• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mystisk luke på 737-800

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Mystisk luke på 737-800

Man kommer over små og store mysterier. Er det noen som vet hva som skjuler seg bak luken på "kabindeleren" på 737-800? Sminkespeil?

attachment.php
 

Attachments

  • luke.jpg
    luke.jpg
    31.3 KB · Views: 1,758
Re: Mystisk luke på 737-800

Jeg vet ikke, de dividerne er i vidt forskjellige utforminger. Men jeg kan gjette at det skjuler låsemekanismen.
 
Re: Mystisk luke på 737-800

Hvis jeg ikke er helt på jordet er det en liten hendel bak der som brukes til å løsne låsen for divideren når den skal flyttes, i tillegg til festet ytterst ved veggen.
Veldig likt opplegget vi hadde i -705'ene. Jeg vet ikke om de fremdeles har divider?
 
Re: Mystisk luke på 737-800

Takk, når man ser hvor luken er plassert høres det veldig riktig ut.

Som veldig nysgjerrig hadde det vært morsom om noen hadde bilde av hvordan det ser ut bak luken. :cool:
 
Re: Mystisk luke på 737-800

Takk, når man ser hvor luken er plassert høres det veldig riktig ut.

Som veldig nysgjerrig hadde det vært morsom om noen hadde bilde av hvordan det ser ut bak luken. :cool:

Du kan jo åpne luka og se hva som skjer ;)
 
Re: Mystisk luke på 737-800

Har ikke noe bilde, men som groundhandler for KL flytter jeg gardina under turnarounds.
Kort fortalt så er det et rødlakkert håndtak som ligner på nødbremsen på et tog, som man kan dra ut og skyve til høyre/venstre (alt ettersom hvilken side du skal flytte).

Gamle 738er har denne mekanismen...de kan være litt kinkige å få i lås igjen, men da kan man f.eks bruke en skje for å få litt ekstra moment for å få den i lås.
Nye 737-700/800 har bare et vrihåndtak på hver side istedenfor den litt mer avanserte løsningen som er avbildet.
 
Back
Top