Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

Star Flyer

Star Alliance only.
Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

Hei alle forumister!

Nå igjen er det bagasjeproblemer. 1 av 2 kolli kom ikke frem på direkteflyvning BGO-OSL i kveld. Jeg var på flyplassen 2 timer før avreise. Begge hadde prio tags.

Hvordan er dette mulig?

Ankomstservice var meget hjelpsomme på OSL, og ga meg "full service" ved å be stuere sjekke fly igjen, og ringte Flesland flere ganger for å be dem sjekke. Ingenting funnet der heller etter sjekk.
Her snakker vi om to SAS-stasjoner - ingen utestasjon med andre systemer etc. Da bør det vel være enkelt?
Min teori er at bag tagen har falt av, siden damen i skranken festet den meget dårlig. Hun festet Prio-tagen feil vei slik at det ikke er noe lim igjen.
Bagtagen på kofferten som kom frem var revet i stykker og falt av.

Hva skjer med min koffert hvis den er uten bag tag?

Hvordan er det med erstatning? Jeg er på ferie i Oslo og har ingen klær. Bestillingen er BGO-OSL-BGO (hjemsted Bergen).

Skal forøvrig videre til utlandet mandag, og trenger kofferten til da.

Håper noen har erfaringer med dette/hvordan det er å miste bagasje selv på korte strekninger.

(Etter å ha mistet bagasje 8/10 ganger siste måneden med bolaget, vurderer jeg virkelig å slutte med innsjekket bagasje. (Alle ganger Prio-tag))

Re: Mistet bagasje nå igjen - denne gang BGO-OSL

For å svare på noen av spørsålene dine: Selv uten tag vil den mest sannsynlig dukke opp igjen tilslutt. Har selv opplevd det, men det vil gå raskere om du har noen navnemarkering på den?

Ellers er det bare og shoppe på flyselskaps/reiseforsikrings regning i morgen

Ellers er det bare og shoppe på flyselskaps/reiseforsikrings regning i morgen

Blir i så fall ganske billig for flyselskap/forsikringsselskap da det, sist jeg sjekket, er lite butikker oppe i Oslo på søndager ;)

De fleste reiseselskaper opererer med en viss tid før man får utbetalt reiseforsikringspengene (verdien av gjenstandene i kofferten, ikke nødpengene). Et selskap har hvertfall et tidsfrist på 21 dager før de utbetaler penger for tapt bagasje. Dette for at flyselskap skal ha en reell sjanse til å finne bagasjen din. Forsikringsselskapet forventet nok også at du ber om erstatning fra flyselskapet men da må du passe på å ikke gjøre samme krav til både flyselskap og forsikringsselskap. Det blir sett på som svindel.

Bagtagen på kofferten som kom frem var revet i stykker og falt av.

Hva skjer med min koffert hvis den er uten bag tag?

Da havner den fort hos en gjeng som denne, hvis de fortsatt finnes. Bagasjedekdektivene:

Gammel artikkel fra 2006:
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/finner-alltid-bagasjen/a/114323/

SAS Braathens' «bagasjedetektiver» hører til verdens beste. De er sterkt delaktig i at hele 99% av all forsinket bagasje til slutt blir gjenforent med sin eier.

Håper noen har erfaringer med dette/hvordan det er å miste bagasje selv på korte strekninger.

Mistet bagasje "litt for ofte" på direktestrekket OSL-SVG. Så lenge Bag-taggen fortsatt sitter på blir bagasjen som oftes lempet på første og beste fly til SVG. Dersom taggen er vekk og bagasjen er godt merket har jeg fått en telefon etter en dag eller to, som regel.

.

(Etter å ha mistet bagasje 8/10 ganger siste måneden med bolaget, vurderer jeg virkelig å slutte med innsjekket bagasje. (Alle ganger Prio-tag))
Mener du virkelig at du har mistet bagasje 8 av 10 ganger i løpet av en måned med SAS? I så fall må du jo hatt mer uflaks en noen skulle kunne ha, ellers så har SAS et kjempeproblem og det er i så fall rart at det ikke har kommet offentligheten for øre!?

Mener du virkelig at du har mistet bagasje 8 av 10 ganger i løpet av en måned med SAS? I så fall må du jo hatt mer uflaks en noen skulle kunne ha, ellers så har SAS et kjempeproblem og det er i så fall rart at det ikke har kommet offentligheten for øre!?

En kollega har mista den 2/3 ganger siste måneden på SDL-ARN-OSL-EVE

Det er alltid kjedelig med forsinket bagasje og selv har jeg opplevd det for mange ganger selv. Jeg har selv vært borte i "tapt bagasje", men under særdeles spesielle forhold har den likevel kommet til rette.

Men til trådstarter: "Prioritetsbagasje" har som formål å komme først på bagasjebåndet ved ankomst sluttdestinasjon. Den har nok imidlertid like stor sjanse for å bli "bli borte" underveis.

Og vet dere hvor kofferten befinner seg?!?! Kreta CHQ !!!
På en direkteflyvning BGO-OSL!! Med pri-tag (som bekrefter for stuerne at denne kofferten IKKE har noe å gjøre ombord i et charterfly med flightnr. SK7xxx). Nok en gang gidder ikke stuerne å kontrollere bag-tagen før kofferten lastes inn i flyet.

Da vet jeg grunnen:
Damen foran meg i køen til Business-skranken skulle på en charterflyvning til CHQ. Da det var min tur scannet den ansatte min koffert og sa: "Ooops". "Hva var navnet ditt igjen?". Hun hadde ikke lest gullkortet på det tidspunkt engang.
Så da har den vel blitt scannet til CHQ og sortert i en bagasjevogn til det charterflyet med avgang samme tid.

Damen var ung, og helt uerfaren virket det som. Hun brukte meget lang tid. Og har ikke klart den jobben hun var satt til å gjøre.
Denne damen bør vel få en advarsel? Dette er vel en alvorlig feil? Eller skal man bare godta at slik blir det "noen ganger"?

Heretter blir det automat og Self Service Bag Drop på meg!
Skremmende at SAS bruker ufaglært personell i Business-skranken.

Kofferten kommer ikke før et fly i morgen tidlig, og dermed har jeg ingen bagasje til min utenlandsferie... Flott, SAS!

Last edited:

På tide du varsler VG...dette er jo førstesideoppslag.

Om det var Norwegian så hadde vi lest om det allerede.

Skremmende at SAS bruker ufaglært personell i Business-skranken.

Ja dette var dagens uttalelse. Sålenge de i biz skranken er drevne kan resten av flyet bare miste alt av bag? :rolleyes:

Alle har vel vært ung og uerfaren en gang, og man lærer etterhvert. Hadde sikkert vært greit om de nyansatte hadde hatt en ved sin side som hadde kunnet hjelpe til litt, men det er ikke sikkert at de har råd til slikt lenger, eller kanskje de har det fortsatt, men at hu var satt til å "flyge solo" nettopp. I disse ferietider er det vel sikkert mange ferievikarer også.. :)

Ja dette var dagens uttalelse. Sålenge de i biz skranken er drevne kan resten av flyet bare miste alt av bag? :rolleyes:

Alle har vel vært ung og uerfaren en gang, og man lærer etterhvert. Hadde sikkert vært greit om de nyansatte hadde hatt en ved sin side som hadde kunnet hjelpe til litt, men det er ikke sikkert at de har råd til slikt lenger, eller kanskje de har det fortsatt, men at hu var satt til å "flyge solo" nettopp. I disse ferietider er det vel sikkert mange ferievikarer også.. :)
Jeg tror ikke det er hva han mener. Som en lojal kunde er forventningene om å møte en kompetent ansatt bak skranken større enn for vanlige kunder, da lojale kunder ofte forventer (og etter min mening bør få) bedre og raskere service.

Helt klart dårlig av SAS her, men skjønner ikke hvorfor du har insistert på å bruke manuell skranke? Er ikke automat like raskt?

Hva står/stod det på bag kvitteringen ?, Stemmer flight, referanse og destinasjon med det til Bergen ? , eller Hun forran i Køen til CHQ ?

Helt klart dårlig av SAS her, men skjønner ikke hvorfor du har insistert på å bruke manuell skranke? Er ikke automat like raskt?
Kan ikke snakke for vedkommende, men selv bruker jeg manuell skranke når jeg ser at jeg har tid til det for å få pritag på bagasjen. Heller bruke litt mer tid på flyplassen man reiser fra enn den man reiser til, om man allerede er tidlig nok ute på flyplassen.

Hva står/stod det på bag kvitteringen ?, Stemmer flight, referanse og destinasjon med det til Bergen ? , eller Hun forran i Køen til CHQ ?

Nei, det stod OSL på tagen. Men virket som hun skannet bagen min på hennes ref nr?
Hvis det er mulig? Hvordan ellers kan den havne på CHQ?

Lang kø, både automat og self service bag drop. Ingen kø på Business.

Vet ikke hvor mange ganger du har hatt forsinket bagasje, men det begynner å bli tosifret antall på meg. Som Flight Cancelled sier (og som jeg er enig i), bør vel vi passasjerer som reiser mye med SAS/EBG/EBD få raskere og bedre service?

Ankomstservice på OSL var meget hyggelige og hjelpsomme. De gjentok til meg at det er "helt krise" at jeg som er EBG og Prio-tag, mister kofferten. Hun sa at de skulle kjøre kofferten til meg først, i og med at det var Prio. Takk til SAS på OSL :)

Hvis SAS har begynt å benytte ufaglærte, er vel det feil vei å gå i kostnader.? Hvor mye ekstra koster en så liten feil for SAS? Mye.

Nei, det stod OSL på tagen. Men virket som hun skannet bagen min på hennes ref nr?
Hvis det er mulig? Hvordan ellers kan den havne på CHQ?

Scanner de tagg'ene de selv printer ?
Eller er det sorteringsanlegger som har F**K ?eller er det automatisk sortering i BGO ? , eller har noen bare plukket din bag som kom etter CHQ og lagt den på samme tralla.

Å skyte på "den ufaglærte" på dette tidspunkt er vel tynt, men at kom jo SAS har gjort en svak innsats kan man være enig om. Dog bag fort tilrette, om ikke helt tilbake til deg enå

Vet ikke hvor mange ganger du har hatt forsinket bagasje, men det begynner å bli tosifret antall på meg. Som Flight Cancelled sier (og som jeg er enig i), bør vel vi passasjerer som reiser mye med SAS/EBG/EBD få raskere og bedre service?

Ankomstservice på OSL var meget hyggelige og hjelpsomme. De gjentok til meg at det er "helt krise" at jeg som er EBG og Prio-tag, mister kofferten. Hun sa at de skulle kjøre kofferten til meg først, i og med at det var Prio. Takk til SAS på OSL :)

Hvis SAS har begynt å benytte ufaglærte, er vel det feil vei å gå i kostnader.? Hvor mye ekstra koster en så liten feil for SAS? Mye.

Jeg har hatt min dose med både forsinket og ødelagt bagasje som alle andre som reiser mye. Jeg hater også like mye som alle andre at slike ting skjer, men slike ting har skjedd før, og vil skje igjen.

At SAS har brukt ufaglærte som du sier, virker jo rart. Da jeg starta i bransjen var vel alle "ufaglærte", men vi fikk jo alle sammen intern opplæring i det vi skulle drive med. Som sagt, har mest tro på at du har truffet en ferievikar e.l. At slikt skjer er kjedelig, men syns SAS løste opp i floka ganske kjapt og at de på OSL virka veldig oppegående når du snakka med di. :)

Back