Motorproblemene fortsetter for P&W

Wizzair regner med de må redusere kapasiteten med 10% på grunn av dette, og er vel fort noe som gjelder alle med disse motorene?

https://twitter.com/ByERussell/status/1701228564949991711/photo/1

F5v6V9JWkAADMNb
 
Lufthansa regner de gjennom 2024 vil i ha gjennomsnitt 20 A320/A321neo parkert på grunn av motorer som må fikses.

Den gode nyheten for selskapene oppe i dette, er at dette kombinert med forsinkede flyleveranser fra både Airbus og Boeing, signifikant reduserer noen mulighet for overkapasitet i det europeiske markedet neste år.
 
Air New Zealand regner med å ha 4 av 17 NEOer parkert de neste 2 årene på grunn av motorproblemene, og har nå måttet kutte ruten til både Seoul og Hobart til sommeren
 
Siste nummer av månedsmagasinet Flight International har en lengre artikkel om problemene til P&W. Det blir verre fordi P&W utvider antall motorer som må "off wing" og inn til rep. og modifikasjoner.
RTX som er majoritets eier i P&W forventer at det i perioden 2024-2026 til enhver tid vil være gjennomsnittlig 350 A320Neo satt på bakken i påvente av PW1100G motorer som skal fikses.
RTX har tatt en avsetning på 3,5 milliarder USD i tredje kvartals resultater som følge av problemene.
MTU som også er medeier opplyser at de vil tape 1 milliard Euro dette finansåret som følge av motorproblemene.
Erstatnings kravene er ii ferd med å hope seg opp.
Problemene dreier seg om produksjonsmetode for høytrykk turbin og kompressor bladene.
 
Lufthansa regner de gjennom 2024 vil i ha gjennomsnitt 20 A320/A321neo parkert på grunn av motorer som må fikses.

Det er vel høyst sannsynlig effekten her er at Lufthansa kommende sommer nå kutter programmet på europeiske ruter i FRA med over 10%, og MUC med over 6%, sammenlignet med hva som var planlagt i fjor høst.

https://www.aeroroutes.com/eng/240122-lhenns24eu


Lufthansa last week filed schedule update to its planned European operations for Northern summer 2024 season. Based on schedule comparison 17DEC23 (minor revised default schedule) vs 21JAN24, Lufthansa and Air Dolomiti schedules approximate 10.6% reductions for European one-way departures from Frankfurt, 6.5% from Munich, for entire season
 
Wizzair regner med de må redusere kapasiteten med 10% på grunn av dette, og er vel fort noe som gjelder alle med disse motorene?

Ser nesten ut som det blir mer, når de nå melder at 40 av 200 fly, stort sett vil være parkert i 2024
 
Swiss regner med å slite med problemer med sine P&W motorer frem til 2026, og Vietnam Airlines meldte denne uken opptil 20% av flåten må parkers i påvendte av motorene skal fikses.
 
Selv om man trekker fra vanlig vedlikehold og konkurser, så er det mange maskiner som nå står parkert. Og det øker.

https://aviationweek.com/mro/aircra...continue-rise-latest-faa-mandate-takes-effect

Operators had about 670 PW1000G-powered aircraft on the ground at the beginning of April, up from 625 on March 1 and 580 on Feb. 1. Not all idled aircraft are sidelined due to the engine checks that target parts made with possibly contaminated powder metal (PM). Some are undergoing durability upgrades that predate the PM inspections. Others, such as 49 aircraft from insolvent Go Air that have been in storage for nearly a year, are grounded for operator-related reasons.

Et annen ting er at både United og JetBlue nå har opplevd motorproblemer på helt nyleverte fly. Disse skulle vel ikke ha de opprinnelige problemene, så gjenstår å se om det bare var tilfeldigheter. Eller om noe nytt har dukket opp.
 
Et annen ting er at både United og JetBlue nå har opplevd motorproblemer på helt nyleverte fly. Disse skulle vel ikke ha de opprinnelige problemene, så gjenstår å se om det bare var tilfeldigheter. Eller om noe nytt har dukket opp.

Eller ikke?

https://twitter.com/jonostrower/status/1776620516985696299

“Supply-chain lead times mean that parts with suspected [powder metal] issues made before November 2021 were still flowing into new engines on Pratt’s assembly line until late 2023.”
 
Wizz Air skal «hente» tilbake 2 A320ceo som de tidligere leverte tilbake til uteleier,
første tilbake er HA-LWE som har vært hos SmartLynx i mellomtida - trolig også gamle Ha-LWC.
 
Er det noen som fremdeles velger P&W motorer på de nye flyene sine, eller går alle for CFM eller annet nå?

Icelandair bestilte nylig med P&W.

Slik jeg forstår det er ikke utfordringen primært at flymotorene nå i dag leveres med feil, men det opptil ganske nylig har blitt gjort. Slik at det er veldig mange motorer som må retters. Og hver tar lang tid.
 
Muligens er dette noe som passer i en egen traad, GE har ogsaa meget meget store leveranse problemer, saa langt i 2024 har Boeing kun levert 1 777 F - det staar 11 «seilfly» paa Everett som ikke kan leveres (og ikke gi Boeing inntekter de absolutt trenger) fordi GE ikke kan levere Motorer.

Og selvom 777-9 har mye store forsinkelser som Boeing er skyld i, saa er det naa 30 ferdige 777-9 som mangler motorer. GE klarer ikke aa levere, litt skremmende da fly motor delen av GE var den divisjonen som brakte inntekter…
 
Wizz Air skal «hente» tilbake 2 A320ceo som de tidligere leverte tilbake til uteleier,
første tilbake er HA-LWE som har vært hos SmartLynx i mellomtida - trolig også gamle Ha-LWC.

I tillegg har de kjøpt 1 A321 fra Anadolujet + 1 A320
Utenom SkyUp som de leier 3 stk B738 fra.
Gitt at Google klarte å oversette rett
 
Back
Top