Re: Mot slutten for billetter uten håndbagasje i EU?
Jeg flyr 99% i jobbsammenheng og sjekker nesten alltid inn bagasjen. Noen få unntak med dagsmøter i Bergen/Oslo eller der hvor det bare 1 overnatting. På long-haul flyr jeg utelukkende biz, noe det skal en del til for å bli lei av. Når det gjelder domestic i Europa og N.A. begynner jeg å bli møkk lei. Stappfulle fly, kortere og kortere seteavstand, tynnere og tynnere polstring, seterygger som snart luter fremover, nakkestøtter laget for kortvokste med deformert nakke, og den evinnelige kampen under hver eneste boarding der det kjempes om å få plassert de hersens altforstore koffertene i tillegg til den bærbare hunden og den enorme vesken fra Michael Kors. Har ikke tall på hvor mange knock-outs jeg har fått fordi en idiot går ned midtgangen med sekken på ryggen, som en førsteklassing på vei til skolen, og snur seg for å fortelle dama hvor de sitter.
Standardkofferter med garantert stueplass i egen overhead høres ut som en god ide, nesten uansett, men vi er på vei til et regime hvor det eneste som er dårligere enn flyseter er slike blanke plastseter med pålimt filt som man finner i bybusser.
Spørsmålet er da, trenger vi disse light-billettene som søker å «emulere» billige togbilletter for type studenter som skal hjem noen dager, eller er det bedre for «alle» om man heller øker prisene med f.eks. 10% og fjerner 10% av setene?
Jeg sliter litt med å se hva disse billigbillettene egentlig tilfører bransjen. Reduserer man tettheten, og med den antall pax/vekt, så bør det gi positive utslag over hele linja, kanskje bortsett fra servering, tax-free og den slags.
Klart, med færre passasjerer så vil det komme et punkt der dagens hyller fint takler normale variasjoner av carryons.