Hadde du ikke vært fra et EU/EØS land så hadde immigrasjonen i UK vært litt mer tungvindt da du blant annet må fylle ut en immigrasjonskort og ikke bare vist passet
Nå husker jeg ikke helt hva som står der....
Det her har absolutt ingenting med sure mennesker å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være likebehandling. .........................................Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig.
Man maa se litt paa hva som er praktisk ogsaa. USA er tross alt litt mer eksponert enn Norge naar det gjelder sikkerhetsspoersmaal ....
Det ser jeg egentlig på som en selvfølge. Så nært forhold som Europa har til USA så burde også folk på begge sider behandles likt. Men kan i det hele tatt lure på om ikke det er alt for lett å komme seg inn i EU. Jeg husker meget godt diskusjonen fra den gang EU diskuterte det som ble Schengen-avtalen. Det som ble sagt da var at forutsetningen for bortfall av den faste grensekontrollen inad i EU ville være en mye strengere kontroll ved ytergrensene. Det har jeg ikke lagt merke til!
Det her har absolutt ingenting med sure mennesker å gjøre. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være likebehandling.
At USA er noe mer paranoide enn europeiske land er ingen god unnskyldning. Om det faktisk er slik at amerikanere behandles likt i Europa som europeere behandles ved ankomst i USA så er min målsetting oppnådd, og min kommentar overflødig.
Jeg mener da bestemt å ha gått gjennom norsk passkontroll, vist baksida på passet og mumlet "norsk". Strengt tatt tror jeg ikke det gjorde at spesielt mange flere uønskede personer kom inn i Norge, men at kontrollen er strengere nå, synes jeg er hevet over enhver tvil.
Det er ikke likebehandling ved ankommst Europa heller, inntil min kone fikk sitt Italienske Pass, maatte vi stille i forskjellige koeer og som regel tok det henne 10-15 minutter lengre aa komme igjennom. Dette var i hovedsak CDG, men ogsaa mange ganger paa LHR, AMS, FRA og OSL.
Men det er vel heller ikke likebehandling inn til USA? Jeg har blitt vinket forbi en laaang kø med all verdens nasjonaliteter ved ankomst i USA/JFK. Jeg mener bare at man i prinsippet skal ha samme behandling/visumkrav/etc. om man reiser den ene som den andre veien.
Som gustavf nevner så var kontrollen mindre streng før i tiden i f.eks. Norge, uten at det er mye som tyder på at flere uønskede elementer kom til Norge. Hva gjelder USA så tror jeg det er utopi å tro at med den kontrollen man har så stopper det folk som virkelig vil inn i USA og utføre terrorvirksomhet. Spørsmålet er da om hva hensikten med dette egentlig er. Å registere hvem som kommer til landet er greit nok, og man kan sikkert kryssjekke dette med lister over kjente terrorister. Men hvem tror Osama Bin Laden reiser under sitt eget navn om han skulle ta turen til the US of A? Han ville sikkert heller ikke svart at han tenker å utføre terrordåder, eller at han er dømt for forbrytelser mot menneskeheten (eller hva det nå var det stod...). Ei heller at han er dømt for spionasje osv. Jeg bare lurer på hva man tror man lærer av denne typen registreringer.
Er enig i mye av det du skriver, og tror ikke man laerer mye av det som registreres....men som Norsk Stasborger med Norsk Pass stiller du i en egen gruppe i og med at USA og Norge har undertegnet Visa Waiver....derfor ble du vinket forbi.....
Men hvis du ikke saa Norsk ut...ja da var det andre boller og skikkelig forskjellsbehandling, det fikk en kollega av Andreas og jeg merke....Han var foedt i Norge av Spanske foreldre, og ser veldig "spansk" ut....Passkontrolloeren insisterte aa snakke Engelsk med Jose' og "tilboed" utvisning til London - noe som var ekstra merkelig siden Jose' kom fra Stockholm(Det skal legges til at kontrolloeren som "fanget" uoenskede ogsaa som regel ble beloennet i form av et Eskorte Oppdrag til hjemlandet...) Uansett Jose' synes dette var ganske artig, men etterhvert ble han lei og dro frem ID kortet fra flyplassen og gikk gjennom den ansatte slusen.....
Visa Waiver programmet ble vel undertegnet foerste gang tidlig paa 90 tallet....
TOS: For alt du vet, kjørte de en ekstra stikkprøve-kontroll på dere, og dere ble vinket frem av den årsaken.![]()
Visa Waiver programmet ble vel undertegnet foerste gang tidlig paa 90 tallet....
Sånn var det før i tiden, og det var selvsagt litt herk.
Og som nevnt: Jeg har ikke noe å utsette på immigrasjonen i US heller. Jeg vil bare ha like regler (og som nevnt, det kan være at reglene er nokså like og jeg ikke er godt nok orientert).
Nå tenkte ikke jeg primært på Norge, men på f.eks. hele Schengen. Norge er nok ikke så utsatt som USA, men UK er nok ikke så lite utsatt. Frankrike har slitt med nordafrikanske ekstremister, og Spania har hatt sine hendelser. Jeg tror vel at mange i Europa føler at USA har blitt litt vel paraniode.
Men det er vel heller ikke likebehandling inn til USA? Jeg har blitt vinket forbi en laaang kø med all verdens nasjonaliteter ved ankomst i USA/JFK. Jeg mener bare at man i prinsippet skal ha samme behandling/visumkrav/etc. om man reiser den ene som den andre veien.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.