• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Morsomt å reise i går....

SK384

ScanFlyer Dusty
Medlem
Morsomt å reise i går....

Var på en liten dagstur til Narvik i går. Det ble jo festlig tur...........

Hadde planlagt det slik at jeg kunne reise fra Alta på morningen og derfra til Evenes. Sent på kvelden dagen før oppdaget jeg at det ikke gikk flybuss til det flyet inn til Narvik. Det var ikke helt bra, da jeg hadde litt knapp tid i forhold til det jeg skulle nå. (sensurering av muntlig eksamen). Tenkte jeg skulle prøve å få haik inn til Narvik, men WF løste det problemet ved at flyet ble så pass forsinket at det passet med neste flybuss, og eksamen ble utsatt en time. Noe returflight passet selvsagt ikke så jeg måtte sitte på med faglærer til Tromsø og ta BU465 derfra. Kom til Langnes i 21 tiden og eneste flyet som ikke var forsinket var dette. Gleden var imidlertid kortvarig, for like etter jeg kom til terminalen kom det opp ny tid 00.15. Men vi kom nå oss frem til Alta etterhvert og var hjemme i 01.30 tiden.

Det stod en gjeng å ventet på å reise til Oslo samtidig. De fikk en lite hyggelig overraskelse over høytaleren. De skulle med BU466 og ny tid var annonsert til 23.25. Som vanlig i Nordnorge så stiller folk seg i kø i god tid og gjerne før maskinen har kommet inn, hvilket var tilfelle denne gang også, For når avgangstid nærmet seg var det lang kø foran gaten. (Ikke noe fly ved gaten selvsagt) Da kom det beskjed over høytaleren om at flyet ble forsinket. Det var ennå ikke gått fra Oslo og skulle innom deice også før det kunne lette ! Tror det flyet til slutt landet i Tromsø i 01.30 tiden og returen landet i Oslo 04.00 i natt.

Replying to Topic 'Morsomt å reise i går....'

[
[]BU466 []17NOV04[] [ ALT
[
[ 735 BU735 LNBRD
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1
[ 18NOV TOS OSL 2120 2310 0210 0221 0356 0400 RA:290
[
[ RA - AIRCRAFT ROTATION, LATE ARRIVAL OF AIRCRAFT FROM ANOTHER FLIGHT
[

syntes at denne ventetida var litt drøy:

[
[]BU463 []17NOV04[] [ ALT
[
[ 735 BU735 LNBRD
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 17NOV OSL TOS 1755 1945 2110 0000 0135 0139 SG:185 WI: 10
[
[ SG - SCHEDULED GROUND TIME LESS THAN DECLARED MINIMUM GROUND TIME
[ WI - DE-ICING AND DE-SNOWING OF AIRCRAFT (NOT FOR EQUIPM. U/S)
[

Sitte i flyet i tre timer??? ojojoj.... og ikke ble det vel servert noe mat heller, kan jeg tenke meg.... glad jeg ikke var på det flyet...

Like stort kaos på OSL i går kveld. Kom fra GVA og oppdaget at det ikke var hotellrom å oppdrive og så til min glede at SK1378 til TRD som skulle ha gått 2205 var forsinket til 2235.. Løp avgårde og fikk gå ombord ca 23.
Men, der ble vi sittende .. leenge. ca ved midnatt kom det en hel haug med pax fra flyet som skulle ha gått kl 2020. Dette ble kansellert bl.a fordi pushback traktoren ikke klarte å pushe den fra gate pga glatt føre. Da alle pax endelig var ombord kom en lystig kaptein med tette oppdateringer på situasjonen. Vi avventet Pushback da vi var nummer 15 i køen for de-icing. Først litt etter midnatt rullet vi og taxet mot de-icing. Da hadde en del sure østlendinger allerede begynt å klage høylydt på forb. SAS og dårlig service, ingen mat og at de neste gang ihvertfall skulle fly Norwegian... Da var det purseren kom på høytaleren og sa at det bl.a stod et Norwegian fly 3 plasse bak oss i de ice kø. Utrolig at folk gidder å bli så sure, grinete og opphissede for en værbetinget forsinkelse.
Da vi var nesten framme ved de ice fikk vi nok en utsettelse. Det var tomt for avisingsveske, slik at vi måtte taxe til andre enden av OSL for å få spylt vingene der. Avgårde vi rullet, med en fortsatt munter kaptein som holdt humør og mot oppe etter beste evne. Så kom nattens høydepunkt.. Flyet som stod foran oss i køen og skulle til SVG hadde cockpitcrew som gikk ut på arbeidstid. Crewkontoret hadde tydeligvis god oversikt, da 2 andre piloter som satt ombord som passiv crew på vei til TRD, ble bedt om å gå av og overta flyet som skulle til SVG. Litt armer og bein rundt dette, men det kom en stigebil slik at de kunne gå av og vi mistet ikke plassen i køen. ca 0200 tok vi av og landet ikke før 0252!!! på TRD. Lang reise, og spesielt for de som var ombord i det andre flyet ved 20 tiden..

[

Originally posted by Farmer
Da var det purseren kom på høytaleren og sa at det bl.a stod et Norwegian fly 3 plasse bak oss i de ice kø.

Tåpelig :wow: Ser at siste Norwegian-fly tok av 00:29, en god del stund før dere...

Originally posted by NB

Originally posted by Farmer
Da var det purseren kom på høytaleren og sa at det bl.a stod et Norwegian fly 3 plasse bak oss i de ice kø.

Tåpelig :wow: Ser at siste Norwegian-fly tok av 00:29, en god del stund før dere...

Kanskje de bare framdaterte tidspunktet og plasseringen til Norwegian-flyet i ren SAS-stil:spin:

...og ja dette var ironi...også....

Lurer på hvordan fruen viste hvem som står hvor i køen...:sarc
Men spiller ingen rolle det, alle måtte vente på sin tur uansett.
Men forresten så blir vel SAS de-iced av sine egne mens DY bruker Nordic Aero?

Siste flyet som vi hadde i lufta i går var Basiq Air (01:48) som hadde vært innom SVG for å fuele litt.
Ellers så har jeg egentlig ikke vært bort i sure passasjerer, bortsett fra en. Han var så forbandet av den dårlige servicen han hadde fått av BA de siste dagene at han bare måtte kjefte på noen. Men det ente med at jeg fikk kompliment fordi han mente jeg tok det så bra...! En litt snodig opplevelse.

Laurenz

"Arm slides - cross check - report - and stand by for bullshit!"

Originally posted by tosfreight

Sitte i flyet i tre timer??? ojojoj.... og ikke ble det vel servert noe mat heller, kan jeg tenke meg.... glad jeg ikke var på det flyet...

I går hørte om en som hadde sittet i flyet i fire(!) timer på Gardermoen, på vei til Bodø, mens flyet sto i kø for å ta av.

Back