Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!
Som nævnt er der truffet beslutning om vores hubs i Oslo og Stockholm om en enhedsflåde af 737NG. De gamle, slidte Braathen 737 Classics bliver udfaset. De sidste få MDere i Stockholm bliver, når flere 737NG introduceres i flåden, sendt til basen i CPH (der er allerede nogle stykker, der er overført til CPH) og nu afventer vi, hvad der skal ske med flåden (altså MD80) i CPH. Der skulle komme information engang i april i år.
Mit inderlige håb er, at SAS de næste tre-fire år leaser ind en række 320CL og derefter erstatter løbende med 320NEO (320 og 321), når den kommer på markedet. Endvidere ville der også være en god synergi med langruteflåden, 330 og 340, der på sigt kunne erstattes af 350-900, som har en passende størrelse til det skandinaviske marked.
Al snakken om en DECIDERET enhedsflåde (737) hænger nok ikke helt sammen for et selskab som SAS. Selvom SAS igen er ét selskab, er der jo stadig de tre hubs i Oslo, Stockholm og København og hver base skal stadig have en konkurrencedygtig omkostningsplatform. Derfor ville det fx for CPH reducere omkostningerne (kabine/piloter/omskolinger/kvalifikationer/fleksibilitet/reservedele/technical) kun at have 320 og 330/350. Ligeledes en uniform flåde af 737 i OSL og ARN, hvor MD80 udfases og Fokker 50 nu er borte. Ledelsen har meldt ud, at vi skal reducere fra det nuværende antal flytyper til bare fire. Det kunne jo være:
CPH: Airbus 320/350 samt CRJ900
OSL: Boeing 737NG
ARN: Boeing 737NG
Airbus 350eren kommer på markedet ca. et par år inden, at SAS skal erstatte 340. En blanding af 330/350 kunne måske komme på tale, da vores piloter uden problemer ville kunne flyve begge typer. Og så ville SAS undgå at være launch customer, hvilket vi vist har lidt dårlige erfaringer med

. Når man kigger tilbage, mener jeg, at Airbus 330/340 har været det mest fornuftige valg nogensinde, når det kommer til SAS´ langruteflåde. 777 er for stor til SAS og 787 for lille.
Boeing 737 er jo, når alt kommer til alt, et meget gammeldags fly. Selv når det er "peppet" op med Sky Interior, er det stadig en gammel frame, samme oldnordiske døre og slides og cockpit. Sygefraværet for piloter på 737 er en del højere end på 320, hvilket nok hænger sammen med arbejdsmiljøet. Derfor kunne det i fremtiden - hvis SAS satser på Airbus i CPH - ende med en total udskiftning til Airbus i hele SAS. (Det ville være en fantastisk udvikling for vore kollegaer i Oslo og Stockholm, da jeg mener, at Airbus altid har været overlegen ifht. Boeing). Fx har -600eren heller aldrig været nogen større økonomisk succes i SAS. For få sæder til næsten samme omkostninger som -700. Men altså, det er mange år fremefter og mange ting kan ske (opkøb, fusion, nye flytyper på markedet etc.).
Omkring vores CRJ900, så er jeg ikke sikker på, at den vil pensioneres i SAS. Den har vist sig at være ret dyr og så var det jo en form for "nødløsning", da alle Q400 måtte groundes. Jeg kunne forestille mig, at man måske ville satse mere på sub carriers (fx QI) til at flyve den helt korte produktion (indenrigs, tyndtbelagte intrascan ruter samt buffer flights) for SAS - lidt ligesom vi ser det hos Lufthansa Regional. Et andet scenarie kunne være, at Widerøe får en base i CPH og bruger deres omkostningsvenlige Q400NG fly på ruter til AAR, AAL, HAM, POZ, WAW, KRS og andre ruter af samme kaliber og simpelthen flyver på vegne af SAS. De er allerede en del af SAS Group.
Det er altid spændende at følge med i flådeudvikling - og især, når det er ens fysiske arbejdsplads, det drejer sig om. Dog tror jeg, at reduceringen af flytyper i SAS er det helt rigtige at gøre (og skulle nok være gjort for længe siden)