Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

<mod>
Andre gang: Da holder vi denne tråden relatert til status rundt saken. Om man ønsker å diskutere andre generelle eller spesielle ting rundt fly så kan man lage egen tråd. (Politikk og religion hører som vanlig hjemme andre steder)

Diskusjon om å montere GPS-tracker og annet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124220
</mod>
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hæ? Så vidt jeg vet så er det frukt. Ikke akkurat noe å kapre et fly for det vel.

Man kan vel i så fall konkludere med at flyet ikke er kapret pga lasten.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Intervju med norsk pilot på 21 nyhetene @tv2 straks.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Intervju med norsk pilot på 21 nyhetene @tv2 straks.

Nils Einar Halleraker, flykaptein, SAS: - Det er et stort mysterium. Hvis flyet har landet på en flyplass er det lite trolig at man har klart å holde det hemmelig, med flere hundre mennesker om bord, kommenterer han.

Halleraker erkjenner at man ikke forstår hva som kan ha skjedd, og at det således bare blir spekulasjoner. - Vi vet ikke mer enn resten av folket hva som har skjedd, tilstår han.

Så det man vet er at man lite vet.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvis det er noen som kapret flyet for å få attention om saken sin så hadde vi hørt om det for lengst.


Det høres sannsynlig ut. Men for å spekulere videre, så kan det være at man venter av en eller annen grunn. Det kan være noe symbolsk, det er jo en annen man antar har blitt begravet i Det Indiske Hav. Og på den andre siden, Xinjiang har en enorm ørken som nok kan gjøres om til en rullebane på relativt kort tid - men man ville tro at slik aktivitet ville kineserne for lengst fanget opp. Hele saken er basert på halmstråd, så før man finner flyet er dets vel trygt å si at man ikke vet noe som helst.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det som gjør brannteorien svak er jo at flyet har blitt observert av den passerende satellitten over det Indiske hav flere timer etterpå.
Da lurer jeg på: er denne satelittobservasjonen veldig sikker? Ikke mht at området er stort og plasseringen er ekstremt usikker, men bare at det med sikkerhet kan sies at maskinen faktisk fortsatt fløy og var der, et eller annet sted?

Observasjonene fra INMARSAT er basert på at de har mottatt et gyldig signal (men ingen data, siden MH ikke abonnerte på denne tjenesten). Ut i fra det vet man at det var senderen til MH370, men på grunn av at man ikke har andre satelitter å traingluere signalet med, så vet man bare hvor mange grader ut fra antennen på satelitten signalet kom i fra. Derav disse buene som går nordvest og sørvest.

Man vet ikke hvor langt langs disse buene signalet har kommet fra, siden man bare har èn kilde. Så langt jeg har lest kan man ikke si noe om hvor spredt på disse buene signalene er kommet fra, om de alle er kommet fra samme punkt eller om de er jevnt spredd utover. Alt man vet er at det kom data i 7 timer etter at flyet mistet kontakten på grensen mellom Malaysia og Vietnam.

Derfor er det også litt misvisende disse sirklene som viser hvor langt flyet har gått med maximum og minimum mulig fart; flyet kan i teorien ha sirklet i 7 timer med maks hastighet og ikke kommet seg av flekken, eller det kan ha kommet seg veldig langt unna.

Ha i bakhodet når man leser det som kommer ut:

a) pressen gjør ofte en genial jobb med å misrepresentere data og fremstille det langt mer dramatisk enn det er.

b) ikke les mer inn i det som sies enn det de faktisk sier. Mange tillegger disse utsagnene sammenhenger som faktisk ikke er der.

c) Forsøk å skille mellom hva de tror, hva de mener er sannsynlig og hva man har helt håndfaste data. I den siste kategorien har man bare enda det enkle faktum at de ikke landet i Beijing når de skulle. Så godt som alt annet som er kommet ut er ikke 100% håndfaste data.

d) det er mye under veis som har blitt endret i ettertid, så hva som sies gjør at hva som er "gjeldende fakta" er et flytende begrep.

e) aller viktigst i denne sammenhengen: husk at det tydelig er en god dose politikk i denne saken; med mindre de plutselig finner flyet rett i nærheten av hvor det mistet kontakten, så vil det være ett eller flere land som sitter med betydelig egg på fjeset politisk sett med tanke på mangel av kontroll av sine respektive luftrom, så det er ikke sikkert at all informasjon kommer ut med en gang, og ei heller at det som kommer ut er rett eller komplett (se over).

-A
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

... de hadde siste komunikasjon med kåkpit, og de sa "alright, good night" ...
Ifölge CNN har den som sist kommunikerte med ATC blitt identifisert til den yngste crew member, dvs co-pilot ... sist-nevnte hadde ikke kunnet deaktivere ACARS (dette ble utfört för siste kontakt) uten at dette var kommet PIC tilkjenne ... konklusjon : enten var det kollusjon PIC/Co-Pilot, eller har noen (Co-Pilot og/eller tredje-parti ?) nöytralisert PIC för siste kontakt med ATC ? Noen andre scenarii ?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Ifölge CNN har den som sist kommunikerte med ATC blitt identifisert til den yngste crew member, dvs co-pilot ... sist-nevnte hadde ikke kunnet deaktivere ACARS (dette ble utfört för siste kontakt)

At ACARS ble deaktivert för man siste kontakt er vel ikke noe man vet med sikkerhet?
 
Last edited by a moderator:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

... At ACARS ble deaktivert för siste kontakt er vel ikke noe man vet med sikkerhet?
Dette fremgär som "highly probable" basert pä Myndighetenes uttalelser igâr (redigert av/med backing fra NTSB + BEA + AAIB) :

Official statement:

Early this morning, I was briefed by the investigation team, which includes and FAA, NTSB, the AAIB, the Malaysian authorities and the acting minister for transport on new information that sheds further light on what happened to MH370.

Based on new satellite communication, we can say with a high degree of certainty that the aircraft communications addressing and reporting system (ACARS) was disabled just before the aircraft reached the east coast of Peninsular Malaysia. Shortly afterwards, near the border between Malaysia and Vietnamese air traffic control, the aircraft’s transponder was switched off. (mer osv ... se Leeham.net)

Om timing 'last call' vs 'ACARS off' kan du selv referere til Ben Sandilands, her :
http://blogs.crikey.com.au/planetal...ate-has-co-pilot-saying-all-right-good-night/

Mao, Ministeren har forandret timingen pä 'ACARS off' siden gärsdagen (face saving ??) ...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

<mod>
OK, da prøver vi å minne på igjen om hva som ikke hører med i denne tråden:

- moderering av andre brukere, bruk report-knappen.
- kommentarer om hva Hollywood kansje tror.
- diskusjon av hva som man kansje tror eller ikke tror var mulig.

Denne tråden forsøker vi å holde oversiktiglig og grei, og derfor er det greitt at vi holder oss til de umiddelbare fakta og hva som meldes om søket.

Spekulasjoner og annet kan man ta i parallel-tråden. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124306
Tekniske spørsmål mv: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124220

-A
</mod>
 
Last edited by a moderator:
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Altså flyet Australia plukket opp på radar eller flyet de trodde var mh370 på maldivene?

Det som er avbildet, i nærheten av Andaman-øyene, det har feil form for å være 777.

-A
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

BBC melder at flere myndigheter begynner nå være enig om hvor flyet bør ligge gitt den informasjonen man har:

http://www.bbc.com/news/world-asia-26654975

Transmissions detected at hourly intervals suggest Malaysia Airlines flight MH370 was moving for several hours after communications with the craft were lost, the BBC has learned.

Og nevner at kilder har uoffisielt sagt at flyet kan ha flydd "rett syd" etter å ha vært i området med Andaman-øyene.

Litt mer informasjon i dette videoklippet:

http://www.bbc.com/news/world-asia-26654971

-A
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Pressekonferanse nå av kystvakta i Australia. DB kjører live video fra Reuters: http://www.dagbladet.no/2014/03/20/nyheter/utenriks/malaysia_airlines/32397356/

De snakker om store biter i havet på samme sted, den største anslått til ca 24 meter lang. Virker veldig lovende. Håper de gir ut bildene snart.

Han nevnte at det kunne være en kontainer, men 24 meter er vel nesten dobbel så lang som en vanlig kontainer.
 
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Håper virkelig at disse delene stammer fra MH370.
 
Back
Top