MOL forbannet igjen! :)

Jeg var sket ikke klar over at man selv kan bestemme om man vil betale skat.

Det tror jeg da lige jeg vil tage en snak med Skatteverket om ;)
 
Jeg synes kanskje at det kunne vært på tide at EU/EØS landene laget en felles skatteavtale for lufartsselskap. Noe som kunne vært med å gjøre det klart å tydlig hva som er lov og hva som ikke er lov. Da ville alle selskapene kunne spille på like vilkår. Føler at FR utnytter det at ingen gidder å forfølge dem rettslig, og at de forskjellige landene har litt forskjellig regelverk/tolkning.
 
Kjære Ligningskontor/ Skatt Sør

Jeg sier herved opp mitt abonnement hos dere, og meddeler at jeg for fremtiden ikke vil ha noe mer med dere å gjøre.

Mvh
Mr Bizflyer (:colgate:)
 
Jeg synes kanskje at det kunne vært på tide at EU/EØS landene laget en felles skatteavtale for lufartsselskap. Noe som kunne vært med å gjøre det klart å tydlig hva som er lov og hva som ikke er lov. Da ville alle selskapene kunne spille på like vilkår. Føler at FR utnytter det at ingen gidder å forfølge dem rettslig, og at de forskjellige landene har litt forskjellig regelverk/tolkning.

Det næste bliver vel harmonisering af person- og firmaskat. Eller harmonisering af lønforhold. Er det en glidebane, vi ønsker?
 
Jeg synes kanskje at det kunne vært på tide at EU/EØS landene laget en felles skatteavtale for lufartsselskap. Noe som kunne vært med å gjøre det klart å tydlig hva som er lov og hva som ikke er lov. Da ville alle selskapene kunne spille på like vilkår. Føler at FR utnytter det at ingen gidder å forfølge dem rettslig, og at de forskjellige landene har litt forskjellig regelverk/tolkning.

Tror dette er rett vei å gå:thumbup:
 
Uten en felles europeisk skatteavtale på dette, så vil jo alltids flyselskapene søke seg til det landet der skattebetingelsene er best, og håndheves dårligst, som base. Eller land der veien til makten er kort, og man kan påvirke lovgiverne til å gi deg gode skattebetingelser.
 
La bare MOL rase fra seg. Dersom RYR forlater Norge med bakgrunn i at de ikke ønsker å følge reglene som gjelder mht. skatt (litt avhengig av konklusjonen til skatt øst, og evt. dommstolen), så er ikke det et stort tap. Følg gjeldende regler, eller forsvinn. Enkelt og greit. Med eller uten RYR er prisen på flybiletter (aka. "billigbiletter") stadig overkommelig for de aller fleste, selv om antall sydenturer muligens må kuttes fra 10 til 7 per år... :p
 
Det næste bliver vel harmonisering af person- og firmaskat. Eller harmonisering af lønforhold. Er det en glidebane, vi ønsker?

Jeg tror faktisk ikke at man trenger å gå så langt. Men at det blir klinkeneklart, hvor selskaper og personer skal skatte. F.eks regler som definerer hvor man er stasjonert, og hvem man da skal betale skatt til. Tror man kommer langt, bare ved å klargjøre reglene og ha de like. Skattesatsene vil fortsatt kunne være uklare.
 
Re: Ryanair truer med å trekke seg ut av Norge

... Here we go in Norway... Ak ja - nu begynder hele skatte-racet også deroppe. Held og lykke.
 
Der er faktisk overvejelser om en aftale om et fælles beskatningsgrundlag for virksomheder i EU, netop for at gøre reglerne enklere. Dog vil skatteprocenten kunne variere fra land til land. Om det bliver til noget er så en anden debat.
 
Jeg synes kanskje at det kunne vært på tide at EU/EØS landene laget en felles skatteavtale for lufartsselskap. Noe som kunne vært med å gjøre det klart å tydlig hva som er lov og hva som ikke er lov. Da ville alle selskapene kunne spille på like vilkår. Føler at FR utnytter det at ingen gidder å forfølge dem rettslig, og at de forskjellige landene har litt forskjellig regelverk/tolkning.

Tror også dette er veien å gå selv om vi også da kommer til å oppleve en konkurranseutglidning i form av arbeidskraft i fra Asia.

Ellers tror jeg ikke dette bør oppfattes som annet enn vanlig MOL sirkus, noe jeg tror Skatteetaten bare drar på smilebåndet av.
Dessuten er det vel så at Rygge sliter fortsatt med lønnsomheten, hvilket skulle tilsi at MOL her bare maler sin egen kake uten å tilføre nok til en fornuftig og lønnsom drift for Rygge.

Når det er sagt syns jeg generelt at Rygge gjør en heller elendig jobb i å markedsføre seg og tilrettelegge forholdene best mulig for mer trafikk. Ut utfordring til dere der Øst om dere skal konkurrere med GEN. En helt annen innsats må til! Men det får bli en annen tråd.
 
Last edited:
Re: Ryanair truer med å trekke seg ut av Norge

... Here we go in Norway... Ak ja - nu begynder hele skatte-racet også deroppe. Held og lykke.

Beundrer han egentelig for hans mot... han må da ha en utrolig energi som makter holde på slik... i land etter land.
 
Re: Ryanair truer med å trekke seg ut av Norge

Det er ikke mye som hadde gledet meg mer enn om Ryanair velger å trekke seg ut av Norge. Maken til arrogante holdninger er det heldigvis ingen andre flyselskaper som oppviser.
 
Her tror jeg kanskje det er på sin plass å understreke at det ikke er slik at FR og deres ansatte ikke vil betale skatt, men hvor de skal betale skatten. For "vanlige" arbeidere på landjorda så har man ikke muligheter til å velge. Hvovidt det er en slik mulighet for flygende personell vet jeg ikke, men registrerer at FR og andre mener sitt om det. De har nok ganske sikkert innhentet juridiske betenkninger om dette, så vi får se hvordan undersøkelsene til Skatt Øst går. Saken er nok neppe helt uten juridiske gråsoner som kan benyttes.
 
ER det ikke et spørgsmål at få Irland til at ændre deres skatteregler...så den måde FR gør tingene på ikke er mulig ???
Lad dem bare forlade Norge og lad så Norwegian eller EasyJet tage over
Hilsen Ole
 
Back
Top