Morsomt Scanair-minne

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs da jeg ikke ver moden nok for min flyinteresse på den tida.

Var ikke noe av problemet med FBU at rullebanen var for kort slik at store fly som landet greit kunne ha problemer med å lette?

Mener å ha hørt en historie gjennom fatter'n (om den er sann veit jeg ikke) at det en gang var en 747 som måtte dra med lite fuel og last for å i det hele tatt kunne lette.

Som sagt mulig jeg her tar helt feil.
 
Rullebanen paa FBU var 2200m - og det kunne foere til vektreduksjoner for alle typer fly hvis forholdene var daarlige ..
2200m er dog snaut for 747 uansett .. Tower gikk stort sett via Shannon hvis den ikke avgangen var delt med ARN. Da gikk den dit.
DC-10 til New York (SAS) gikk under optimale vaerforhold .. men uten frakt. SAS opererte aldri 747 paa FBU men hadde vel en touch-and-go da den ble levert.
 
Utrolig kjekt å se bilder fra gamle FBU! Dette vil vi gjerne se mer av.

jy
 
Back
Top