800, sa vil de vel bety at OSL og ARN blir rene 737NG baser, men CPH beholder sin davaerende miks av A319/A321/MD80 for en liten stund.

Spesielt for CPH er en miks av en turboprop, CS100/300 pluss en neste-generasjon narrowbody den riktige miks.

Til slutt er det penger som teller, flyselskaper er ikke i business for a gi sine ansatte en spa-feeling pa jobben, men for a tjene penger.

Nå er det en betydelig forskjell på at crew skal ha spa-feeling og det å ha et godt og funksjonelt arbeidsmiljø. Den tankegangen du presenterer i sin ytterste form (siden tingene allerede settes på spissen) gjør at et selskap kan spare seg til fant.
Dårligere arbeidsmiljø gir høyere sykefravær = behov for flere ansatte, eventuelt dårligere regularitet. Dette er heller ikke direkte billig. Pluss at man risikerer at de ansatte slutter slik at man får større gjennomtrekk, og rekruttering av nye folk er heller ikke helt gratis.

Nå er det en betydelig forskjell på at crew skal ha spa-feeling og det å ha et godt og funksjonelt arbeidsmiljø. Den tankegangen du presenterer i sin ytterste form (siden tingene allerede settes på spissen) gjør at et selskap kan spare seg til fant.
Dårligere arbeidsmiljø gir høyere sykefravær = behov for flere ansatte, eventuelt dårligere regularitet. Dette er heller ikke direkte billig. Pluss at man risikerer at de ansatte slutter slik at man får større gjennomtrekk, og rekruttering av nye folk er heller ikke helt gratis.

Er dette noe med høyere sykefravær (at en type gir høyere sykefravær enn den andre ) noe som er skikkelig dokumentert i en større studie?
Dag J vet kanskje litt om hvordan det er i UA/CO.
Ved et flykjøp blir det sikkert tatt hensyn til arbeidsmiljø, men det er ikke den viktigste faktoren. Man velger fly for å tjene mest mulig penger, og i det regnestykket er det veldig mange faktorer. Jeg ser at de som jobber i flyene har sine preferanser, men jeg stusser over at de ikke ønsker et flykjøp som gir SAS størst sjanse for å overleve, og heller vil ha et fly som gir arbeidsdagen mest mulig bekvem.
Hvis firmaet jeg jobber i hadde kniven på strupen på samme måte som SAS har, så ville jeg satt større pris på å ikke bli arbeidsledig enn å ha best mulig arbeidsmiljø.

Jeg tror ingen som jobber i lufta forventer et "spa" lokale på jobb. Det er trangt, og alle er interisert i å ha mest mulig pax med da dette trygger jobbene. Men det er viktig å ha plass til å utføre en god service og god opplevelse for de som sitter i setene.

Alle som jobber i kabinen er vant til å jobbe i små trange områder, dette uten problemer. Men gud å herlig det er med bare et par cm mere plass.
Det som jeg synes er verdt å merke seg er nedle sikkerhets messige ting på 737 kontra 320. Slidene og operasjon av disse, kraften man må bruke for å lukke/åpne dører, og ikke minst størrelsen på disse.
737 er og blir en 50-60 talls design hvor enkelte ting ikker er forandret/forbedret siden.

BU662 skriver at dette har med økonomi å gjøre, er det noen som vet dette er det ansatte i flyselskaper over hele verden. Alle vil ha flest mulig pax som nevnt, men også et ok arbeidsmiljø. Dette klarer etter min mening Airbus å kombinere på en meget bra måte, i alle fall i kabinen.

Heisann Dag!

Er dette noe med høyere sykefravær (at en type gir høyere sykefravær enn den andre ) noe som er skikkelig dokumentert i en større studie? Dag J vet kanskje litt om hvordan det er i UA/CO.

Jeg har fulgt med i denne traaden og det er ganske interessant aa lese mye av disse veldig "subjektive" innleggene, men jeg kan bekrefte jeg har ikke hoert noe om hoeyre sykefravaer pga. en bestemt flytype... ^_^

Med rundt 200 B737NG i service og en del classic saa gaar det faktisk utrolig bra... :D Hva med Southwest, en av de mest velykkede selskap med rundt 550 B737s, som ogsaa klarer seg bra...:8:

Jeg er 100% enig med deg man maa se paa hvilken flytype som er mest oekonomisk for deres bruk og ikke hva som er mest kult, slik det ofte blir diskutert her... ;)

Dag

Tycker att alla inom flygvärden tjafsar för mycket om B vs A. Varför, då man kan grattulera SK till flottförnyelsen.
Kommer att bli roligt att få se fler 737-700or på ARN.

Det er nok riktig av SAS å kjøpe 737 denne gangen. De har behov for å tjene penger, og det kjapt, og det gjør de ikke ved å kjøpe 17 A32X, for så å måtte omskolere 200 piloter fra 737 (noe færre, da de fra MD80 må omskoleres uansett) Hadde de kjøpt A32X så måtte kanskje noen av dem stasjoneres andre steder en CPH og da hadde det blitt et enda større crue-logistisk-problem. Så får man heller leve med at flynerder heller hadde sett A32X eller noe annet spennede, og at cabin crue foretrekker A32X. 99% av pax tror jeg ikke bryr seg om det er 737 eller A320. Det handler desverre mest om å tjene penger, og å overleve. Eller skal man si gjøre seg salgbar.

Det är helt rätt av SK att leasa fler 737-700/800 för att göra ARN & OSL baserna till rena 737NG baser.

När det gäller CPH ser jag gärna 10-15 leasade A319/A320CL som ersättare till CPH baserade MD-80.
Sedan tycker jag SK bör avvakta ett antal år för att se hur C-Series, A32XNEO & en ev 797 utvecklas. Därefter ta ett klokt beslut om vilken typ SAS bör satsa på.
A330/A340 är fortfarande relativt unga och behöver inte ersättas på flera år. SAS bör vänta några år och se hur B787 & A350 presterar innan man väljer efterträdare.

LOL, jepp, naar man skal kjoepe nye fly, spiller det ingen rolle om selskapet tjener penger paa investeringene saa lenge at de ansatte ombord har helt unike, raaflotte arbeidsforhold ombord.

Spiller ingen rolle at forretningsreisende som betaler loennen ombord sitter som kroekker i ren Ryanair stil i disse tider.

Jepp, 737 gjoer folk sjuke.. Ingenting som overrasker meg naar det gjelder SAS sitt cabin crew. Det at omraadet rundt doer 1 paa Airbus 330 og 340 er off limits for passasjerene og fungerer som crew lounge med kontorplass for purseren istedetfor aa putte dassene der og flere seter bak, sier alt om hvem som styrer den "butikken". Ogsaa at SAS har galley paa MD der andre selskaper har 4 rader med seter. Ett par av mange ting som er unikt for SAS.

Merkelig at andre selskaper faktisk klarer aa gjoere jobben sin paa 737 uten aa bli sjuke dakkar.

There, I said it. Typisk SAS.

Last edited:

Futura: jeg tror ordet du leter etter
er "crew" og ikke "crue" som jeg hele tiden
ser du skriver.

Dog er jeg ikke enig med deg, når det gjelder dette
med at hele "99%" pax ikke merker forskjell på komfort i de
ulike flytypene. En ting er hva som er mest komfortabelt,
ergonomisk og langt enklere å jobbe i - men tror faktisk
det er mer enn kun 1% som merker om flytypen er f.eks.
mer støysvak enn maskinen som de fløy med fra et
annet selskap. Man skal aldri gå i fellen og tro at paxen
er langt "dummere" enn som så, har selv blitt overrasket
selv når jeg jobbet på flere flytyper - hvor mye mange
for med seg; og hva de kan legge til grunn for å velge
et bestemt selskap osv.

(Ellers kan jeg trygt slutte meg til "oppropet" om at det
er en enorm forskjell å jobbe i Boeing kontra Airbus,
var som å gå rett i "tidsmaskinen" tilbake i tid - når
man gikk fra Airbus til Boeing; helt klart ikke den mest
gunstige rekkefølgen..)

Last edited:

Futura: jeg tror ordet du leter etter
er "crew" og ikke "crue" som jeg hele tiden
ser du skriver.

Dog er jeg ikke enig med deg, når det gjelder dette
med at hele "99%" pax ikke merker forskjell på komfort i de
ulike flytypene. En ting er hva som er mest komfortabelt,
ergonomisk og langt enklere å jobbe i - men tror faktisk
det er mer enn kun 1% som merker om flytypen er f.eks.
mer støysvak enn maskinen som de fløy med fra et
annet selskap. Man skal aldri gå i fellen og tro at paxen
er langt "dummere" enn som så, har selv blitt overrasket
selv når jeg jobbet på flere flytyper - hvor mye mange
for med seg; og hva de kan legge til grunn for å velge
et bestemt selskap osv.

Hva paxen opplever, er ikke noe Boeing og Airbus har kontroll over. Det er flyselskapene som skaper opplevelsen ombord ved aa bestemme hvor mange seter man skal stappe inn.

Er det flyselskapene som f.eks. styrer bredden på maskinene, og
hvor støysvake de er? Nei du, det er det nok Airbus og
Boeing man kan tilskrive ansvaret..

Er det flyselskapene som f.eks. styrer bredden på maskinene, og
hvor støysvake de er? Nei du, det er det nok Airbus og
Boeing man kan tilskrive ansvaret..

Klart, men jeg toer aa paastaa at 99% av passasjerene vet hvilken flytype de er paa. Jeg flyr rundt 200K miles i aaret og har ingen preferanse om jeg flyr 320 eller 737. Naar flyet avgaar er det som er min foerste prioritet, deretter antall F seter, internet og kontakt for lading.

De fleste passasjerene bryr seg om hva billetten koster og hvor mye plass til beina men har. Ingen av flytypene er braakete og forskjellen paa bredden er ikke merkbar

Som tidligere storflyver er jeg helt enig med Tommy i prioriteringene. Det paxen bryr seg om er om du gaar paa tid og den 'personlige plassen'. Sleng inn et par ekstra tommer benplass, legger storbrukerne merke til det. Bytter man fra 320 til 737 er det totalt uinteressant. Skjerm i taket eller AVOD? Couldn't care less. Man er selvforsynt med underholdning - eller arbeid.

Ogsaa at SAS har galley paa MD der andre selskaper har 4 rader med seter. Ett par av mange ting som er unikt for SAS.
.

Husker de gamle MD'ene til Swissair ... DET var galleyer. De maatte til og med ha tresieterne paa galleysiden for aa faa plass ,,, ;)
Men baade AA og DL har da tilsvarende galleyloesninger som det SAS har naa ..?

Husker de gamle MD'ene til Swissair ... DET var galleyer. De maatte til og med ha tresieterne paa galleysiden for aa faa plass ,,, ;)
Men baade AA og DL har da tilsvarende galleyloesninger som det SAS har naa ..?

Ja, det var store galleyer på SR. De hadde også første klasse som definerte galleybehovet.

SAS har standard "off-the-shelf" galley der bak. Skulle man ha en mindre galley, eller ha den helt bort, måtte det spesialbestilles.

Det er riktig at det kommer inn et knippe brukte 737-700/800 som skal leases (om jeg ikke husker feil så er det fra GECAS), som en erstatning for 737Classic og MD80. Håper åp kunne levre mere detaljer om dette snart. Dette er det jeg vil kalle en "stop-gap", ettersom vi alle går og venter på en helt ny generasjon fly, og det er dumt å kjøpe inn en haug med 737 eller A320 (selv om det er neo) nå, når noe nytt burde kunne være i drift innen 2020.

Back