Minima og sikkerhet !

ENTO

ScanFlyer Silver
Har opplevd noen ganger på Torp når det er glatt rullebane eller lavt skydekke (tåke) at KLM har gått til Gardermoen mens Widerøe og Ryanair har landet både før og etter . Har KLM spesielle høye minima ? Strengere enn andre ?

:huh:
 
Jeg vil anta at en DH8 ikke setter samme krav som en jet som KLM bruker, og at Widerøe derfor kan lande med lavere breaking action. At FR lander er vel nok et bevis på deres sikkerhetskultur? Kanskje kapteinen får "en prikk" dersom han diverter til OSL når rullebanen ikke er stengt?

Tipper KLM har helt "normale" minima ut fra flytypen de opererer
 
For å forsvare Ryanair - det kan hende KLM Cityhopper (KLM flyr ikke til Torp) har "pingleprosedyrer". I gode, gamle dager (og dette er tatt fra minnet til en gammel mann, dog yngre enn fossilene i vest :lol: ) - dvs da Fornebu var flyplass - hadde de forskjellige selskapene veldig forskjellige minima. SAS og Braathens SAFE (de innfødte) landet med andre minima enn f.eks. Lufthansa som måtte se veldig mye før de landet.

De kan helt klart også ha noe med flytype å gjøre. KLC flyr Fokker 70/100, Ryanair flyr nytt Boeingmateriell som muligens har andre minima for alt jeg vet.
 
Originally posted by Dag Viking

Jeg vil anta at en DH8 ikke setter samme krav som en jet som KLM bruker, og at Widerøe derfor kan lande med lavere breaking action. At FR lander er vel nok et bevis på deres sikkerhetskultur? Kanskje kapteinen får "en prikk" dersom han diverter til OSL når rullebanen ikke er stengt?

Tipper KLM har helt "normale" minima ut fra flytypen de opererer

Bare så det er sagt så mistenker jeg ingen her for å gå under sine minima. Her snakker vi om disse verdiene: Ceiling 200 fot og RVR på 600 m. !
 
Originally posted by ENTO

Har opplevd noen ganger på Torp når det er glatt rullebane eller lavt skydekke (tåke) at KLM har gått til Gardermoen mens Widerøe og Ryanair har landet både før og etter . Har KLM spesielle høye minima ? Strengere enn andre ?

Alle selskaper har forskjellige krav til bremseverdier, og det avhenger som regel av flytype. Det kan også være flere andre grunner til at man velger å fly til en alternativ flyplass. Kanskje hadde KLM ligget i holding så lenge at de ikke hadde fuel nok til å gjøre et landingsforsøk, men i stedet fant det best å fly direkte til Gardermoen først som sist?

Dag Viking sin teori om at kapteinen hos Ryanair får "prikker" om han/hun flyr til alternativ flyplass, er nok bare et gammelt rykte :) Ryanair har også krav til bremseverdier, og er det innenfor kravene så kan man lande lovlig. Er det utenfor, så flyr man selvsagt til alternativ flyplass. Tror kapteinen er i større trøbbel om han lander med for dårlige bremseverdier og deretter går utenfor banen, og hvilke pilot vil vel sette eget og andres liv i fare ved et slikt sjansespill?
 
Det med prikker var en spøk fra min side, basert på historien om "prikker" dersom de lander med for mye fuel igjen i tankene.

Det finnes som regel fornuftige forklaringer på hvorfor noen lander og noen diverter.
 
Ceiling 200 fot og RVR på 600 m

KLM benytter vel en ceiling på 300 ft gjør de ikke :question:

Jeg vet iallefall at oppe hos oss så er det som regel KLM som først trekker seg og gjør go-around etc.....
 
Originally posted by ENTO
Bare så det er sagt så mistenker jeg ingen her for å gå under sine minima. Her snakker vi om disse verdiene: Ceiling 200 fot og RVR på 600 m. !

Widerøe har minima (DH) på 200 fot og RVR på 550 meter på Torp.
 
Originally posted by ENGM RAMP

Ceiling 200 fot og RVR på 600 m

KLM benytter vel en ceiling på 300 ft gjør de ikke :question:

Jeg vet iallefall at oppe hos oss så er det som regel KLM som først trekker seg og gjør go-around etc.....

Ja det er det jeg har lagt merke til på Torp !!!
 
KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes ;)
 
Originally posted by Cedlind

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes ;)
Skulle likt å se deg fly ned til minumums selv i en C172.
 
Originally posted by gixer

Originally posted by Cedlind

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes ;)
Skulle likt å se deg fly ned til minumums selv i en C172.
Skulle likt å se meg selv fly noen ting som helst jeg..
(PS: Mitt inlegg hadde da altså et snev av ironi/sarkasme, beklager om jeg fornærmet noen..)
 
Originally posted by gixer

Originally posted by Cedlind

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes ;)
Skulle likt å se deg fly ned til minumums selv i en C172.

Null problem:lol:

Dessuten, autopiloten på C172 er såpass at man kan fly på APP ned til 50ft, om ikke sidevinden er for ille.
 
Back
Top