Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Å skulle konstruere en solid casing for noe så lite som dette
0a29650b1769d59c2ead308a8892b8c7-image.jpeg
burde ikke være så himla vanskelig. Dimensjoner: 4,6 x 6,4 x 1,7 cm. Vekt: 40g

Utstyr fly med tre fire slike, og sjansen for at en av senderne overlever burde være plausibel i det minste.

En teori jeg ikke har hørt noen nevne enda er at flyet kan være stjålet, og parkert på en eller annen flyplass. Men det er vel en grunn til at ingen har nevnt denne teorien da... ;)

Relativt store fly har vært stjålet før, men da uten 200 mennesker ombord.

Hei. Har du noen linker/referanser på dette. Høres relativt spesielt ut å stjele ett digert fly. Nysgjerrig bare.

Å skulle konstruere en solid casing for noe så lite som dette
0a29650b1769d59c2ead308a8892b8c7-image.jpeg
burde ikke være så himla vanskelig. Dimensjoner: 4,6 x 6,4 x 1,7 cm. Vekt: 40g

Utstyr fly med tre fire slike, og sjansen for at en av senderne overlever burde være plausibel i det minste.

Hei. Har du noen linker/referanser på dette. Høres relativt spesielt ut å stjele ett digert fly. Nysgjerrig bare.

Joda, fly har blitt stjålet. Her er en link til ctt eksempel:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/2003_Boeing_727-223_disappearance

I henhold til VG så skal flyet ved en eventuell motorsvikt kunne gli ca 20 minutter fra en høyde på 35000 fot.
Hvilken fart vil det da gli med, og hvilke avstander snakker vi om dersom man glir i en rett linje ?

Ved et slikt scenario er jeg rimelig sikker på at noen ombord hadde brukt et eller annet kommunikasjonsmiddel - enten radio, telefon eller annet - og fått kontakt. Det er nok deverre liten tvil om at det som har skjedd har skjedd fort. Veldig fort.

I henhold til VG så skal flyet ved en eventuell motorsvikt kunne gli ca 20 minutter fra en høyde på 35000 fot.
Hvilken fart vil det da gli med, og hvilke avstander snakker vi om dersom man glir i en rett linje ?

Du vil nok kunne gli ca 25 minutter. Tipper gjennomsnittlig V/S vil være -1400 fot. Kommer an på om man benytter beste glidehastighet. Jeg vil videre anta at den ligger på rundt 230 knop IAS for en 777.

Det er en generell regel som sier at du kan finne TAS ved å legge til 2 % av IAS for hver tusen fot man er over havnivå. Da kan de altså gli ca 129 NM. 230 kt IAS i FL350 = ca 391 kt GS med 2% korreksjon. Jeg regner med at gjennomsnitts GS vil være 0,5 (230+391) = 310. 25 minutter = 0,41 timer. 0,41 timer * 310 kts = 127 NM (dersom vindstille og altimeter settings 1013 hpa). Bare en omtrentlig gjettning med mange feilkilder (vet alt det der) :)

Å skulle konstruere en solid casing for noe så lite som dette burde ikke være så himla vanskelig. Dimensjoner: 4,6 x 6,4 x 1,7 cm. Vekt: 40g

Nå er flyene utstyrt med 2 nødpeilesendere, hvorfor de ikke virker vet vi ikke enda. De er konstruert for å tåle krasj både på vann og land. Det blir helt sikkert en viktig del av etterforskningen å finne ut hvorfor de ikke sender (Eller om de sender; hvorfor ikke sterkt nok).

*spekulasjon*
Mener å ha lest at dette flyet hadde 2 nødpeilere av denne typen: http://www.acrartex.com/products/catalog/elts-commercialmilitary/b406-4/

Kilder i det malaysiske forsvaret sier de kan ha sporet Malaysia Airlines-flyet til Malakkastredet vest for Malaysia. Det er i motsatt retning av flyets rute mot Beijing

http://www.nrk.no/verden/_-kan-ha-sporet-flyet-pa-radar-1.11596622

Når flightradar har track til havet mellom Vietnam og Malaysia vil det jo være underlig om det skulle ha flydd ute i Malakkastredet. Så dette tror jeg lite på.

Men bare sånn praktisk sett.
Dersom det er slik nå at siste posisjon plutselig er Malakka stredet.
Det er jo så vidt jeg klarer å se helt feil retning i forhold til der de skulle vært.
Ville flyveledere osv reagere på det ? Eller er det ikke så enkelt ?

Men bare sånn praktisk sett.
Dersom det er slik nå at siste posisjon plutselig er Malakka stredet.
Det er jo så vidt jeg klarer å se helt feil retning i forhold til der de skulle vært.
Ville flyveledere osv reagere på det ? Eller er det ikke så enkelt ?

Spørs hvor lavt han har vært ... Stemmer dette, er det 'noen' som har tatt kontroll over maskinen ..

– Flyet endret kurs rett etter Kota Bharu og gikk inn i en lavere flyhøyde. Det kom seg inn i Malakkastredet, sier en talsperson for militæret til nyhetsbyrået.

http://www.nrk.no/verden/kan-ha-sporet-savnet-fly-pa-radar-1.11597642

Spørs hvor lavt han har vært ... Stemmer dette, er det 'noen' som har tatt kontroll over maskinen ..

http://www.nrk.no/verden/kan-ha-sporet-savnet-fly-pa-radar-1.11597642

Nå har jeg ikke greie på det her, men la oss si at maskinen mistet kommunikasjon (samtidig so motorkraft forsvinner) hvor det sist er lokalisert på radar, svinger deretter til "venstre"/vest mens det synker i høyde for å forsøke å komme seg tilbake til flyplassen for å foreta en nødlanding, ville det vel kunne styrte hvor de nå leter i Malakkastredet? Eller er det helt utenkelig?

Dersom disse ubekreftede nye ryktene stemmer, og man finner vraket på vestsiden av Malaysia, kan man også legge til grunn at Malaysia omtrent har fraværende militærovervåking av luftrommet over fastlandet sitt. (Dersom maskinen har fått fly fra øst til vest, over hele det Malaysiske landet og ikke blitt oppdaget......)

Nå har jeg ikke greie på det her, men la oss si at maskinen mistet kommunikasjon (samtidig so motorkraft forsvinner) hvor det sist er lokalisert på radar, svinger deretter til "venstre"/vest mens det synker i høyde for å forsøke å komme seg tilbake til flyplassen for å foreta en nødlanding, ville det vel kunne styrte hvor de nå leter i Malakkastredet? Eller er det helt utenkelig?
Kan det ha pga oksygenmangel slik som Helios 522?
Pilotene merket at det var noe feil og forsøkte å nå PEN som har en 3.3km lang runway.men rakk bare å delvis snu og gå ned i høyde før de besvimte av oksygenmangel.
Flyet gikk vestover til det var tomt for drivstoff og krasjet langt unna Malaysia

Last edited:

Etter hva jeg har klart å finne ut, er at også Malakkastredet ikke er veldig dypt. 25-150 meter. Og svært tett trafikk av skip.
Rart ingen har oppdaget vrakgods.

Redd jeg får rett i at flyet aldri vil bli funnet i nærheten av thailandbukta. Slik det ser ut nå, så tror jeg en må se nærmere på de mest usannsynlige hypotesene for hva som har skjedd her.

Hvordan flyet kan ha kommet så langt ut av sin opprinnelige kurs uten at "noen" har oppdaget det, er fullstendig uforståelig.
Flyet må jo være synlig på radarene så sant det ikke flyr ekstremt lavt, men hadde det gjort det, måtte det vel nødvendigvis ha blitt oppdaget av folk på bakken mens det fløy over land og/eller av skipene i Malakkstredet (hvor det "kryr" av fartøy)?

Jeg kan ikke huske en så merkelig sak noen gang vedr. fly som har forsvunnet...

Hvis motorene går leverer generatorene strøm og ATC vil kunne følge flyet på radar så sant transponder er slått på.
Venter og ser. Kanskje det er veldig logisk når man først finner det hvorfor det ikke ble funnet før.

Back