Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)
Det som gjør brannteorien svak er jo at flyet har blitt observert av den passerende satellitten over det Indiske hav flere timer etterpå.
Da lurer jeg på: er denne satelittobservasjonen veldig sikker? Ikke mht at området er stort og plasseringen er ekstremt usikker, men bare at det med sikkerhet kan sies at maskinen faktisk fortsatt fløy og var der, et eller annet sted?
Observasjonene fra INMARSAT er basert på at de har mottatt et gyldig signal (men ingen data, siden MH ikke abonnerte på denne tjenesten). Ut i fra det vet man at det var senderen til MH370, men på grunn av at man ikke har andre satelitter å traingluere signalet med, så vet man bare hvor mange grader ut fra antennen på satelitten signalet kom i fra. Derav disse buene som går nordvest og sørvest.
Man vet ikke hvor langt langs disse buene signalet har kommet fra, siden man bare har èn kilde. Så langt jeg har lest kan man ikke si noe om hvor spredt på disse buene signalene er kommet fra, om de alle er kommet fra samme punkt eller om de er jevnt spredd utover. Alt man vet er at det kom data i 7 timer etter at flyet mistet kontakten på grensen mellom Malaysia og Vietnam.
Derfor er det også litt misvisende disse sirklene som viser hvor langt flyet har gått med maximum og minimum mulig fart; flyet kan i teorien ha sirklet i 7 timer med maks hastighet og ikke kommet seg av flekken, eller det kan ha kommet seg veldig langt unna.
Ha i bakhodet når man leser det som kommer ut:
a) pressen gjør ofte en genial jobb med å misrepresentere data og fremstille det langt mer dramatisk enn det er.
b) ikke les mer inn i det som sies enn det de faktisk sier. Mange tillegger disse utsagnene sammenhenger som faktisk ikke er der.
c) Forsøk å skille mellom hva de tror, hva de mener er sannsynlig og hva man har helt håndfaste data. I den siste kategorien har man bare enda det enkle faktum at de ikke landet i Beijing når de skulle. Så godt som alt annet som er kommet ut er ikke 100% håndfaste data.
d) det er mye under veis som har blitt endret i ettertid, så hva som sies gjør at hva som er "gjeldende fakta" er et flytende begrep.
e) aller viktigst i denne sammenhengen: husk at det tydelig er en god dose politikk i denne saken; med mindre de plutselig finner flyet rett i nærheten av hvor det mistet kontakten, så vil det være ett eller flere land som sitter med betydelig egg på fjeset politisk sett med tanke på mangel av kontroll av sine respektive luftrom, så det er ikke sikkert at all informasjon kommer ut med en gang, og ei heller at det som kommer ut er rett eller komplett (se over).
-A